5 КЛАС
Тема 1. Музика і мистецтво слова
Урок 1
Тема уроку. Повторення вивченого у 4 класі, спів вправи. Розучування “Ода пісні”, музика О. Антоненка. Слухання музики. Вокаліз С. Рахманінова.
Мета уроку: поглиблювати теоретичні знання учнів та навчити застосовувати їх на практиці; розвивати навички і уміння слухати музичний твір і вміння його охарактеризувати; виховувати любов до пісні.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: нотний текст пісні, фонограма, магнітофон, музичний інструмент, портрет С. Рахманінова.
Хід
І. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Актуалізація опорних знань.
Бесіда-розповідь:
Діти, сьогодні наш урок ми присвятимо пісні, оскільки
Співають їх всюди, дорослі і діти
Співають на святах, а може, і ні.
У пісні є радість, натхнення і гордість,
Пісні українські всім нам до душі.
Пісня… Вона супроводить нас ціле життя. Що ж у ній-за диво таке, що за вогонь, яка сила незмірна таїться у ній, надихаючи на творчість, працю, кидаючи у бій… Пісня – розповідь. Пісня – клич. Реквієм.
В горі і радості, в праці і відпочинку ти розцвічуєш наше життя, робиш його запашним, поетичним, легким, світлим.
Пісня – одна з найдавніших форм народної творчості. Вона передавалась із покоління до покоління. Минали роки, змінювалися люди, а пісня не старіла і жила в народі, даруючи всім дивовижні мелодії, сповнені любові до свого краю, його мови, культури.
Велике значення для пісні має слово. Якщо поетичну думку поєднати з музикою, вона стає доступнішою, глибше розкриває її характер та поетичний образ. Отож, ми вивчимо сьогодні з вами пісню Олександра Антоняка, яка має назву “Ода пісні”. Ода – це урочиста величальна пісня. Але спочатку розспіваємось з вами.
III.
1. Спів поспівки по півтону вверх.
2. Вправа для розвитку правильного дихання (протяжний спів на довгих нотах).
Ода пісні
Музика О. Антоняка
Слова А. Орел
Повільно
2. Струмками в річку голоси течуть,
Та без душі вони так мало значать,
А пісню ту далеко й довго чуть,
В якій сміються пристрасті і плачуть.
Приспів:
Пісні слава за ніжність і силу,
Хай летить понад світом вона,
В ній народної вольності крила,
України душа чарівна.
3. То ж над землею лийся, пісне, знов,
Сій між людьми краси й добра насіння,
Гнів заколисуй і неси любов
Із покоління в нові покоління.
IV. Художній показ пісні ілюструю на всіх куплетах, після чого здійснюю характеристику пісні у формі бесіди:
– У якому характері прозвучала пісня?
– Яка основна думка слів пісні?
– Якими словами возвеличується вона?
– Погляньте, діти, на нотний текст пісні і визначте її розмір. Що він означає? (Тривалість нот у такті).
– Лад… Чому мажорний?
– Як називається такий вступ у пісні?
– Що таке затакт?
– У якій формі написана пісня?
– Двочастинна, бо має заспів і приспів.
Розучую пісню за нотним текстом по фразах, звертаючи увагу на “ауфтакт”, початок та закінчення фраз.
V. Слухання музики повинно бути тісно пов’язане з даною темою.
– Пісня лунає зі словами.
– Чи можливе існування пісень без слів?
– Так, а тоді пригадайте відомі пісенні мелодії без слів.
– Мелодія, яка виконується голосом без слів, називається вокалізом. Прикладом такої музики є “Вокаліз” російського композитора Сергія Рахманінова. Це був дуже обдарований композитор, який у 9 років уже вступив у консерваторію. Його вчитель був до нього дуже суворий, але завдяки йому С. Рахманінов став великим піаністом, і змалку почав писати свої твори. Тож послухайте “Вокаліз” цього композитора і дайте відповіді на питання:
– Що хотів передати композитор цією мелодією?
– Які почуття у вас вона викликає?
– Які засоби музичної виразності він використав?
Повторне слухання.
VI. Підсумок уроку.