ТЕКСТ
& 3. Поділ тексту на частини. План
– Для чого потрібен план?
31. П о п р а ц ю й т е р а з о м!
1. Прочитайте текст.
ТЕПЕР Я ЗНАЮ, ЯКА КРАСИВА БІЛОРУСЬ!
До українських школярів приїхали в гості білоруські діти. Маленька українка Оксана подружилася з білоруською дівчинкою Марисею.
Повела Оксана Марисю в поле. До самого видноколу розкинулось безмежне поле пшениці. Жовте поле, мов золото. А над ним – блакитне небо. Марися стояла перед безмежним пшеничним полем, захоплена його красою.
– Яка красива Україна, –
Наступної весни Оксана приїхала в гості до Марисі.
Рано-вранці вони вийшли з Марисиної хати. До самого видноколу розкинулось синє поле квітучого льону. Синє поле, як небо. А над ним – синє небо.
– Тепер я знаю, яка красива Білорусь! – сказала захоплено Оксана.
За Василем Сухомлинським
2. Поділіть текст на частини. Складіть і запишіть план тексту.
3. Усно перекажіть текст за планом.
П л а н допомагає висловлювати думки послідовно, не пропустити чогось важливого.
4. Встановіть зв’язки між словами у першому реченні
32. 1. Прочитайте текст. Яка його тема і мета?
ОБЖиНКИ
Жнива скінчилися. Женці обходять ниву, збирають незрізані колоски і в’ють вінок, вплітаючи в нього польові квіти. Сплетеним вінком увінчують голову найкращої із дівчат, і всі гуртом ідуть з піснями на господарський двір. Попереду хлопчик несе уквітчаний сніп жита чи пшениці.
Господар зустрічає женців із хлібом-сіллю і запрошує до хати. Женці вручають господареві сніп і висловлюють побажання: “Дай, Боже, щоб і на той рік уродився хліб!”
За Олексою Воропаєм
2. Запиши у вигляді плану послідовність дій, названих у тексті.
33. П о п р а ц ю й с а м о с т і й н о!
1. Прочитай текст.
У лузі, під гіллястим дубом, багато років жила криниця. Вона давала воду.
Одного разу до дуба прийшов хлопчик. Він підняв камінь і кинув його в криницю. Хлопчик засміявся, побіг і забув про свої пустощі.
Камінь упав на дно і закрив джерело. Вода перестала наповнювати криницю, і вона засохла.
Незабаром засохла трава навколо криниці, і дуб засох. Замовкла соловейкова пісня. Сумно стало в лузі. Де ж воно все поділося?
За Василем Сухомлинським
2. Склади і запиши план тексту. Добери заголовок.
3. Яка тема цього тексту? А яка мета?
4. Чи немає недалеко від твого дому куточка природи, що потребує допомоги?
43. 1. Розглянь малюнки. За малюнками склади план розповіді.
2. За малюнками і планом склади й запиши зв’язну розповідь.