ЗВУКИ І БУКВИ
Описуємо, міркуємо, розповідаємо
16
– Прочитайте та відгадайте загадку. Червонясту шубку має,
По гілках вона стрибає.
Хоч сама мала на зріст,
Та великий має хвіст,
Як намисто оченята…
Хто це? Спробуй відгадати.
– Дайте відповіді на запитання. Складіть опис білочки.
– Де живе білочка?
– По чому вона стрибає?
– Яка білочка на зріст?
– Яка в неї шубка?
– Який у білочки хвіст?
– Які в неї оченята?
17
1. Прочитайте загадку.
Коли
Коли прийду – усі тікають.
– Виразно вимовте слово-відгадку.
– Зробіть звукову схему цього слова. Які звуки чуються в кінці слова? Складіть речення зі словом парасолька.
Буква щ завжди позначає два звуки [ш] та [ч].
2. Прочитайте текст. Перекажіть прочитане.
ДЗВОНИКИ
Поливаю квіти, вода з шланга шурхоче, а джміль бурчить, сердиться:
– Добре твоїм квітам, а мені як? У мокрих штанях, ще й курточку оксамитову пилком забруднив. Та дарма, хоч і змок, а своє діло знаю. Гей, братики, гей, джмелі-дзвонарі, гайда дзвонити утреню*!
бом, дзінь, бом, пливе хмара.
ховайтеся! Квіти, закривайтеся! Буде грім, буде на пшеницю в полі, на в лузі.
За Зіркою Мензатюк
Утреня – церковна служба, що правиться вранці.
– Прочитайте заголовок до тексту. Який звук позначають підкреслені букви?
– Спишіть останній абзац. Які з підкреслених слів діляться на склади для переносу? Поділіть ці слова на склади. У списаному тексті підкресліть слова, у яких букв більше, аніж звуків.
3. Прочитайте вірш.
Не щебече соловейко, не кує зозуля, весна швидко пролетіла, і літо минуло.
Тарас Шевченко
– Що ви знаєте про автора цього вірша?
– Спишіть вірш. Усно зробіть звуко-буквений аналіз виділеного слова.
– Продовжіть речення, уставляючи пропущені букви.
..арас..ригорович..евченко – видатний український поет і художник.
Спишіть другий абзац вправи 2. Зробіть звуко-буквений аналіз виділених слів.
18
1. Прочитайте вірш.
ЗАЙЦІ В ПОЛІ ВАРЯТЬ БОРЩ
Коли йде осінній дощ,
Зайці в полі варять
Зайці варять борщ у полі
З буряків та бараболі.
Зайці моркву в борщ кладуть
І капусту в борщ
Євген Гуцало
– Продовжіть речення словами з тексту.
У борщ зайці кладуть… , … .
Зробіть звукову схему виділеного слова.
Зробіть звуко-буквений аналіз підкреслених слів.
2. Прочитайте слова.
Лелека, на, одній, стоїть, нозі.
Скине, в, голову, небо, зоряне.
Дзьоб, до, зірок, яскравих, підніме.
– Складіть і запишіть речення. Вимовте звуки у виділених словах.
3. Прочитайте текст. Перекажіть прочитане.
Коли на Роменовий луг приходит.. в..сна, першими прокидают..ся від зимової дрімоти джмелі. Підкріпившис.. медом, вилітают.. надвір. Усідают..ся на даху хатинки з мо..у, трави та гілочок і починают.. настроювати свої інструменти – цимбали, скрипки, тромбони. А малий Джмелик діста.. з-за пазухи калинову сопілочку.
Джміль-диригент – у чорному блискучому фракові.
Він змахує чарівною паличкою. Над сонним лугом мелодія. Роменовий луг
За Василем Чухлібом
– Чому слово Джмелик пишемо з великої букви? Зробіть звукову схему цього слова.
– Запишіть слово диригент. Запам’ятайте його правопис.
– Виділене слово поділіть на склади для переносу.
– Спишіть перший абзац, уставляючи пропущені букви.
Спишіть другий абзац вправи 3. Підкреслені слова поділіть на склади для переносу.
19
1. Розгляньте малюнки.
– Підпишіть кожен малюнок. Вимовте перший звук у словах. Порівняйте вимову звуків [г] і [г].
Гердан – жіноча прикраса з бісеру, яку носять на шиї.
2. Прочитайте вірш.
Гедзь, гедзиня, гедзиня
Розмірковують щодня:
– Як навчитися літати,
Щоб нікого не кусати?
Ганна Чубач
– Доберіть відповідні слова з вірша. Запишіть.
Він – … .
Вона – … .
Воно – … .
– Виразно прочитайте питальне речення. Спишіть.
3. Прочитайте текст.
ЯК НАРОДИВСЯ ГУДЗИК
Гудзик має дуже давню історію. Слово “гудз” означало вузол, або гуля. Гудзи робили з шнурочків і ниток. Ними зав’язували одяг і взуття. Згодом гудзи стали пришивати до одягу й називати гудзиками.
Нині є дуже багато різноманітних гудзиків із дерева, металу, пластмаси й бісеру.
– Усно поділіть слово гудзик на склади для переносу. Зробіть звукову схему слова. Спишіть перший абзац тексту.
Складіть і запишіть речення із словами агрус, дзига, ганок. Запам’ятайте правопис цих слів.
20
1. Розгляньте кросворд.
– Відшукайте й запишіть слова. (Читати можна по горизонталі, вертикалі, діагоналі, а також уверх і вниз).
– Поділіть слова на склади для переносу.
2. Прочитайте переплутані слова в загадці. “Зберіть” їх і запишіть загадку. Зробіть звуко-буквений аналіз слова-відгадки.
Під, народився, дубком себе, накрив, і, листком. Щоб, знайти, тобі, його, йти, лісом, довго, треба.
Ганна Чубач
3. Прочитайте текст, розкриваючи дужки.
Папугу звали Антось. Він жив у старої Антося бабусі привіз з Африки внук-моряк. Він завжди привозив цікаве: величезні рожеві черепашки – з Червоного моря, бумеранг – з Австралії.
З появою голубого (папуга) бабуся забула геть про все. Вона (година) простоювала біля клітки й роздивлялася папугу. (Пір’їнка) в папуги яскраво-сині на (крила), ніжно-голубі – на шиї.
За Галиною Малик
– Спишіть другий абзац, розкриваючи дужки.
– Знайдіть слово, яке відповідає схемі
Спишіть перший абзац вправи 3. Зробіть звуковий аналіз підкреслених слів. Підкресліть слова зі звуком [г].