Розділ I
ОКЕАНИ
Урок № 8
Тема. ОСОБЛИВОСТІ ГЕОГРАФІЧНОГО ПОЛОЖЕННЯ ТА КОРДОНИ ОКЕАНУ. СПІЛЬНІ ТА ВІДМІННІ РИСИ В ГЕОГРАФІЧНОМУ ПОЛОЖЕННІ
АТЛАНТИЧНОГО І ТИХОГО ОКЕАНІВ. ДОСЛІДЖЕННЯ АТЛАНТИЧНОГО ОКЕАНУ. БУДОВА ТА РЕЛЬЄФ ДНА
Мета: поглибити та систематизувати знання учнів про Атлантичний океан, сформувати в учнів уявлення про історію дослідження океану; продовжити формування практичних навичок учнів щодо складання порівняльних характеристик географічного положення океанів; продовжити розвивати
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: фізична карта світу, півкуль, підручники, атласи, контурні карти, довідник учня.
Опорні та базові поняття: гідросфера, Світовий океан, море, протока, затока, острів, півострів, рельєф, жолоб, шельф, географічне положення, межа, дослідження, експедиція, океан, дно океану,
Географічна номенклатура: острови: Гренландія, Ньюфаунленд, Ісландія, Великі Антильські, Бермудські, Зеленого Мису, Канарські; моря: Саргассове, Карібське, Середземне, Північне; затоки: Мексиканська, Біскайська, Гудзонова; протоки Дрейка, Гудзонова; підводні хребти: Північноатлантичний, Південноатлантичний; жолоб Пуерто-Ріко.
ЗМІСТ УРОКУ
I. Організаційний момент
Прийом “Аукціон”
Учні називають та показують на карті географічні об’єкти океану (хто називає і показує більше – отримує додаткові бали).
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
1. Прийом “Географічна розминка” (робота в парах)
Учні ставлять один одному запитання щодо номенклатури Тихого океану.
2. Прийом “Географічний диктант”
– Яке море омиває береги двох частин світу?
– Найпівнічніше море Тихого океану в Східній півкулі.
– Назвіть моря, у назві яких присутня назва держави.
– Протока, що з’єднує два океани, два моря і водночас розділяє два материки, дві частини світу й дві країни.
– Який канал розділяє одну з частин світу та з’єднує два океани?
– Найглибша западина світу.
– Найбільший за площею океан.
– Які материки омиває Тихий океан?
– Найбільший острів Тихого океану.
– Які течії рухаються уздовж екватора в обох півкулях?
– За допомогою якої течії можна обплисти навколо земної кулі?
– Які острови Тихого океану розташовані в Західній півкулі й перетинаються Північним тропіком?
Самоперевірка
IІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Учитель. З давніх часів європейці плавали водами Атлантичного океану задовго до епохи Великих географічних відкриттів. У наш час Атлантика не втратила свого значення: її просторами пролягають найважливіші шляхи сполучення між континентами, тому рух на них найінтенсивніший. Мабуть, це найбільший вивчений науковцями океан, адже саме в його водах проводиться більшість наукових досліджень. Протягом двох уроків ми будемо знайомитися з природою Атлантичного океану, визначати його особливості та порівнювати з Тихим океаном.
IV. Вивчення нового матеріалу
За блоками в групах (учні працюють з підручником, атласом, енциклопедіями, довідниками).
Блок № 1
Вивчення географічного положення Атлантичного океану, порівняння його з географічним положенням Тихого океану за планом (див. довідник учня).
Висновок. Назвати спільні та відмінні риси географічного положення.
Блок № 2
Користуючись підручником, довідником, енциклопедією визначають основні періоди дослідження Атлантичного океану, дають коротку характеристику та роблять висновок.
1. І-й період – з давніх часів до 1749 р.,
2. ІІ-й період – 1749-1873 рр.,
3. ІІІ-й період – 1873 – наш час.
Висновок. Метод “Прес” (висловлюється власна думка, прояснюється точка зору, позиція – “Я вважаю, що…”; обгрунтування – “…тому, що…”; приклад – “…наприклад…”; висновок – “…тому, що…”).
Блок № 3
Вивчення будови та рельєфу дна.
1. Користуючись фізичною картою, підручником, визначте, які форми рельєфу переважають в Атлантичному океані.
2. Закономірності поширення основних його форм.
3. Знайдіть на карті океанів Серединно-Атлантичний хребет та визначте явища, пов’язані з цією зоною.
4. Назвіть найбільші острови Атлантичного океану та зазначте їх походження.
5. Визначте глибоководні западини.
Висновок. Назвати основні особливості рельєфу дна.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Прийом “Географічний практикум”
Нанести на географічну карту номенклатуру Атлантичного океану.
2. Прийом “П’ять речень”
За допомогою п’яти речень сформулюйте головні думки про океан.
VІ. Підсумок уроку
Учні складають кросворд за темою уроку (робота в парах).
VІІ. Домашнє завдання
– Опрацювати текст параграфа.
– Нанести географічну номенклатуру на контурну карту.
– Скласти кросворд.
– Підготувати повідомлення про клімат, органічний світ, природні ресурси, екологічні проблеми океану.
Додатковий матеріал до уроку
– Атлантика була єдиним реальним океаном, відомим жителям Європи в античні часи. За уявленнями стародавніх греків, океан оточував Землю з усіх боків. Грецькі мудреці вважали, що з океану сходять і в нього опускаються всі світила – Сонце, Місяць, зірки (крім сузір’я Великої Ведмедиці, що ніколи не торкається води). Весь обшир океану, звичайно, ніхто з греків бачити не міг, але, коли їхні кораблі, рухаючись на захід, виходили із Середземного моря, безкрая гладінь, з’єднана на обрії з небом, відкривалася поглядам вражених моряків. За грецькою міфологією, там, на крайньому заході, жив титан Атлант, який тримав на своїх плечах небесне склепіння. З ім’ям цього титана і весь водний простір на захід від Європи почали називати Атлантичним океаном.
– 1 листопада 1775 року стався найпотужніший землетрус в Європі, внаслідок якого за декілька хвилин одне з найкрасивіших і найбагатших міст світу – Лісабон перетворився на руїни. Епіцентр землетрусу знаходився під дном Атлантичного океану на відстані кількох десятків кілометрів від міста. Відлуння цього землетрусу відчувалося не лише в Західній Європі, а й у Північній Африці. Хвилі цунамі, народжені внаслідок землетрусу, навалилися на береги Франції і Англії. На Лісабонському узбережжі висота хвилі сягала майже 30 м. Загинуло близько 60 000 осіб.
– Найдовший ссавець – блакитний кит. Самка блакитного кита завдовжки 33,58 м викинулась на берег у штаті Джорджія, в Південній Атлантиці.