Ритмічна вправа на поділ уваги. Розучування пісні “Писанки” В. Таповирі. Слухання музики. Варіації для флейти “Українські писанки”. Л. Дичко

5 КЛАС

Тема 4. Музика та візуальні образи

Урок 29

Тема уроку. Ритмічна вправа на поділ уваги. Розучування пісні “Писанки” В. Таповирі. Слухання музики. Варіації для флейти “Українські писанки”. Л. Дичко

Мета уроку: вчити дітей відтворювати ритмічні вправи на поділ уваги; розвивати почуття ритму та музичну пам’ять; виховувати інтерес до традицій та звичаїв українського народу.

Тип уроку: комплексний.

Обладнання: нотний текст пісні, фортепіано, магнітофон, аудіо-записи, кошик з крашанками, писанками.

Хід

уроку

І. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.

Бесіда.

Ми почнемо з вами незвичайний урок музики. З приходом весни, яка дарує нам красу, приходять і свята. І це свято завітало до нас. А називається воно Великдень.

– Що є найголовнішим символом Великодня?

(Писанка).

Так, писанка, бо це є символом вічності життя, символ весни. Всі ви, діти, знаєте, що на Великдень, за звичаєм, люди готують писанки, крашанки.

– А чим писанка відрізняється від крашанки?

Крашанку розмальовують кольорами, а писанку розписують воском пищиком. Але на писанках візерунки не прості, а особливі знаки-символи, де кожен з них щось означає. (На столі стоїть кошик, у якому різні види писанок, а діти їх розглядають). Ось подивіться, що малюють і на що подібні ці малюнки: зірочка, сонечко, павучки. Чому сонце? Бо люди чекали весни, тепла. На інших візерунки квіточок, травички, дерев, вазонів, бо цвіт квіток – це символ краси і молодості. На рушниках також вишивають зображення птахів, тварин тощо.

II. Ритмічна імпровізація.

– А тепер настав час нам розписати писанку. Нашим орнаментом будуть позначення тривалостей, знайомих слів та уривків пісень про писанки. (Малюю на дошці овал яйця). Наше завдання: записати слова-символи в ритмі, допомагаючи плесканням в долоні. Хто спробує?

 Ритмічна вправа на поділ уваги. Розучування пісні Писанки В. Таповирі. Слухання музики. Варіації для флейти Українські писанки. Л. Дичко

– А тепер проплескаємо ритм і запишемо перший орнамент у писанці. (Учні плескають, а учитель записує даний ритм в “овал”).

– Ще проритмізуємо слова писанка, крашанка, паска, бабка. В результаті отримуємо розписану ритмом писанку.

 Ритмічна вправа на поділ уваги. Розучування пісні Писанки В. Таповирі. Слухання музики. Варіації для флейти Українські писанки. Л. Дичко

– Уявімо розмальовану ритмом писанку таким чином: І ряд починає першим з остинато “Писанка” (плескання), інший ряд через 2 такти “Паска, бабка”, а ІІІ ряд “Я маю кошик на Великдень”.

– А чи можна розписати писанку мелодією?

– Так.

– Давайте слова писанки, крашанки прикрасимо нотами (соль, мі, мі), а бабка, паска (до, до).

(Вивчаю кожне слово мелодійно і виконуємо триголосну вправу).

 Ритмічна вправа на поділ уваги. Розучування пісні Писанки В. Таповирі. Слухання музики. Варіації для флейти Українські писанки. Л. Дичко

IV. Розучування пісні В. Таловирі “Писанки” проводжу за нотним текстом, але спочатку здійснюю художній показ пісні.

Далі настройка у тональності. Звертаю увагу на чистоту інтонування, дикцію.

Писанки

Слова С. Жупанина

Музика В. Таловирі

Помірно.

 Ритмічна вправа на поділ уваги. Розучування пісні Писанки В. Таповирі. Слухання музики. Варіації для флейти Українські писанки. Л. Дичко

2. А на третій писанці – зірниці,

Ще й під ними золоті жар-птиці.

На четвертій – олені та сарни,

А на п’ятій рушничок прегарний.

Ввечері матуся нас чарує,

Писанки на свято нам малює.

Дивиться і тішиться матуся:

Я у неї малювати вчуся.

V. Слухання музики.

– Сьогодні ми послухаємо, як сучасна українська композиторка змалювала засобами музичної виразності свої писанки у варіаціях для флейти “Українські писанки”. Кожна варіація передає неповторний візерунок писанок, а всі разом вони створюють єдине ціле – враження від споглядання різних великодніх писанок. Леся Дичко впевнена, що у формуванні духовного світу важливе місце займають народні звичаї і традиції, які прищеплюються нам із дитинства. Тож послухайте варіації, і, можливо, скажете, які малюнки бачила композиторка на кожній із писанок. А це вам підкаже музика. (Слухання твору та характеристика прослуханого).

VI. Підсумок уроку.




Ритмічна вправа на поділ уваги. Розучування пісні “Писанки” В. Таповирі. Слухання музики. Варіації для флейти “Українські писанки”. Л. Дичко