Тема. Поділ тексту на частини. План. (Вправи 43-46).
Мета. Продовжувати формувати вміння ділити текст на логічно завершені частини, вчити складати план тексту.
Розвивати вміння визначати тему і мету тексту.
Виховувати наполегливість.
Обладнання: листки клена (чи іншого дерева) – зелені і жовті, підручник, зошит.
Хід уроку
І. Організація класу. Мотивація навчальної діяльності.
Привітання, побажання хорошого настрою. Висловлювання дітьми їхніх очікувань від уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
А) Учні зачитують
Б) Діти розповідають, як могли б розгортатися події в осінньому лісі, якби дерева говорили.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Читання епіграфа до уроку.
“Зелений листочок – сонячна комора”.
2. Актуалізація знань (за вправою 43).
– Відгадайте, якого дерева це листя.
Моє листя хитромудре
І не схоже на кружальця.
Моє листя, мов долоні,
Розчепірило п’ять пальців.
– Які слова допомогли вам здогадатися, якого дерева це листя?
– На які питання вони відповідають? До якої частини мови належать?
– Знайдіть у тексті загадки
3. Каліграфічна хвилинка (за вправою 44).
– Розгляньте з’єднання букв. На що ви б звернули увагу?
– Із поданих складів утворіть і запишіть слова. До яких частин мови вони належать?
– Чи мають ці слова щось спільне? (Спільну частинку і спільне значення.)
– Як називають такі слова? (Споріднені, спільнокореневі.)
– Виділить корінь у цих словах.
– Спишіть поетичні рядки Ліни Костенко.
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
– Підкресліть головні члени речення.
4. Опрацювання нового матеріалу (за вправою 45).
– Проведімо дослідження. Об’єднайтеся у групи, розгляньте листя зелене і жовте. Чим вони відрізняються, окрім кольору? (Зелений листок міцний, тугий, пружний, жовтий – тонкий, зневоднений, м’який.)
– Пригадайте з уроків природознавства, як дихає і живиться рослина. Чому зелений листок називають сонячною коморою?
– Прочитайте текст вправи 45.
– Доберіть до нього заголовок. Запишіть.
– Поділіть текст на частини і до кожної частини підберіть запитання. Запишіть запитання під заголовком, пронумеруйте їх. Де – план тексту.
Групи виконують завдання і ставлять запитання одна одній.
– Спишіть ту частину тексту, де розповідається про процес росту рослини.
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Творча робота (за вправою 46).
– Прочитайте зачин і кінцівку тексту про зелений листочок – сонячну комору.
– Як автор назвав клітини листочка, які утворюють крохмаль і цукор? (Зернинками-кухариками.)
– Користуючись робочими матеріалами Вченого Лиса (вправа 46.2), дізнайтеся, з чого зелені кухарики варять обід для всього дерева. Що це за їжа?
– Складіть зв’язну розповідь про це. (Діти усно складають основну частину тексту.)
– Придумайте заголовки для зачину, основної частини і кінцівки. Запишіть назву тексту і назви заголовків частин, пронумеруйте частини. Це – план тексту.
2. Робота в зошиті.
VI. Підсумок уроку.
– Як скласти план тексту?
VII. Домашнє завдання.
1. Вправа 46.3.
2. Творче завдання (для творчих особистостей): зробіть книжку-малятко “Зелений листочок – сонячна комора” з ілюстраціями.
?include(“$DOCUMENT_ROOT/block/list. html”;?> ?