СЛОВОТВОРЧІ ЗАСОБИ СТИЛІСТИКИ
Урок № 66.
ОСНОВНІ ОРФОГРАМИ В СУФІКСАХ
Мета: повторити та узагальнити знання учнів про написання суфіксів і удосконалити відповідні орфографічні навички; розвивати вміння співставляти мовні явища, робити висновки та користуватися ними на практиці; виховувати культуру письма, культуру розумової праці, культуру спілкування в процесі пізнавальної діяльності.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Морфологія: частини мови.
Словотвір: творення частин мови.
Синтаксис: словосполучення,
Культура мова, і стилістика: стилістична роль суфіксів, функціональні стилі мовлення.
Міжпредметні зв’язки: російська мова.
Тип уроку: урок поглиблення знань та засвоєння нових аспектів.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Ознайомлення десятикласників із темою, метою і завданнями уроку
III. Актуалізація опорних знань із правопису суфіксів
Робота з узагаяьнювальною таблицею
> Користуючись таблицею, повторіть правопис суфіксів.
Умови | Суфікси | Правило | Приклади |
Загальні | -аль-, – тель-, ість-, – ець | М’який знак пишеться після м’яких приголосних у кінці слів | Скрипаль; мислитель; ніжність; молодець |
Правопис суфіксів іменників | -альник – ильник-, – івальник-, – иськ-, – іськ- | М’який знак пишеться після м’яких приголосних перед твердими | Начальник; прихильник; уболівальник; хлопчисько |
Правопис суфіксів прикметників | -ськ-, – зьк-, – цьк-, – оньк-, -еньк-, – есеньк-, – ісіньк-, -юсіньк- | М’який знак пишеться | Український; запорізький; вінницький; Дівчинонька; рідненька; яснесенький; Гарнісінький; малюсінький |
Суфікси іменників | -ичок- | Від іменників із суфіксом – ик-; | Вогник – вогничок |
-ичк- | Із суфіксом – иц-; | Травиця – травичка | |
-ячк- | Від іменників середнього роду на – я з пестливим значенням; | Пір’я – пір’ячко | |
-очок-, – ечок – (-єчок-), -ечк – (-єчк-) | Від інших іменників; | Садочок; вершечок; краєчок; річечка; лієчка | |
-ив- | Зі значенням продукту праці | Печиво, прядиво | |
Суфікси прикметників | -ев – (-єв-), – ов- | Після твердих та м’яких приголосних; -ов – також після шиплячих, якщо наголос на закінченні, та після й; | Казковий; малиновий; дощовий; крайовий; Квітневий; грушевий; життєвий |
-уват-, – юват-, | Для вияву неповної ознаки; | Довгуватий; синюватий | |
-оват- | Під наголосом; | Плисковатий | |
-овит- | Вказує на високий ступінь ознаки; | Гордовитий; талановитий | |
Дієслівні суфікси | -ова- | Коли наголос на першому голосному в суфіксі; | Надрукований; сформований |
-ува – (-юва-) | Коли наголос на іншому голосному в слові | Вивершувати – вивершуваний; копіювати | |
Дієприкметникові суфікси | -ен – (-єн ) | Пишуться з одним н | Побілений; присвоєний |
IV. Повторення і закріплення навичок правопису суфіксів
Тренувальні вправи
> Утворіть нові слова з допомогою зазначених суфіксів, поясніть їх правопис.
1) – очк-, – ечк-, – ичк-, – ячк (іменники). Берег, сонце, внук, Рая, доня, батько, пшениця, книга, здоров’я, десятикласниця, літо, розумниця, серце, волосся, канарейка;
2) – ов-, – ев – (-єв-) (прикметники). Ромашка, жолудь, калій, підсумок, борщ, замша, яблуня, граб, соя, вишня, дуб, лід, слива;
3) – ае – (іменники). Плести, місити, мережити, морозити, палити, марити;
4) – уват – (-юват ) (прикметники). Коричневий, сирий, кислий, малий, синій, сизий, пізній, солоний.
> Перекладіть українською мовою; запишіть, підкресліть суфікси дієслів і поясніть їх правопис.
Копировать, иллюстрировать, бронировать, дозировать, телефонировать, контролировать, маршировать, информировать, комментировать, тренировать, завоевывать.
> 3 поданими словами складіть словосполучення, запишіть їх, вставляючи пропущені букви е (є), о (ьо), йо; виділіть у цих словах суфікси і поясніть їх правопис.
Бо..вий, квітн..вий, ключ..вий, нул..вий, деш..вий, черепах..вий, алич..вий, раді..вий, емал..вий, га..вий, кизил..вий, вермішел..вий, овоч..вий.
> Перекладіть слова українською мовою, запишіть. Виділіть суфікси іменників, прикметників, дієприкметників і поясніть їх правопис.
Деревянный, несравненный, соломенный, распроданный, гречневый, организованность, бессонница, стоклянный, вежливость, воссозданный, собранный, преданность, военкомат, безветренный, печенье.
> 3 допомогою префіксів і суфіксів утворіть прикметники і дієприкметники; поясніть їх правопис.
Без – (ім’я, сон, дн, о, захист, підстава).
Роз – (нести, сипати, чистити, брати, стелити, в’язати).
Під – (жарити, креслити, пушити, гнати, сікти).
Від – (значити, ломити, гнути, дати, правити).
Об – (вітрити, городити, плести, бити, мостити, морозити).
> Виразно прочитайте текст. Яка основна думка його? Складіть план тексту. Усно перекажіть за планом. Випишіть 7-10 слів із суфіксами і поясніть їх правопис.
МОВА – ІНСТРУМЕНТ ЧАРІВНИЙ І ТОНКИЙ
Людина може володіти кількома мовами, залежно від її здібностей, нахилів і прагнень, але найкраще, найдосконаліше вона має володіти, звичайно, рідною мовою. І не не тільки тому, що цією мовою, засвоївши її змалку, вона користується повсякденно, а й тому, що рідна мова невід’ємна частина Батьківщини, голос свого народу й чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші й найніжніші струни душі.
Мова – це щось далеко більше за зв’язок між людьми, це – відбиток свідомості, це – вияв самої особистості. З того, як говорить людина, молена уявити собі її загальний розвиток, освіту й культурний рівень. Що культурнішою вона є, то розвиненішою і лексично багатшою буде її мова, розмаїтішою вживання прислів’їв, приказок. У природі не буває людей, які визначались би високим інтелектом і водночас примітивною мовою.
Боротьба за чистоту й високу мовну культуру – це боротьба за культуру взагалі. Дбати про очищення мови від усього засмічення й за дальше піднесення її рівня це обов’язок усього суспільства, не кажучи вясе про тих людей, які безпосередньо працюють над мовою – учених-мовознавців, письменників, журналістів, дикторів, працівників редакцій і видавців, викладачів рідної мови (За Б. Антоненком-Давидовичем).
VI. Підсумок уроку
> Підкреслити важливість постійної роботи над підвищенням власної культури мовлення як усного, так і писемного.
VII. Домашнє завдання
> Від слів вітер, зелень, холод утворіть за допомогою суфіксів слова з новим значенням і з новим відтінком у значенні.
Зразок. Береза – березняк; берізка, берізочка, берізонька (здрібнілість, пестливість); березище (згрубілість).
> Увести по одному слову кожного значення чи відтінку в речення і записати.