УРОКИ РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ
Тема 2. ПРАВИЛА СПІЛКУВАННЯ. МОНОЛОГІЧНЕ ТА ДІАЛОГІЧНЕ СПІЛКУВАННЯ. СКЛАДАННЯ ДІАЛОГІВ
477 І. Прочитайте крилаті вислови, у яких узагальнено народні погляди на культуру спілкування. Які правила спілкування можна сформулювати на їхній основі?
1. Що маєш казати – наперед обміркуй. 2. Не хочеш почути поганих і дурних слів – не кажи їх сам. 3. Умій вчасно сказати і вчасно замовкнути. 4. Умій говорити – умій і слухати. 5. Говори мало, слухай багато, а думай ще більше.
II. Вивчіть напам’ять два прислів’я
478 Ознайомтеся з основними правилами спілкування Поясніть, чому їх потрібно дотримуватися.
Правила спілкування
Бути ввічливими, привітними й доброзичливими.
Уважно, не перебиваючи, слухати співрозмовника.
Заохочувати співрозмовника до висловлення власної думки.
Уміти доброзичливо висловити незгоду з позицією співрозмовника.
Не розмовляти без потреби голосно.
Не використовувати грубих слів.
Зверніть увагу
Спілкування є важливим складником культури людини.
Спілкування може бути монологічним і діалогічним. Монолог – це висловлювання
Діалог – це розмова двох осіб. Висловлювання кожного з учасників діалогу називають реплікою.
479 Прочитайте висловлювання. Яке з них є діалогом, а яке – монологом? Відповідь обгрунтуйте. Прочитайте діалог за особами.
1. – Умикай телевізор, наші грають!
– Не можу. Ще не вивчив уроки.
– Кінчай зі своїми уроками, пропустимо перший тайм.
– Вибач мені, Володю, але не можу. Вибач.
– Ех ти, а ще називається друг (А. Федь).
2. О полини, сиві полини! Хто посіяв вас на землі нашій? Чи вас посіяли по степах неораних прадавні скіфи? А може, ви посіялись по всій землі нашій у давні роки козаччини? Тоді, коли не житом-пшеницею, а сивою тирсою, буркуном та ще сивим горем хлюпала земля наша аж за далекі обрії Дикого поля до самої Татарщини (За І. Цюпою).
480 Попрацюйте в парах. Складіть і розіграйте за особами діалог (5-7 реплік) на одну із запропонованих тем: “Зустріч із першою вчителькою”, “Зустріч з колишнім однокласником”, “Подяка за допомогу”, “У майстерні художника”, “Прощання на пероні”, “У магазині”. Використовуйте подані нижче слова ввічливості.
481 І. ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ. Уявіть, що один з вас опинився в чужому місті і йому необхідно з’ясувати, де знаходиться стадіон (цирк чи театр). Інший з вас живе в цьому місті. Складіть і розіграйте за особами діалог (5-6 реплік), можливий у цій ситуації. Вживайте слова ввічливості.
II. Поясніть, до яких видів мовленнєвої діяльності ви вдавалися, виконуючи вправу.
482 Складіть і запишіть діалог (5-7 реплік) за поданим початком (на вибір).
1. – Ти навіть не уявляєш, яка краса буде, коли в нашому дворі квіти зацвітуть.
Так допоможи мені уявити.
2. – Мамо, що ти мені купила?
– Новий футбольний м’яч (набір для вишивання).
3. – Як пройшов твій вихідний?
– Чудово! Я весь день сидів(-ла) за комп’ютером.
483 І. Складіть діалог (5-6 реплік) за одним з поданих малюнків. У діалог уведіть звертання, а також слова і вислови, які виявляють вихованість, ввічливість, тактовність.
II. Послухайте діалоги своїх однокласників.