Урок 8. МАРШОВІСТЬ У СИМФОНІЧНІЙ МУЗИЦІ
Вступ
На минулому уроці ми дізналися про одну з найважливіших властивостей музики – маршовість. Сьогодні ми поглибимо свої знання, адже і в симфонічній музиці є чимало таких прикладів.
Але спочатку прослухайте вокальний твір і визначте особливості його характеру. Зверніть увагу на своєрідність виконання.
Демонстрація української народної пісні “Гей там, на горі, Січ іде”
Розучування пісні “Гей там, на горі, Січ іде”
Це – пісня-марш.
Українську
Караоке. Пісня “Гей, там, на горі, Січ іде”
1. Гей, там, на горі, Січ іде,
Гей, малиновий стяг несе,
Гей, малиновий –
Наше славне товариство,
Гей, марширує, раз, два, три.
2. Гей, попереду кошовий,
Гей, як той орел степовий,
Гей, як той орел –
Наше славне товариство,
Гей, марширує: раз, два, три.
3. Гей, отамане, батьку наш,
Гей, веди, батьку, вперед нас,
Гей, веди, батьку…
Наше славне товариство,
Гей,
4. Гей, повій, вітре, зі степів,
Гей, дай нам силу козаків,
Гей, дай нам силу…
Наше славне товариство,
Гей, марширує: раз, два, три.
Розповідь про Л. Бетховена
Ми продовжимо розкривати тему маршовості і звернемося до творчості відомого німецького композитора, автора таких знайомих нам творів, як “Бабак” і “Весела. Сумна”. Це Людвіг ван Бетховен. Він був сучасником подій французької революції кінця XVIII ст., яка проголосила свободу, рівність та братерство людей, і зумів передати у своїй музиці героїчні прагнення народу. Найбільше це відчувається у V симфонії.
Прослухаймо першу фразу величної теми V симфонії Бетховена, яка об’єднала весь твір, і спробуймо зрозуміти, що саме хотів сказати композитор
Слухання. Л. Бетховен. V симфонія (уривок)
Симфонія – це великий твір для симфонічного оркестру.
Сам композитор сказав про величну тему V симфонії: “Так доля стукає у двері”.
Виконайте її.
Мелодія симфонії вимагає вольового, активного характеру виконання з точним дотриманням ритмічного рисунка, чіткої дикції, співу на активному диханні.
Слухання. Л. Бетховен. V симфонія. ІІІ ч. (“Тема долі”)
Аналіз прослуханого твору
Музика V симфонії Бетховена маршова, насичена трагізмом та схвильованістю. У третій частині симфонії знайома нам тема набуває нових якостей: почуття, виражені композитором, звучать більш насичено і глибоко.
Підсумки уроку
Сьогодні ми відчули маршовий характер музики у творчості відомого німецького композитора Людвіга ван Бетховена, а також розучили українську народну пісню-марш “Гей там, на горі, Січ іде”.