Організація транспортних подорожей і перевезень туристів
Розділ 2. ПЕРЕВЕЗЕННЯ ТУРИСТІВ АВІАЦІЙНИМ ТРАНСПОРТОМ
2.2. Матеріально-технічна база авіаційного транспорту
До складу авіаційного транспорту входять підприємства повітряного транспорту, що здійснюють перевезення пасажирів і вантажів, а також аеропорти, аеродроми, аерослужби, транспортні засоби, системи управління повітряним рухом, навчальні заклади, ремонтні загони цивільної авіації та інші підприємства, що забезпечують роботу авіаційного транспорту.
До технічних
– аеропорти, аеровокзали, аеродроми,
– парк літаків (флот),
– засоби управління повітряним рухом,
– технічні бази і ремонтні заводи.
Аеропорт – це підприємство повітряного транспорту, яке здійснює прийом та відправлення пасажирів, багажу, вантажів і пошти, організацію і обслуговування польоту повітряних суден. Для виконання своїх функцій аеропорт має аеродром, аеровокзал, різні наземні споруди і обладнання.
В залежності від категорій обслуговування повітряних ліній аеропорти поділяються на внутрішні і міжнародні.
Аеропорт
Міжнародний аеропорт – призначений для прийому і відправки повітряних суден, що виконують міжнародні повітряні перевезення, в якому здійснюється митний, прикордонний, санітарно-карантинний та інший контроль. На рисунку 2.1 показано розподіл функцій між аеропортом, аеровокзалом і аеродромом.
АЕРОПОРТ Комплекс будівель і споруд, призначених для прийому і відправки Повітряних суден і обслуговування повітряних перевезень. Функції: – обслуговування пасажирських перевезень, вантажів і пошти; – забезпечення польотів суден повітряних іноземних і національних Авіакомпаній; – забезпечення регулярності і безпеки польотів; – метеоспостереження; – забезпечення роботи засобів зв’язку і сигналізації; – здійснення технічного обслуговування повітряних суден і їх заправка; – оперативне приготування і подача комплектів харчування на авіалайнери. | |
АЕРОДРОМ Комплекс інженерних споруд і Будівель призначений і спеціально обладнаний для зльоту, посадки, руління, стоянки і обслуговування повітряних суден. Функції: – керівництво зльотом і посадкою Авіалайнерів; – здійснення технічного Обслуговування літаків; – забезпечення безпеки польотів Світовими і електронними Засобами навігації. | АЕРОВОКЗАЛ Комплекс будівель призначений для Обслуговування пасажирів. Функції: – прийом, розміщення, реєстрація І відправка пасажирів і багажу; – забезпечення відпочинку – продаж авіаквитків у касових Пасажирів у залах очікування; Залах; – надання послуг камери схову Багажу; – послуги ресторанів, барів, Магазинів. |
Рис. 2.1. Розподіл функції між аеропортом, аеровокзалом і аеродромом
Довжина злітної смуги – важливий показник в технічних характеристиках аеропорту. Від цього показника залежить пропускна спроможність аеродрому. Злітна смуга в сучасних аеропортах досягає чотирьох кілометрів в довжину, що необхідно для посадки крупних авіалайнерів. Додатково є паралельні смуги з твердим покриттям для руління літаків і проходження їх до початку злітної смуги і після прибуття до терміналу. У аеропорту Heathrow (Лондон, Великобританія) періодичність зльоту і посадки важких пасажирських лайнерів складає менше хвилини на кожній з чотирьох смуг. Щонайдовша в Європі злітно-посадочна смуга 4,4 км, побудована у Мадридському аеропорту Barajas (Іспанія). За технічними даними смуга дозволяє піднімати або приймати до 25 літаків в годину.
У аеровокзалі розміщуються зали прибуття, реєстрації і відправки пасажирів і багажу, зали очікування для різних класів обслуговування. Це складний комплекс технічних і інших служб, що забезпечують діяльність аеропорту. У міжнародних аеропортах в аеровокзалі розміщуються митні, санітарні і прикордонні служби, касові зали, адміністрація, страхові компаній магазини duty free, ресторани, бари, камери схову багажу. Конструкція будівель забезпечує паркову одночасно великої кількості авіалайнерів і проходження пасажирів по спеціальних переходах безпосередньо в літак.
В аеровокзалах передбачаються спеціальні зали для зустрічаючих (meeting point). Всі публічні приміщення аеропорту і терміналів оснащені єдиною мережею аудіо – і відеоінформації.
За характером потоку пасажирів аеровокзали діляться на міжнародні, внутрішні і місцеві.
