Урок 13. ПАРАЗИТИЧНІ ТА КРОВОСИСНІ ЧЛЕНИСТОНОГІ
Під мікроскопом він відкрив, що на блосі живе блошинка, а на блошинці тій, блошиночка-дитинка…
За Д. Свіфтом
Мета уроку: сформувати уявлення про паразитичних і кровосисних членистоногих, небезпеку, яку вони становлять для людини, профілактику захворювань і боротьбу з ними. Розвивати вміння висловлюватись, аргументувати свою думку. Виховувати культуру гігієни.
Основні поняття: паразит, паразитологія, кровосос, переносник хвороби, збудник хвороби.
Обладнання і матеріали:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку | Час (хв) | Форми і методи діяльності вчителя | Результат діяльності |
І. Організаційний етап | 1 | Організація класу. Розминка “Висловіть свої думки про епіграф” | Налаштування на продуктивну працю |
II. Актуалізація опорних знань | 7 | Біологічний диктант “Комахи” | Визначення рівня знань учнів про комах |
III. Мотивація | 2 | Цікава історична інформація про паразитичних членистоногих і людину | Зацікавлення зв’язками людини з паразитичними та кровосисними членистоногими |
IV. Засвоєння нових знань | 8 12 | Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника. Робота в групах | Сприйняття та засвоєння матеріалу. Поглиблення знань з теми |
V. Узагальнення і систематизація знань | 6 4 | Складання пам’ятки. Вправа “Правда чи міф” | Визначення ключових моментів у профілактиці захворювань, які передають кровосисні та паразитичні членистоногі |
VI. Підсумки | 4 | Вправа “Пригадай і склади план уроку” | Визначення ключових етапів уроку |
VII. Домашнє завдання | 1 | Репродуктивне, робота з підручником і зошитом | Засвоєння матеріалу теми |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка “Висловіть свої думки про епіграф”: учні висловлюють думки стосовно епіграфа.
II. Актуалізація опорних знань.
Біологічний диктант “Комахи”. Правильні твердження позначте “+”, неправильні – “-“.
1. У хруща травневого 8 ходильних ніг та дві пари вусиків.
2. Комахи мають дві пари крил, що розміщені на середньо – та задньо-грудях.
3. У білана капустяного є дві пари крил, укритих лусочками.
4. Бджола, оса, джміль належать до двокрилих.
5. До комах, що розвиваються з повним перетворенням, не належить сарана перелітна.
6. У циклі розвитку бджоли є стадія личинки та лялечки.
7. У комах органи дихання – трахеї – відкриваються дихальцями на черевці.
8. У тарганів сисний ротовий апарат
9. Колючо-сисний ротовий апарат у мухи та бджоли.
10. Комахи не можуть жити у водному середовищі.
11. Метелики та бджоли є запилювачами квіткових рослин.
12. Жуки-гнойовики не приносять користі, переробляючи гній.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Цікава інформація про паразитичних членистоногих та людину.
У 14 сторіччі по Європі пройшла страшна епідемія чуми. У 1346 році чума потрапила до Криму, а звідти поширилась по всій Європі. Цікаво, що чуму переносять пацюкові блохи, а пацюки мандрували світом у трюмах кораблів.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника (с. 62-65).
2. Робота в групах (парах) з підручником. Створення схем за планом: паразит; належність до групи членистоногих (комахи, павукоподібні); місце паразитування; шкода, якої завдає паразит; шляхи зараження; профілактика. Розглядаються: кліщ собачий (тайговий, пасовищний), коростяний свербун, залозниця вугрова, воша людська, блоха пацюкова, комар малярійний.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Складання пам’ятки “Профілактика захворювань, які спричиняють і передають паразитичні членистоногі”.
2. Вправа “Правда чи міф”: учні слухають твердження, пояснюють, правда це чи міф, аргументують своє пояснення:
Оводи в дорослому стані не живляться, а їхні личинки ведуть паразитичний спосіб життя (+).
Залозницею вугровою не можна заразитись, якщо спати на одній подушці з хворим (-).
Якщо надіти одяг хворого на коросту, можна заразитись коростяним свербуном (+)
Коростяні свербуни – це комахи, що живуть у волоссі людини (-).
Воші можуть переносити збудника тифу від людини до людини (+).
Муха цеце – переносник малярії (-).
Серед ракоподібних немає паразитичних видів (-).
Вправу можна замінити взаємоопитуванням “Бумеранг”.
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи “Пригадай і склади план уроку”: учні складають план уроку, пригадуючи основні його моменти.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 15 та конспекти в зошиті.