РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 12. СПРИЙНЯТТЯ ІНФОРМАЦІЇ НЕРВОВОЮ СИСТЕМОЮ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ
УРОК 79. Порушення зору. Гігієна зору
Освітня мета: розкрити причини порушення функцій органу зору; профілактика косоокості; мотивувати правила гігієни зору; ознайомити з заходами першої допомоги при попаданні в око чужорідних тіл, лугів, кислот, при ударах і пошкодженні очей.
Основні поняття і терміни: короткозорість, далекозорість, астигматизм, косоокість, кон’юнктивіт.
Обладнання: таблиця “Будова ока”, диктичний матеріал.
Структура
І. Актуалізація знань учнів.
Головоломка “Терміни”.
Весь час рухаючись за годинниковою стрілкою і пропускаючи однакову кількість букв у кільцях, прочитайте назви термінів і дайте їм пояснення.
Головоломка “Кільця. Плями”
У кола на кільцях правильно впишіть назви термінів, дайте їм пояснення.
Відповідь: жовта сліпа пляма.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Дуже часто нам доводиться бачити людей в окулярах. Для чого потрібні окуляри?
III. Вивчення
1. Порушення зору. Короткозорість і далекозорість. (Розповідь вчителя з використанням таблиці).
2. Корекція недоліків зору окулярами і контактними лінзами. Косоокість. (Пояснення вчителя, робота учнів з підручником. Групова форма роботи.)
I група. Опрацюйте текст підручника про короткозорість. З’ясуйте причини короткозорості, ознаки хвороби, лікування та профілактику.
II група. Опрацюйте текст підручника про далекозорість. З’ясуйте причини далекозорості, ознаки хвороби, лікування та профілактику.
II[група. Опрацюйте текст підручника про косоокість. З’ясуйте причину косоокості, лікування та профілактику.
3. Створення діаграми Вена “Порівняльна характеристика короткозорості та далекозорості”.
Вправи для очей (за методом Г. А. Шишко – У. Г. Бейтса)
4. Астигматизм. (Пояснення вчителя).
5. Гігієна зору. Профілактика короткозорості. Правила перегляду телепередач, роботи з комп’ютером. Шкідливий вплив тютюнового диму на функцію очей. (Пояснення вчителя з елементами бесіди).
Вправи для очей.
6. Перша допомога при пошкодженні очей (побутові та виробничі травми). Заходи захисту очей на виробництві. Освітлення виробничих приміщень. (Розповідь вчителя).
7. Успіхи науки в галузі хірургії очей і лікуванні очних захворювань.
А) Розповідь про роботу В. П. Філатова.
Б) Створення шкіл-інтернатів, апаратів для читання; використання собак-провідників (допомога людям, що втратили зір).
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Дайте відповіді на запитання:
– Чому важливо, щоб робоче місце було добре освітлене?
– На якій відстані від ока треба розміщувати книжку під час читання?
– Чому шкідливо читати в транспорті?
– Чи можна читати лежачи?
– Як слід розташовувати джерело світла під час писання, малювання, креслення?
V. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.