Метрична будова мелодії. Розучування пісні П. Татарченка “Гей, ви, козаченьки”. Слухання музики. Л. ван Бетховен. Увертюра “Егмонт”

7 КЛАС

Тема 2. Композиція музичного твору

Урок 21

Тема уроку. Метрична будова мелодії. Розучування пісні П. Татарченка “Гей, ви, козаченьки”. Слухання музики. Л. ван Бетховен. Увертюра “Егмонт”

Мета уроку: поглибити знання учнів про метричну будову музичних творів та закріпити на практиці; розвивати у дітей метро-ритмічний слух та музичну пам’ять; виховувати любов та інтерес до музики.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, нотний текст пісні, портрет композитора Л. ван Бетховена.

Хід

уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.

II. Розспівування.

 Метрична будова мелодії. Розучування пісні П. Татарченка Гей, ви, козаченьки. Слухання музики. Л. ван Бетховен. Увертюра Егмонт

III. Актуалізація опорних знань учнів.

– З наведених вправ ви помітили різницю у виконанні?

(Так, ба вони написані у різних розмірах).

– Яких властивостей та характеру набуває мелодія залежно від розміру і ритму?

– За яким принципом класифікується співвідношення тривалостей. (Двох або трьох долей в одному такті, де перша доля

завжди наголошена. Інші розміри є похідними або, як їх іще називають, складеними: 4/4; 6/8; 5/4).

IV. Розучування пісні Г. Татарченка “Гей, ви, козаченьки”.

1. Вступна бесіда.

Гей, ви, козаченьки

Слова В. Крищенка

Музика Г. Татарченка

В темпі маршу

 Метрична будова мелодії. Розучування пісні П. Татарченка Гей, ви, козаченьки. Слухання музики. Л. ван Бетховен. Увертюра Егмонт

 Метрична будова мелодії. Розучування пісні П. Татарченка Гей, ви, козаченьки. Слухання музики. Л. ван Бетховен. Увертюра Егмонт

А прийшла лиха година, –

Впав козак наш у траві,

Щоб іскрилась Україна

На гетьманській булаві.

Обросила землю рана

Із козацького чола,

Щоб неправда помирала,

Щоби правдонька жила.

Приспів:

Гей, ви, козаченьки – вітер в чистім полі,

Научіть нащадків так любити волю.

Гей, ви козаченьки – спомин з м’яти-рути,

Научіть минулу славу повернути. Двічі

На початку 16 ст. зароджується козацтво. Уі середині того ж століття формується Запорізька Січ – оплот козацької вольниці. Козаки взяли на себе обов’язок захищати українські землі від усяких нападників. І до цієї пори слава про козаків живе, народ створює про них пісні, де прославляє мужнє козацтво, їх ватажків: Дорошенка, Сагайдачного, Мазепи.

Пісня “Гей, ви, козаченьки” написана сучасними авторами: слова Вадима Крищенка, музика Геннадія Татарченка.

2. Художній показ пісні.

3. Характеристика прослуханого.

4. Розучую пісню по фразах за нотним текстом. Визначаємо з учнями темп, що характерний для розміру 4/4, а також пунктирний ритм.

V. Слухання музики.

1. Вступна бесіда.

Сьогодні ми з вами послухаємо увертюру “Егмонт” Л. Бетховена. Ми її вже слухали, але сьогодні розглянемо другий аспект твору – його драматургію, тобто втілення драматичної дії, де досить виразно виступають два протиріччя: образ іспанських гнобителів, виражений акордами старовинного танцю сарабанди, та образ пригнобленого народу з характерними мелодичними інтонаціями.

Отже, два чинники складають драматургію музичного твору – подібність і контраст.

2. Слухання твору та визначення:

– Що драматизує розвиток музики?

– Якими засобами композитор виражає непримиренну боротьбу народу?

– Який характер оригіналу музичного твору?

– Які почуття він виражає?

3. Характеристика прослуханого.

(Думки учнів про почутий твір).

VI. Підсумок уроку.




Метрична будова мелодії. Розучування пісні П. Татарченка “Гей, ви, козаченьки”. Слухання музики. Л. ван Бетховен. Увертюра “Егмонт”