УРОК 43
Тема. Множення. Переставна властивість множення
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про зміст дії множення натуральних чисел, про переставну властивість множення; властивості нуля і одиниці під час множення; формування навичок множення багатоцифрових чисел.
Тип уроку: узагальнення і систематизація знань.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань
Усні вправи
1. Прочитати число: 360; 3 600; 30 600; 300 600.
2. Чому дорівнює сума?
1) 30 + 30 + 30 + 30;
2) 11 + 11 + 11;
3) 8 + 8 + 8 + 8 + 8.
3. Обчислити:
1) 7 + 4 –
2) (7 + 4) – 3 – 2;
3) 7 + 4-(3 – 2);
4) (7 + 4)-(3 – 2).
4. 1) Знайти добуток чисел 15 і 4.
2) Збільшити число 15 у 4 рази.
Який результат ви отримали в 1 і 2 випадках?
5. Скільки квадратів зображено на рис. 77? Скільки прямокутників, відмінних від квадрата, зображено на рис. 77?
6. Не обчислюючи значення виразів, знайти пари рівних:
13 – 5;
13 – (5 + 7);
5 – 13;
13 – 5 + 7;
13 – 5 – 7;
(13 – 5) + 7.
II. Повторення і систематизація знань учнів
1) Означення добутку числа а та натурального числа b, яке не дорівнює 1.
@ Оскільки дане означення знайоме
– число а може бути не тільки натуральним ;
– в означенні b ≠ 1 тому, що суму, яка складається з одного доданка, розглядати некоректно.
2) Після цього вчитель переходить до формулювання властивостей 1 і 0 під час множення. Свої пояснення вчитель супроводжує записами, які учні вносять до зошитів (рис. 78).
А, b – множники А – b – добуток | |
Властивості: | Або: |
А – 1 = а 1 – b = b A – 0 = 0 0 – b = 0 0 – 0 = 0 | M – 1 = 1 – m = m M – 0 = 0 – m = 0 |
Рис. 78
@ Слід також звернути увагу учнів на властивість, яка є основою для розв’язання рівнянь вигляду а – b = 0, а саме:
Добуток двох чисел дорівнює 0, якщо хоча б один з множників дорівнює 0.
3) Переставний закон множення учні добре засвоїли в початковій школі, тому достатньо буде, лише нагадати, як він формулюється, і зробити запис його у вигляді формули:
A – b = b – a.
4) Множення багатоцифрових чисел.
@ Учитель нагадує, що в початковій школі діти навчились виконувати множення багатоцифрового числа на двоцифрове. (Щоб пригадати, як це робиться, учні виконують завдання 1.)
Завдання 1. Виконайте множення: 516 – 32; 418 – 46; 4509 – 52.
Після цього учитель пояснює, як виконувати множення “у стовпчик” багатоцифрових чисел, і учні роблять відповідні записи в зошитах.
5) Застосування дії множення натуральних чисел.
@ Наприкінці своїх пояснень учителеві слід нагадати учням, що дуже багато задач, які вони розв’язували раніше і які будуть розв’язувати в майбутньому, пов’язані саме з множенням чисел. Тому на цьому уроці учні повинні навчитися виконувати множення натуральних чисел окремо і в сукупності з іншими арифметичними діями (нагадати порядок виконання дій І і II ступеня, див. усні вправи № 3), щоб наступного уроку розглянути задачі, в яких необхідно виконувати множення.
III. Формування навичок
1. Запис суми у вигляді добутку – № 396.
2. Навички множення багатоцифрових чисел – № 397 (4-7); 399 (5-8); 401.
3. Множення натурального числа на 10, 100, 1000 та множення круглих чисел № 403 (1,3, 5).
IV. Підсумки уроку
Запитання до класу (№ 395)
1. Що називають добутком числа а та натурального числа b, яке не дорівнює 1?
2. Як у запису а – b = с називається число а? число b? число с?
3. Чому дорівнює добуток двох множників, один з яких дорівнює 1?
4. Чому дорівнює добуток двох множників, один з яких дорівнює 0?
5. Як формулюється переставна властивість множення? Як вона записується в буквеному виразі?
6. Знайти числа, які можна поставити замість *, щоб рівність була правильною:
1) 3 – * = 4 + 4 + 4;
2) * – 5 = 5;
3) 0 – * = 0;
4) 71 – * = 35 – *.
IV. Домашнє завдання
§ 3, п. 15, №№ 395 (усно); 398 (1, 3, 5,7,9); 400 (1,2); 402 (1); 404 (1-3, 5); повторення № 427.