МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ
ЧАСТКА
& 41 Не, ні з різними частинами мови
Не і ні можуть бути частками й писатися з різними частинами мови окремо, а можуть виконувати роль префіксів і писатися разом.
Написання не з різними частинами мови
Разом | Окремо |
1. Якщо без не слово не вживається: Немовля, незабаром, нехтувати, негайний, незабутній. 2. 3 іменниками, прикметниками, прислівниками, якщо не надає слову нового (часто протилежного) значення: Безпека – небезпека (загроза), веселий 3. У складі префікса недо-, який означає неповну ознаку чи дію: недобачати, недолік, недочутий. 4. 3 дієприкметниками, які виконують функцію означення й не мають при собі залежних слів: Незірвана квітка й незабруднене озеро милують око. 5. Якщо при прикметниках і дієприкметниках є слова дуже, вельми, надто, надзвичайно, що підсилюють якість: дуже необережний вчинок, надто невдалий похід. 6. У складі займенників неабихто, неабиякий, часток невже, нехай, сполучників незважаючи І на, немов, немовби, неначе, неначебто. | 1. При протиставленні Завдання не легке, а важке; ішли не швидко, а повільно. 2. Переважно з дієсловами та дієприслівниками: Не поспішати, не знають, не відпочивши, не помічаючи. 3. Із займенниками, числівниками, прислівниками: не мій, не він, не перший, не зовсім, не сьогодні. 4. 3 дієприкметниками, якщо вони мають при собі залежні слова: Не зруйнована часом фортеця ніби помолоділа. 5. 3 дієприкметниками і прикметниками, які виступають у реченні присудками: СадНе вирубаний. Ця ялина Не висока (не є висока). |
336
Спишіть текст. Поясніть правопис слів з не.
Усі ми знаємо про забруднення повітря, води, грунту. Однак не всі знайомі з незвичайним видом забруднення – шумовим (тобто тривалою чи постійною присутністю небажаних звуків). Нескінченний гуркіт промислових підприємств, авто, літаків є не просто незручністю, а серйозною небезпекою для здоров’я: спричинює підняття тиску, головний біль, серцеві напади.
337
Спишіть речення, знявши риски.
1. Удача привалила до рук Гайдукові. Сама привалила – не/ворухнув навіть пальцем (А. Дімаров). 2. Я – не/я і хата не/моя (Народна творчість). 3. Не/моє просо, не/мої горобці, не/буду відганяти (Народна творчість). 4. Хто знає, що тут відбулося? Хто розказав це людям до/пуття? Не/назване, туманом пойнялося. Не/пізнане, пішло у не/буття (Л. Костенко). 5. Верби на/весні – не/мов човни. Лаком і смолою трохи пахнуть, і самі прокурені, пропарені, мов діжки торішні (В. Стус). 6. Вже небо не/біжить тим синьо/білим бігом в своєму зоре/хмарному ряду (М. Вінграновський).
338
Доберіть і запишіть п’ять-шість дієслів з часткою не, правопис яких залежить від їхнього лексичного значення. Складіть і запишіть з ними речення за зразком.
Зразок: нездужати (хворіти) – не здужати (не могти подолати).
Навесні природа пробуджується, а люди навпаки – часто нездужають, грипують.
Наш дідусь дуже сильний, навіть удвох з братом ми його не здужаємо побороти.
339
Запишіть слова, зашифровані в схемі. Поясніть правопис.
Ні/який; ні/з/яким; ні/хто; ні/до/кого; від/ні/чийого; ні/від/чийого; ні/до/якої; ні/кчема; ні/чичирк; ні/слуху ні/духу.
341
Спишіть речення, розкриваючи дужки. Визначте, з якими частинами мови вжито не, ні.
1. Традиційно жінки (ні)коли (не)танцюють аркан – ритуальний, суто чоловічий танець жителів гір, про(те) моя героїня “затесалась між аркани”, бо така її вдача (М. Матіос). 2. Тебе (не)можу більше я знайти, – а(ні) в собі, (ні)в інших, (ні)в камінні знайти (не)можу. Сам один я нині (P. М. Рільке, переклад М. Бажана). 3. У тьмі сіріють віти, (ні)руху, (ні)людей… (М. Рильський). 4. День відходить, кудись поквапившись. Вечір. Тиша. І в рояля холодні клавіші білі-білі, (не)мов зима (Г. Чубай).
