ТЕКСТ
§15 Поняття про текст
205. Попрацюйте разом! 1. Прочитайте і порівняйте написане ліворуч і праворуч. Де речення зв’язані між собою, а де-ні?
ЖОЛУДЬ
Посадіть жолудь у землю. З нього згодом з’явиться росток. З кожним роком дубок здійматиметься вище й вище. З маленького жолудя виросте величезний дуб.
Ми збирали з сином жолуді. Ясен листя осипає. Дуб нахмурений стоїть. Рослини лісу очищують повітря. Ліс приносить людям велику користь.
2. Поясніть, чи можна до написаного справа дібрати заголовок.
Зв’язані за змістом
206. 1. Прочитай речення.
Вони вивчили з малятами нову гру “Струмочок”. До дитячого садка “Веселка” завітали школярі. Гра дітям дуже сподобалась.
2. Зміни порядок речень так, щоб можна було прочитати текст. Запиши його.
207. 1. Прочитай текст.
Уже ліс не жовтий. Він безлистий. Стоїть у тумані. Гуде потихеньку вгорі. Там, у верховітті, ходить зима, носить у синій пелені завірюху. Тільки дуби брунатні. Міднолисті вони. Тільки навесні роздягнуться. Взимку всі дерева в лісі шумітимуть
2. Подумай і скажи одним реченням, про що цей текст. Добери заголовок.
3. Запиши перше й останнє речення.
Слово про слово
Брунатний – темнокоричневий. Мідно листі – кольору міді.
208. 1. Прочитай. Визнач: це текст чи окремі речення. Поясни, чому ти так думаєш.
З кожної гілочки на калині звисають важкі червоні грона. Сюди прилітали журавлі. Вони відлетіли у вирій. А взимку з’являться поласувати калиною снігурі (За Борисом Харчу ком).
2. Добери до тексту заголовок.
3. Спиши перше речення. Вимов окремо кожен звук у слові гроно.
Слово про слово
Гроно – скупчення плодів або квітів на одній гілці; китиця.
209.1. Прочитай. Доведи, що це текст.
Учні влаштували в школі лікарню. Лікарями були самі діти.
Хворі не плакали, ні на що не нарікали. Вони тихенько лежали й чекали. За допомогою ножиць, чистого паперу, тканини і клею школярі лікували хворих.
2. Розкажи, про яку лікарню йдеться у тексті.
3. Вибери з поданих заголовок до тексту. Поясни свій вибір.
Лікування книг. Незвичайна лікарня. Справжні господарі. Книжкова лікарня.
210. 1. Розкажи, які ти читаєш книжки.
2. Запиши назву улюбленої книжки.
211. 1. Прочитай текст.
Бібліотека – зібрання книг, які одна людина або багато людей зібрали і зберігають. Якщо ти ще не збираєш книг – почни збирати. Тоді у тебе буде своя бібліотека. Тримай у ній книги в порядку. Читай їх і давай читати друзям.
2. Коротко розкажи про що говориться в тексті. Добери заголовок.
3. Закінчи речення і запиши його.
Слова у ній, їх ужито в цьому тексті замість слів…, … .
Пам’ятай! Слова у тексті заміняють для того, щоб не повторювати те саме слово в сусідніх реченнях.
212. 1. Прочитай і спиши прислів’я. Поясни їх зміст.
1. Книжка вчить, як на світі жить. 2. Золото добувають із землі, а знання – з книг. 3. Життя без книги – що хата без вікон.
2. Пригадай і розкажи в класі інші прислів’я про книгу.