7 КЛАС
Тема 1. Образний зміст музики
Урок 7
Тема уроку. Мелодична лінія музичних творів. Розучування пісні “Музика” В. Островського. Слухання музики. К. Сен-Санс. “Лебідь” із сюїти “Карнавал тварин”
Мета уроку: поглиблювати з учнями набуті знання та навчити застосовувати їх на практиці; розвивати навички активного сприймання музичного твору; виховувати інтерес до музики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фортепіано, магнітофон, аудіо-запис, портрет композитора.
Хід уроку
I. Організація
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування.
III. Сольфеджування вправи.
– Визначте тональність вправи.
– Що означає розмір?
– Вкажіть на стрибкоподібний рух мелодії. Ви бачите, що мелодія може Рухатися плавно – це основний вид мелодії, а стрибок підкреслює важливий Момент у розвитку мелодії.
– Сольмізація та сольфеджування вправи.
IV. Розучування пісні В. Островського “Музика”.
1. Бесіда.
Музика займає значне місце в нашому житті і є могутньою надихаючою силою для кожного із нас. Де
Музика
Слова і музика В. Островського
Хай сплітає музики вінок,
Із росинок зробить нам намисто,
Музика – це візерунок нот
І пшеничне поле золотисте.
Приспів:
Музика – це співи солов’я
І душі мелодія чарівна.
Музика – це дерево життя
І ласкаве сонячне проміння.
Музика – це чисте джерело,
Невичерпна і жива криниця.
Музика – це пісня на добро
І співуча мова материнська.
Піснею хай стелиться життя,
Квітами вкриваються дороги,
Щастям хай наповняться серця
І не знають матері тривоги.
Приспів.
Музика – щасливе майбуття,
Божий дар від роду і до роду.
Музика – мов батьківська земля,
Скарб неоціненний для народу.
Приспів.
2. Художній показ пісні.
3. Характеристика нотного тексту пісні, за яким розучується пісня.
– Який характер мелодії пісні?
– Розмір?
– У якій тональності написана пісня? .
4. Розучую пісню по фразах, звертаючи увагу на мелодійні звороти, повторюються через кожних два такти.
V. Слухання музики.
– Каміль Сен-Санс – французький композитор 19 ст. З 5-ти років він почав складати музику, в 10 дав перший публічний концерт. Далі повністю присвятив себе композиторській та виконавській діяльності. У доробку композитора 11 опер, 5 симфоній, кантати, ораторії та сюїта “Карнавал тварин”, у якій яскраво втілені звуконаслідувальні можливості музики. Це програмовий твір гумористичного характеру, у якому відчувається легкість жанрових замальовок.
Сюїта складається з 14 номерів, музика яких дуже цікава. Вони мають назви “Кури і півень”, “Антилопа”, “Слони”, “Кенгуру” та ін., проте найбільшу популярність здобула 13 частина, яка має назву “Лебідь”, і ми її послухаємо.
2. Слухання твору.
3. Характеристика прослуханого.
– Які почуття викликає цей твір?
– Чи можете уявити образ, не знаючи назви твору?
4. Повторне слухання.
VI. Підсумок уроку.