ДЕРЖАВНИЙ ГІМН УКРАЇНИ
Музика Михайла Вербицького
Слова Павла Чубинського
Ще не вмерла України і слава, і воля,
Ще нам, браття молодії, усміхнеться доля.
Згинуть наші воріженьки, як роса на сонці.
Запануєм і ми, браття, у своїй сторонці.
Приспів:
Душу й тіло ми положим за нашу свободу,
І покажем, що ми, браття, козацького роду.
МОВА І МОВЛЕННЯ
– Чому кажуть, що мова – жива скарбниця історії народу?
1. Поміркуйте разом!
Що ви знаєте про українську мову? Чим відрізняється усне мовлення від писемного?
2. 1. Прочитай текст.
БЕЗСМЕРТНИЙ СКАРБ
Скільки з уст народу нашого можна почути легенд, переказів, скільки пісень, приказок, співаночок, оповідок – трагічних і смутних, веселих і безжурних,- скільки всіх цих багатств можна записати по наших українських селах, хуторах? Ані ліку їм, ані віку. Живуть, примножуються, квітнуть. Передаються з покоління в покоління історія народу, його душа, характер, вдача. Який же великий, неосяжний і безсмертний скарб культури народу нашого маємо ми успадкувати!
Сергій Носань
2. Перекажи. Поясни, як ти
3. А може, ти знаєш якусь старовинну легенду? Розкажи її.
3. 1. Прочитай текст. Поміркуй над прочитаним.
Чи помітив ти, що з кожним роком твоє життя все більше пов’язується з мовою? Може, й не помітив. Адже скільки себе пам’ятаєш, ти завжди вмів розмовляти. До мови ти звик, тому й не звертаєш на це уваги.
Коли тобі було три-чотири роки, ти постійно запитував, як називається той чи інший предме́т, для чого він. Коли ти неправильно вимовляв якесь слово, тебе виправляли. Так з допомогою старших ти поступово вивчав мову, оволодівав мовленням.
Але чи можеш ти сказати, що вже знаєш рідну мову, що вмієш використовувати її багатства у власному мовленні? Що для цього потрібно?
2. Попрацюй над розвитком власного мовлення.
У першому абзаці зміни питальне речення на розповідне, змінивши особу оповідача: ти на я, твоє на моє. Зверни увагу на те, які ще слова треба змінити, а які – опустити. Перероблений абзац запиши.
4. 1. Прочитай текст і поміркуй над прочитаним.
Чи знаєш ти, що означають слова космос, вулкан, мамонті Звичайно, знаєш. А звідки ти це знаєш? Що тобі допомагає дізнатися про те, чого не доводилося бачити, уявити місця, в яких ніколи не бував? Мова. Мова допомагає людині про все дізнатися.
Як же це відбувається? Чому мова така всесильна?
2. Згадай і розкажи, про що вперше повідомила тобі книжка.
3. Запиши назви книжок, які недавно прочитав, та їх авторів.
5. 1. Прочитай висловлювання, поміркуй над їх змістом.
1. Великі знання починаються з малої книжки. 2. Книга – джерело знань. 3. Книжка – маленьке віконце, а через нього весь світ видно. 4. Книжка мовчки все розкаже. 5. Людина без книги як риба без води.
2. Як ти розумієш наведені вислови? Спиши їх.
3. Назви звуки у виділених словах.
Вимовляй: | Пиши: |
Називає[ц’:а] | Називається |
Відбуває[ц’:а] | Відбувається |
Починає[ц’:а] | Починається |
– Як живе і розвивається наша мова?
6. 1. Прочитай текст.
Щомісяця, щодня в літературну мову приходить багато нових слів, але ми цього не помічаємо. Це слова, що називають предмети та явища, які з’являються у нашому житті. Завдяки цьому мова постійно поповнюється, збагачується новими словами, розвивається, але залишається зрозумілою. Саме тому ми прекрасно розуміємо мову попередніх поколінь, наприклад твори Тараса Шевченка, хоча жив і творив він понад сто років тому.
2. Розкажи, про що повідомляється у тексті.
3. Прочитай напам’ять один з віршів Тараса Шевченка. Чи є в ньому такі слова, які в сучасній мові не вживаються?
Вимовляй: | Пиши: |
З’явля́є[ц’:а] | З’являється |
Розвиває[ц’:а] | Розвивається |
Попо́внює[ц’:а] | Поповнюється |
Збагачує[ц’:а] | Збагачується |
4. Спиши слова правого стовпчика. Порівняй їх вимову і написання. Поділи ці слова на склади спочатку усно, а потім – письмово.
З р а з о к.
7. 1. Прочитай текст. Спробуй дати відповіді на запитання.
Уяви собі: побудували но́ве місто. Йому дали назву, якої ще ніде не було. Це місто Украї́нка.
