Організація транспортних подорожей і перевезень туристів
Розділ 2. ПЕРЕВЕЗЕННЯ ТУРИСТІВ АВІАЦІЙНИМ ТРАНСПОРТОМ
2.5. Правове забезпечення перевезень повітряним транспортом
У своїй діяльності авіаційний транспорт використовує повітряний простір, який до початку XX сторіччя вважався натуральним загальнодоступним природним середовищем. Парижською конвенцією 1919 року було проголошено “повний і винятковий” суверенітет повітряного простору кожної держави. Дане положення було закріплено нині діючим нормативним актом міжнародного
Держави та авіакомпанії прагнуть завдяки переговорам та міжнародним організаціям, в яких вони беруть участь, відстоювати свої інтереси. Держави погоджуються на виконання тієї чи іншої свободи, укладаючи двосторонні конвенції, яких нараховується вже понад 1200 .
В міжнародній регламентації повітряних перевезень туристів і пасажирів найбільш значущу роль відіграють Міжнародна асоціація повітряного транспорту і Міжнародна організація цивільної авіації.
Міжнародна організація цивільної авіації (International Civil Aviation Organization) – ICAO – одна з перших і авторитетніших світових структур. Членами ІСАО є 180 держав. ІСАО працює в тісному контакті з іншими міжнародними організаціями, такими, як United Nations Community / World Meteorological Organization, International Union of Electrical Communications, World Post Union, World Health Organization, International Sea Organization.
Заснована у 1947 році і отримала статус спеціалізованої установи ООН у 1948 р. Основними цілями ІСАО є:
– розвиток принципів і технічних методів в галузі міжнародної повітряної навігації;
– розвиток міжнародного повітряного транспорту на принципах безпеки і надійності;
– сприяння розвитку цивільного літакобудування, повітряних трас, аеропортів і навігаційних засобів.
Міжнародна асоціація повітряного транспорту (International Association of Air Transportation) – IATA – створена для координації дій світових авіакомпаній, спрямованих на забезпечення безпеки і підвищення ефективності повітряних перевезень у всіх регіонах земної кулі. Заснована в 1945 р. в Гавані. ІАТА є професійною асоціацією авіаційних компаній, що здійснюють міжнародні рейси. Головне завдання Асоціації – впорядкування міжнародного комерційного авіаційного сполучення, впровадження єдиних для всіх членів правил і процедур, перевезень пасажирів, встановлення узгоджених тарифів на пасажирські перевезення на міжнародних маршрутах.
Сьогодні ІАТА виконує такі функції:
– Технічні: узгодження і регулювання технічних аспектів і вимог при організації міжнародних польотів, результати метеослужб, систем зв’язку, організації живлення і медичного обслуговування.
– Юридичні: розроблення міжурядових угод, конвенцій, генеральних умов, перевезень, агентських угод та інших документів.
p class=MsoNormal style=’text-align:justify;text-indent:18.1pt’>- Координація загальної політики перевезень на урядовому рівні.
– Фінансовий сервіс: аналіз фінансової діяльності авіакомпаній щодо регулювання взаєморозрахунків.
– Організація перевезень: узгодження загальних процедур обслуговування пасажирів і багажу.
– Агентська робота: акредитація агентств з продажу квитків, навчання фахівців.
– Інформаційні: видання бюлетенів, правил авіаперевезень, нормативної документації.
Асоціація виконує консалтингові роботи, підготовку і перепідготовку як льотного борт персоналу і персоналу наземних служб, так і персоналу транспортних і туристських агентств.
Туристські агентства беруть участь в діяльності ІАТА через її спеціальне відділення – International Travel Agents Network (IATAN) Міжнародну організацію агентів авіакомпаній, а також через міжнародні організації цивільних аеропортів.
В рамках організації туристських подорожей існує декілька форм взаємодії туристських фірм і авіакомпаній:
– бронювання місць і викуп авіаквитків через агентства авіакомпаній;
– бронювання місць і викуп авіаквитків через системи бронювання;
– укладання договору з авіакомпанією на квоту місць на регулярних авіалініях;
– укладання агентських угод стосовно продажу авіаквитків для своїх туристів;
– організація чартерних авіарейсів під туристські перевезення.
Окрім регулювання власне міжнародного авіаційного сполучення до сфери діяльності ІА ТА увійшли питання регулювання бронювання послуг перевізників, включаючи системи автоматизованого бронювання і методи взаємних розрахунків між компаніями, у випадках, коли в перевезенні беруть участь не один, а декілька перевізників.
Таким чином, в Асоціацію входить не тільки перевізники, але і інші компанії, у тому числі і туристські агентства.
Регулювання авіаційних перевезень у внутрішньому повітряному просторі У країни здійснюється Повітряним Кодексом України, який включає 17 розділів.
У перших розділах: “Загальні положення”, “Авіаційні правила України”, “Використання повітряного простору України” розглянута сфера дії Повітряного Кодексу, визначені принципи державного регулювання діяльності цивільної авіації та порядок використання повітряного простору України.
Розділ 4 – “Повітряні судна” надає існуючу класифікацію повітряних суден, визначає порядок їх реєстрації та допуску до експлуатації.
Розділи 5, 6 – присвячені вимогам щодо авіаційного персоналу та екіпажу повітряного судна.
Розділ 7 – “Аеродроми і аеропорти” – регламентує питання будівництва, реконструкції та експлуатації аеродромів та аеропортів, їх сертифікації.
У Розділі 8 – “Повітряні траси і місцеві повітряні лінії” розглянуті питання сертифікації та допуску повітряних трас до експлуатації.
Розділи 9, 10 – “Польоти повітряних судів” і “Міжнародні польоти повітряних судів” містять питання щодо допуску до польоту повітряного судна; підготовки екіпажу; забезпечення польотів повітряного судна; визначають вимоги до документації, що знаходиться на борту літака. Тут розглянуті також норми і правила здійснення міжнародних польотів, перельоту державних кордонів.
Розділ 11 – “Повітряні перевезення” встановлені правила та нормативи виконання повітряних перевезень, порядок організації чартерних рейсів. У розділі розглянуто також інформаційно-рекламне забезпечення повітряних перевезень.
Розділ 12 – “Авіаційні роботи і порядок їх виконання” дає характеристику авіаційним роботам, які виконуються з використанням польотів повітряних суден для різних цілей.
Заключні розділи Повітряного Кодексу України “Пошукові та аварійно-рятувальні роботи”, “Розслідування авіаційних подій” розглядають питання, пов’язані з випадками, коли повітряне судно терпить аварію. Встановлюється порядок розслідування авіаційної події, забезпечення безпеки польотів повітряних суден.
У Повітряному Кодексі України передбачається відповідальність перевізника перед пасажирами повітряного судна і вантажовідправниками в порядку, встановленому законодавством, міжнародними договорами, а також договором повітряного перевезення пасажира, вантажу або пошти. Перевізник, пасажир, вантажоодержувач і вантажовідправник несуть відповідальність за порушення митних, валютних, санітарних, карантинних і інших правил відповідно до законодавства