Залежно від умов експлуатації, пропускної спроможності і з метою уніфікації технологічних процесів аеровокзали поділяються на:
Малі – з пропускною спроможністю – 50-400 пасажирів в годину,
Середні – з пропускною спроможністю – 400-800 пасажирів в годину,
Великі – з пропускною спроможністю – 800-1500 пасажирів в годину.
В світі нараховується близько 1000 міжнародних аеропортів. Близько 50 з них мають найвищу пропускну здатність – понад 10 млн. пасажирів на рік, а 20 – понад 30 млн. пасажирів на рік. Більшість з них знаходяться в США – це, зокрема, Chicago-O’Hare, Atlanta, Los Angeles, Dallas, San Francisco, New York – JFK. Серед найбільших аеропортів Європи – Heathrow (Лондон, Великобританія), Frankfurt (Німеччина), Paris Charles de Gaulle (Франція), Schiphol (Амстердам, Нідерланди), Barajas (Мадрид, Іспанія) та інші. В Азії – це Tokyo (Японія) і Кіmро (США, Південна Корея) .
В Україні діє 36 аеропортів, з яких 11 мають самостійний юридичний статус. У 17 аеропортах відкриті пункти пропуску через державний кордон, що дозволяє виконувати міжнародні рейси. 11 аеропортів мають дозволи на польоти тільки в країни СНД, 8 аеропортів – тільки в межі України.
Згідно розробленим заходам по оздоровленню авіаційної галузі 7 стратегічно важливих аеропортів: Бориспіль, Жуляни, Сімферополь, Донецьк, Одеса, Львів, Дніпропетровськ були об’єднані в державну компанію “Аеропорти України”. Частка цих аеропортів складає 80% всіх пасажирських перевезень в Україні.
Найсучаснішим в даний час в нашій країні є аеропорт Бориспіль, який приймає регулярні рейси 38 іноземних і 32 українських авіакомпаній, обслуговує за добу близько 10 тисяч пасажирів на виліт і приліт (влітку ця цифра збільшується до 15 тисяч). Аеропорт надає понад 50 видів різних послуг пасажирам.
Другим важливим компонентом матеріальної бази пасажирського повітряного транспорту є парк літаків. Він складається з різних за видами, потужністю, функціональним призначенням літальних засобів і апаратів. У наш час в експлуатації знаходяться переважно турбореактивні літаки.
У відповідності з Класифікацією повітряного флоту всі літаки цивільної авіації підрозділяються на 6 категорій (див. табл. 2.1).
Таблиця 2.1
Класифікація повітряного флоту
I | За призначенням: (а) | – пасажирські; – вантажні; – учбові; – спортивні; – спеціалізовані (застосовуються для обслуговування різних галузей). |
II | За призначенням: (б) | – повітряні таксі, що оперують як чартери; – літаки, що належать підприємствам і фірмам; – спеціальні літаки для аерофотознімань, пожежні, медичні і т. д.; – приватні літаки для бізнесу і подорожей; – спортивні літаки. |
III | По типу двигунів | – поршневі; – турбінні; – турбореактивні. |
IV | По числу двигунів, їх розміщенню, по типу шасі | – сухопутні, – гідролітаки, – амфібії |
V | Залежно від дальності польоту і місткості літака | – магістральних повідомлень; – місцевих повідомлень. |
Літальні засоби можуть бути класифіковані і по іншим ознакам. Наприклад, за пасажиромісткістю повітряні судна поділяються на малі (до 40 місць); середні (до 200 місць); великі (до 350 місць).
За швидкістю руху літаки поділяються на надзвукові (більше 2000 км/год.) і на з дозвуковою швидкістю (до 950 км/год.).
Основну частку міжнародних далеко – і середньо-магістральних комерційних рейсів забезпечують турбореактивні широко-фюзеляжні пасажирські літаки виробництва компаній “Airbus Industry” та “Boeing”. Найбільш популярними є пристосовані для авіаліній малої і середньої довжини Boeing-737, А-320 та далеко-магістральні Boeing-747, Boeing-777, А-300, А-340, А-380.
Літак Airbus-380 зараз є найбільшим пасажирським авіалайнером в світі: розмах крил становить 79,8 м, довжина 72,7 м, а висота 24,1 м. Максимальна дальність польоту без дозаправки – 1500 км. Лайнер має дві палуби. Кількість пасажирських місць в салонах літака залежить від компонування відповідно класу обслуговування і може перевищувати 600 одиниць.
На малих і середньо-магістральних перельотах експлуатуються літаки McDonnell Douglas DC-9, Вае-146 Embraer, ТУ-134, ТУ-1546 Як-42.
Розвиток повітряних перевезень супроводжується постійним удосконаленням матеріальної бази пасажирського повітряного транспорту, використанням нових методів і прогресивних технологічних і організаційних рішень в процесі його експлуатації.