Мета:
- навчальна: ознайомити учнів із словотвірним словником; навчити визначати спосіб словотвору за допомогою словника; формувати вміння визначати спосіб творення слів; розвивальна: розвивати загальнопізнавальні вміння школярів працювати з лінгвістичними словниками; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички; виховна: виховувати інтерес до української мови, духовної спадщини українського народу.
Внутрішньопредметні зв’язки: морфологія, лексикографія, лексикологія, синтаксис.
Міжпредметні
Тип уроку: урок закріплення вивченого.
Не бійтесь заглядати у словник:
Це пишний яр, а не сумне провалля;
Збирайте, як розумний садівник,
Достиглий овоч у Грінченка й Доля.
Не майте гніву до моїх порад
І не лінуйтесь доглядать свій сад.
М. Рильський
ПЕРЕБІГ УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Лінгвістичне дослідження
> Визначте спосіб творення наведених слів. Чому іноді важко це
> Де можна знайти відповідь у разі виникнення лінгвістичних труднощів?
Велич, знаходити, підняти, замислитися.
Бесіда
- Які словники ви знаєте? Чи часто звертаєтесь до словників? До яких?
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Ознайомлення з теорією. Робота з підручником
Проаналізуйте зазначені в підручнику відомості про словотвірний словник.
Розповідь учителя
Словотвірний словник наводить словотвірні гнізда сучасної української мови, у яких слова впорядковані й об’єднані спільними коренями. У статтях словника показано ступінчастий характер словотворення й відбито послідовність формування словотвірних пар слів. Словотвірний словник дає змогу учням краще уявити будову гнізд, словотвірну структуру слів і зрозуміти механізм словопородження в мові.
Робота в парах
> Проаналізуйте уривок зі словотвірного словника. Які відомості він містить?
Самостійна робота
> Зробіть синтаксичний розбір речення.
I варіант
Чуття слова можна розвивати лише уважним ставленням до складових елементів слова.
II варіант
Морфеми часто є виразниками найтонших відтінків значення.
ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Творча робота. Стань творцем!
> Утворіть від наведених слів власні неологізми. Укажіть спосіб словотворення.
Сонце, сяйво, книга.
Ігрова хвилинка
- Проведіть конкурс на краще слово, утворене вами під час виконання попереднього завдання.
Робота з текстом. Будь дослідником!
> Прочитайте уривки віршів. Які слова вразили вас своєю новизною? Як утворилися ці слова?
Текст 1
…І з-під хмар-снігурів
Сніговіється даль-хитавиця,
Та ще приспана сила снігів,
Та над серцем зоря-вечірниця.
М. Вінграновський
Текст 2
І стежив я, і я веснів:
Акордились планети.
Навік я взнав, що ти не Гнів,-
Лиш Сонячні Кларнети.
П. Тичина
Текст 3
Ах, нікого я так не люблю,
Як вітра вітровіння,
Його шляхи, його боління
І землю, землю свою.
П. Тичина
Текст 4
У затишку прожити не судилось:
Ударив грім – і зразу шкереберть
Усе пішло, що ніби тільки снилось,
Як життєіснування й життєсмерть.
В. Стус
Текст 5
Неначе лісового джерела
Розлоге і вологе жебоніння,
Немов іржання коней край села,
Оце нагірне вивільне струміння.
В. Стус
> Зробіть висновок, як і з якою метою утворюються поетичні неологізми.
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Практична робота
> За допомогою словника визначте, якими способами утворені ці слова.
Біліти, взаємодопомога, вручити, гідний, гнівно, п’ятий, італієць, компаньйон, мілководний.
> Зробіть словотвірний аналіз слів.
Школярський, ефективний, заспів.
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Рефлексія
- Що з вивченого на уроці для вас було найцікавішим? Запишіть коло питань, які залишилися для вас складними й незрозумілими.
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
> Вправа з підручника.
> Від слів природа, вода, земля утворіть нові слова різними способами.
> Випишіть зі словотвірного словника словотвірне гніздо, яке вас найбільше зацікавило.