У новому місті живе і працює багато людей. А як їх називають? Людей, які живуть у Києві, називають киянами, у Львові живуть львів’яни, у місті Рівному – рівненці, у Полтаві – полтавці. Як же називають частини основи мешканців Українки? Хіба не цікаво? А як ти думаєш?
2. Як називається “трудівник”, що утворює нові слова? Знайди його у виділених словах. Яка ще частина основи служить для творення нових слів?
3. Спиши. У виділених словах познач.
8. 1. Прочитай текст.
Усім добре відома лікарська рослина подорожник.
Люди гадають, що вона називається подорожником тому, що росте при дорозі або й на дорогах. А насправді подорожник тому, що світом подорожує.
2. А що ти знаєш про цю рослину?
3. Знайди у тексті спільнокореневі слова. Випиши їх, познач корінь. Простеж, які звуки чергуються в коренях цих слів.
9. 1. Прочитай вислови.
1. Без поваги, без любові до рідного слова не може бути ні всебічної людської вихованості, ні духовної культури. (Василь Сухомлинський) 2. Мову чудову дав нам народ. Дав цю мову і наказав пильно, свято оберігати її чистоту… (Павло Тичина)
2. Чому так високо цінували й цінують рідну мову відомі педагоги, письменники? Поміркуй і розкажи.
3. Як ти думаєш, у якому значенні вжито вираз рідне слово в першому реченні? Спиши це висловлювання. У кожному слові познач наголос.
10. 1. Прочитай текст.
Скільки ж слів у сучасній українській мові? На це запитання не дасть точної відповіді ні учень, ні вчитель, ні найталановитіший мовознавець, ні сивий академік. Чому? Та тому що, як ти вже знаєш, мова постійно збагачується новими словами. І полічити їх ніхто не може.
2. Попрацюй зі словником: випиши кілька споріднених слів до виділених у тексті.
3. Зроби звуко-буквений аналіз слова учень.
11. 1. Прочитай рядки з віршів. Про що в них ідеться?
1. Як вогонь у серці, я несу в майбутнє невгасиму мову, слово незабутнє. (Юрій Рибчинський) 2. Розвивайся й далі, мово наша рідна, і про нас нащадкам вістку донеси. (Олександр Підсуха)
2. Спиши. Познач будову виділених слів.
3. Як, на твою думку, утворилося слово майбутнє?
12. 1. Прочитай висловлювання. Поміркуй над прочитаним.
1. Мова – це глибина тисячоліть. Це найдорожчий скарб, переданий нам сотнями і сотнями попередніх поколінь, злеліяний у пісні, у переказі, у приказці. 2. Мова – це душа народу. Від сповиточка рідну мову дитина чує від матері, за нею перші ніжні слова ласки промовляє…
Микита Шумило
2. Чому, на твою думку, у першому висловлюванні мову названо найдорожчим скарбом, а в другому – душею народу?
3. Добери і спиши ще кілька висловлювань про мову з книжок, газет чи журналів, які ти читаєш.
– що таке мовлення? Яким воно має бути?
13. П о м і р к у й т е р а з о м!
Що таке усне мовлення? А писемне?
Як оволодіти усним мовленням? Чи досить для цього знати лише слова? Ні. Треба ще вміти пов’язувати їх між собою. За допомогою чого зв’язуються слова? Що утворюється із зв’язаних слів? Правильно, речення. А з речень?
А що ще стає у пригоді під час усного мовлення, спілкування між людьми? Звичайно, інтонація, сила голосу, міміка, жести. Як же правильно користуватися цими помічниками усного мовлення?
Про які вимоги до усного мовлення ти вже знаєш? Назви їх.
Яким вимогам має відповідати писемне мовлення?
Чим більше ти знаєш, тим багатше твоє мовлення, бо тобі є про що розповісти. Ти маєш у запасі багато слів, за допомогою яких можеш легко висловити свою думку.
14. 1. Прочитай, що говорить народна мудрість про значення знань у житті людини.
1. Наука для людини, як сонце для життя. 2. Хто більше читає, той більше знає. 3. Наука і труд добрий плід дають. 4. Вчися доброго – погане на ум не прийде. 5. Знання злодій не вкраде, у вогні не згорить і у воді не втоне.
2. Спиши висловлювання. Поясни, як ти їх розумієш.
3. За яким правилом вимовляються і пишуться виділені слова?
4. Назви слова, в яких одна буква позначає два звуки і дві букви позначають один звук.
15. 1. Розглянь малюнки.
2. За малюнками і з власного досвіду розкажи, як треба поводитись у громадських місцях, під час спілкування з іншими людьми.
3. Запиши у зошит два-три речення із своєї розповіді.
16. 1. Відгадай загадки.