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ
342
Виберіть правильну відповідь.
1. Частка належить до
А службових частин мови
Б самостійних частин мови
В особливої частини мови
2. Частка
А вказує на зв’язок слів у словосполученні та реченні
Б виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні та реченні
В надає словам чи реченням додаткових відтінків у значенні або служить для творення нових слів
3. Усі частки з іншими словами пишуться окремо в рядку
А написав/би, немов/би, що/разу
Б колись/то, стань/бо, усе/ж/таки
В таки/прийшов, навряд/чи, усі/ж
Г що/ж/то/за, ні/хто, як/раз
Г навряд/чи, ніби/то, отут/таки
4. Усі слова з часткою не написано правильно в рядку
А невиконана вчасно робота, не один, неабияк
Б непрочитана книжка, незадовільно, непокоїти
В не можу, недовіра, непродовживши
Г неснитавши дозволу, не мовлені слова, невмирущий
Г не повторна зустріч, невчасно, несвітає
5. Усі слова – частки в рядку
А же, но, таки
Б про, не, би
В ані, нехай, але
Г як-таки, годі, котрий
Г дуже, бодай, невже
6. Усі частки пишуться через дефіс у рядку
А поспішай/бо, прийшов/таки, що/тижня
Б зробив/би, будь/що, казна/як
В хтозна/що, роби/бо, усе/таки
Г чого/небудь, правда/бо, що/не/день
Г аби/кого, таки/знав, скільки/небудь
7. Виділені слова з часткою не треба писати окремо в реченні
А Не/сказане лишилось не/сказанним.
Б Нехай підождуть не/відкладні справи.
В Наша дума, наша пісня не/вмре, не/загине.
Г І така навкруги не/вимовна краса – не любити цю землю, їй-богу, не можна.
Г Сердяться слабкі душі, сильні – не/навидять або прощають.
8. Виділене слово з часткою треба писати разом у реченні
А Переходити вулицю на жовтий сигнал світлофора не/можна.
Б Не/спитавши броду, не лізь прожогом у воду!
В А й знову думать заходивсь. Про те/ж/таки, що й перше думав.
Г Отаке/то на сім світі роблять людям люде!
Г Спортсмен продемонстрував не/абиякий хист у стрибках з трампліна.
9. Правильно написано всі слова в рядку
А що-року, будь-коли, скажи-но
Б все-ж таки, такий-от, казна-кого
В будь-як, отак-то, бозна-скільки
Г ані-хто, як-небудь, казна-чому
Г невже таки, тільки но, годі-бо
10. Виділене слово з часткою ні треба писати окремо в реченні
А Я єсть народ, якого правди сила ні/ким звойована ще не була.
Б Без води – ні/туди, ні/сюди.
В Я для тебе буду красивою, а для когось, може, й ні/якою.
Г Дурницю на дурницю помножити, так і вийде ні/сенітниця.
Г Чи не покинуть нам, небого, моя сусідонько убога, вірші ні/кчемні віршувать…
343
1. Прочитайте вірш Г. Фальковича. Випишіть частки, розберіть їх як частину мови.
Краса
Ми розуміємось усі
На запахущій ковбасі.
Я жартома про ковбасу.
Сьогодні мова – про красу.
То що ж красиве? Стіл, пальто,
Літак, реклама чи авто?
Чи Він красивий, чи Вона,
Чи фарба осені сумна,
Чи цей метелик на вікні,
Чи той малюнок на стіні,
Що так подобався мені,
Де небо – наче у вогні,
Де корабель у далині
Пливе в тумані-тумані?..
А спробуй, любий друже, й ти
Красу довкола віднайти,
Чи пригадать, чи відгадать…
Над цим не гріх й поміркувать.
2. Поміркуйте, якій красі надає перевагу поет. Яку красу довкола бачите ви? Запишіть свої міркування, використовуючи частки.