Мета: вчити учнів писати малу букву ж, правильно поєднувати її з іншими буквами в складах і словах; розвивати виразність вимови, вміння співставляти, порівнювати, перетворювати; виховувати охайність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повторення правила сидіння за партою під час письма
2. Робота над загадками
– По землі скаче, по воді пливе. (Жаба)
– Сам чорний, та не ворон,
Є роги, та не бик,
Шість ніг без копит. (Жук)
– По траві повзла змія.
Налякався добре я.
Від
А то виявився… (вуж).
– На дубочку народився,
На дубочку й оселився.
Восени я упаду.
Та дубочком проросту. (Жолудь)
– Як вимовляється звук [ж]? (Твердо)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
IV. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Робота за малюнком
– Що зображено на малюнку? (Жолуді з дубовим листям.)
– Що ви бачите на жолудях? (Розчерки)
– Учні тренують руку в написанні розчерків. Дітям потрібно вибрати: якщо пишеш лівою рукою, то обираєш ліві жолуді, а якщо правою, то обираєш праві жолуді.
Складання звукової моделі слова жолуді.
2. Графічний
Буква “Ж” – неначе жук,
Що потрапив нам до рук.
Хоч листочків “Ж” не їсть,
Та кінцівок має шість.
Співставлення друкованої і рукописної букви ж.
3. Написання рядкової букви ж
Учитель показує, як мала друкована буква ж перетворюється на рукописну: перший і третій її елементи заокруглилися, другий елемент друкованої букви перетворився на три лінії.
– Подивіться уважно на елементи букви ж. Чи відомі вони вам? (Такі самі два елементи є у букви “х”.) Другий елемент складається з трьох прямих, які поєднуються, утворюючи гострі кути. (Учитель показує на дошці, як пишеться цей елемент, у збільшеному вигляді. Пропонує учням “навести” його в повітрі.)
– Ми вже тренувалися його писати. Тепер подивіться, як пишеться вся буква (у збільшеному вигляді).
– Починаємо писати нижче верхньої рядкової лінії, ведемо до неї вгору, заокруглюючи праворуч, потім униз, теж заокруглюючи. Далі трохи нижче середини цього елемента починаємо писати другий елемент – пряму – вгору до верхньої рядкової лінії; не відриваючи руки, пишемо пряму похилу до нижньої рядкової; звідти знову, не відриваючи руки, ведемо вправо пряму похилу лінію, яку трохи не доводимо до верхньої рядкової. Відступивши, пишемо третій елемент, подібний до букви с, який торкається другого елемента.
Учитель показує на дошці кілька разів, як писати малу букву ж в рядку. Діти тричі “наводять” її в повітрі. Слід звернути увагу на те, що від ширини другого елемента залежить ширина всієї букви. Чим коротшими є прямі (перша і третя) й гострішими кути, тим вужчою буде буква.
Учні пишуть букву ж у двох рядках.
Фізкультхвилинка
4. Письмо складів і слів
Учні читають слова, встановлюють послідовність букв.
– У яких буквосполученнях буква ж поєднується безвідривно, а в яких – відривно?
– У слові вуж букви поєднуються безвідривно.
5. Письмо речення
Діти читають і наводять речення. Аналізують його. Потім під диктування вчителя пишуть у наступному рядку.
6. Наведення контурів жолудів, листочків
V. ПІДСУМОК УРОКУ
– Яку букву навчилися писати на уроці?
– Який звук вона позначає?