1. Паперовий кораблик щодня перевозить у трюмах знання. Після плавання цей корабель повертається в рідний порт Фель. 2. Живуть двадцять братиків: десять ходять, інших десять на руках носять. 3. Гучно мовлю про пригоди, про події і походи, про людей і про погоду. Всім про все розповідаю, можу часом засмутити чи до сліз розвеселити. Дуже скромну маю вдачу, якщо вимкнуть, я не плачу. 4. То підскочу, то покочусь. Рук і ніжок я не маю, але діток звеселяю. 5. Стоїть верба серед села, розпустила гілля у кожне подвір’я.
2. Склади і ти подібні загадки про олівець, зошит, ручку тощо. Запиши їх.
3. Назви звуки і букви у виділених словах. Пригадай правило переносу слів з подовженими приголосними.
17. Поміркуйте разом!
Що ми розуміємо під культурою мовлення?
– Як досягти високої культури мовлення?
Культура мовлення – це правильність, точність, виразність мовленого слова.
18.1. Прочитай висловлювання.
1. Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати поваги до себе. (Олесь Гончар) 2. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її. Борімося за красу мови, за правильність мови, за багатство мови. (Максим Рильський) 3. Добре вимовлене слово – це вже музика. (Костянтин Станіславський)
2. Спиши одне висловлювання (на вибір) і поясни, як ти його розумієш. 3. Зроби звуко-буквений аналіз виділеного слова.
19. 1. Прочитай текст.
У нашій школі побувала іноземна делегація. Прощаючись з учителями й учнями, один з гостей висловився так:
– Ми захопитися ваша школа! Нам показати, як вчитися і відпочивати ваших школярів. Ми побувати виставка малюнок і вишиванка. Все багато подобатися. Ми хотіти запросити ваші учні їхати наша країна.
2. Яких помилок припустився іноземець у своєму мовленні? Яких умінь йому бракує?
3. Уяви собі, що іноземний гість попросив тебе виправити його промову. Як ти це зробиш? Виправлений текст запиши.
20. П о п р а ц ю й т е р а з о м!
1. Прочитайте спочатку казку самостійно, а потім навчіться читати її в особах. Розіграйте колективно діалог.
ГОРДА КАЧКА
Народна казка
Одна качка плавала у воді. Аж надбіг лис.
– Добрий день, качечко!- каже лис.
– Здорові були, добродію! Що доброго скажете?
– Та не маю коли, бо біжу до села,- каже лис.- Чи то ви та качка, про яку люди кажуть, що немає кращої на ціле село?
Качка аж не стямилась з радощів.
– Та, може, і я,- каже горда качка.
– То ходіть же скоріше за мною до села! Бо вже господиня аж гине вас побачити! Ви не знаєте, які ви на все село славні, навіть у місті за вас знають!
Горда качка, недовго думаючи, шурх на берег. А лис її за шийку – цуп!
– От так,- каже,- гордість не одному шию скрутила!
2. Поміркуйте над такими запитаннями: Чи завжди гарні слова бувають щирими? Чи можна було довіряти словам хитрого лиса? Чому лисові вдалося обдурити качку? Чого вчить ця народна казка?
21. П о г о в о р и м о п р о к у л ь т у р у с п і л к у в а н н я!
Чи вмієш ти спілкуватися з іншими людьми?
Чи не завдаєш людям прикрощів своєю нетактовною поведінкою?
Чи завжди правильно оцінюєш свою поведінку?
Як ти звертаєшся до людей? Як відповідаєш на запитання?
Чи використовуєш під час спілкування такі слова: дякую, спасибі, про́шу, ласкаво прошу, будь ласка, будьте ласкаві, перепро́шую, прошу́ вибачення, даруйте, до побачення, добро́дію, пані, пане, юначе?
22. 1. Прислухайся до народних порад!
1. Знаєш – кажи, не знаєш – мовчи. 2. Вік ж..ви – вік учись. 3. Вчи іншого – і сам помудрієш. 4. Шануй учителя, як рідного батька. 5. Будь господарем свого слова. 6. Добрим словом мур проб’єш, а л..хим і в двері не ввійдеш. 7. Ліпше переконувати словами, як кулаками. 8. Говори мало, слухай багато, а думай ще більше.
2. Спиши прислів’я, вставляючи пропущені букви. Яке правило допомогло тобі написати слова?
Запитання і завдання для повторення
1. Чому мову називають безсмертним скарбом народу?
2. Якими мають бути усне і писемне мовлення?
3. Що таке культура мовлення і культура спілкування?
4. Як берегти і примножувати багатства рідної мови?
5. Послухай, як розмовляють твої однолітки на перервах, поза школою. Яких помилок вони припускаються під час спілкування? А як ти оцінюєш власне мовлення?