ПРИКМЕТНИК
У цьому розділі ви дізнаєтеся про прикметник як частину мови. А ще ви натрапите на цікаву рубрику “І пензлем, і словом” і отримаєте естетичну насолоду від ознайомлення з творами живопису.
Що треба знати про прикметник як частину мови?
Насамперед він є назвою ознаки. Залежно від того, яку ознаку прикметник називає, розрізняють якісні, відносні та присвійні прикметники.
Хоча прикметник має рід, число і відмінок, проте він не самостійний, а залежить від роду, числа та відмінка іменника, з яким пов’язаний.
Якісна
Прикметники змінюються за відмінками. Відмінкові закінчення залежать від того, до якої групи – твердої чи м’якої – належить конкретний прикметник. Прикметники мають повну й коротку форми, а в реченні найчастіше виконують роль означення та іменної частини складеного присудка.
Ви навчитесь утворювати прикметники від інших частин мови за допомогою вже відомих вам способів словотворення, урізноманітнювати свої висловлювання, широко вводячи
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ РОЗДІЛУ
Присвійні
Бабусин, батьків
Відносні дерев’яний, сільський
Якісні білий, теплий
М’яка група
Давній, учорашній
Тверда група державний, сестрин
Вищий ступінь порівняння
Глибший, більш (менш) серйозний
Найвищий ступінь порівняння найближчий, найбільш (найменш) вибагливий
Повна форма
Господарський, червоний
Коротка форма повен, зелен
§ 44 Прикметник як частіша мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Повні й короткі форми прикметника
Пригадаймо!
355
Прочитайте вірш Г. Фальковича. Випишіть прикметники, до виділених-доберіть синоніми, складіть із ними два речення.
Щира, кльова, щедрослова.
Хай живе дитяча мова!
А дорослу, перерослу,
Не люблю я, бо вона –
Перелякана й нудна.
Та – дитяча, неледача.
Хоч, буває, і заплаче –
Суперкласна, пречудова.
Дзвінко-різно-кольорова.
Запам’ятаймо!
Прикметник – це самостійна частина мови, що називає ознаку (прикмету) предмета.
Ознака предмета – це або його якість, або матеріал, з якого він зроблений, або належність комусь, або відношення до іншого предмета: кольоровий папір, скляний посуд, мамина хустка, міський транспорт.
Початкова форма прикметника – називний відмінок однини чоловічого роду.
Типова синтаксична роль – означення, присудок:
356
Спишіть текст. Визначте рід, число та відмінок прикметників
У місті Феодосії, що притулилося до самого Чорного моря. 1817 року в маленькому будинку народився хлопчик. Із вікон відкривався прекрасний краєвид – небо, море і кораблі. Можливо, саме це визначило майбутнє життя знаменитого художника Івана Айвазовського. Головним “натурником” для нього стало море – йому художник присвятив свої найкращі картини. І хоча талановитого майстра із захопленням приймати сивий Рим, славетний Неаполь, весела Венеція, романтичний Париж, урівноважений Лондон, різноликий Амстердам, в одному з листів він писав: “Моя адреса завжди – місто Феодосія”.
Усміхнімося!
357
1. Прочитайте вірш Г Фальковича. Якими членами речення є в ньому прикметники?
У комп’ютера проблеми –
Він боїться Олі й Емми,
Бо вони хоч невеличкі.
Та гидкі в дівчаток звички:
Відбирати в нього мишку
І гукать сусідську кішку.
Потім ждати, що вона
Уполює гризуна.
Добре, що пухнастий гість
Зранку техніку не їсть.
2. У якому значенні вжито у вірші слово мишка?
358
Спишіть слова. Підкресліть у кожному рядку “зайве” слово.
1. Юнга, юнак, юність, юнацький.
2. Веселий, веселішати, веселковий, весільний.
3. Сині, жовті, червоні, білий.
359
Спишіть текст, поставивши прикметники в дужках у потрібній формі.
Свої твори, що вражати (життєвий, природний) красою. Іван Айвазовский писав не з натури, на лоні природи, а в майстерні. Художник вважав, що митець має вміти фантазувати. Можна бути (чудовий) копіювальником, але не досягти справжньої майстерності. Важко змалювати порив вітру, сплеск хвилі. Потрібно бути (уважний), спостерігаючи за ледь (помітний) порухами стихій, щоб пензель почав (світлий і темний) мазками творити диво на (маленький) клаптику паперу чи (великий) полотні.
Це цікаво!
360
1. Прочитайте текст. Які назви кольорів у ньому? До яких частин мови належать ці назви?
Є сім основних кольорів, які утворюють усе розмаїття барв.
Жовтий колір – це символ сонця, зелений – трави, блакитний і синій – неба й моря.
Назва кольору червоний походить від назви комахи червець. Із забарвленої речовини, що міститься в лялечці цієї комахи, у давнину виробляли червону фарбу. Жовтогарячий, помаранчевий, або оранжевий, колір – це колір апельсина, фіолетовий – квітки фіалки.
2. Запишіть назви кольорів спектра. Допоможе це зробити в правильній послідовності фраза: Чарівниця осінь жар-птаха зазиває бабин сад фарбувати.
І пензлем і словом
361
1. Розгляньте репродукую картини І. Айвазовського. Прочитайте вірш Д. Павличка. Який художній засіб використав поет, змальовуючи море?
В морі я хотів печаль свою втопить –
Я до моря вийшов рано – море спить.
І мені його будити стало жаль –
Залишилася мені моя печаль.
Ополудні йду до моря і здаля
Бачу, що воно сміється, як маля.
І мені його смутити стало жаль –
Залишилася мені моя печать.
Уночі до моря знову я прибіг,
А воно ридало біля ніг моїх.
І мені його самого стало жаль –
Залишилася мені його печать.
2. Доберіть і запишіть якомога більше прикметників, якими можна описати стан моря, зображений на картині І. Айвазовського.
362
Спишіть текст, вставляючи потрібні слова з довідки.
Малювати, виявляється, можна не лише…. а й…. У вірші Дмитра Павличка немає жодного… , але опис моря надзвичайно поетичний. Читаючи вірш, ми власне… не бачимо, однак воно постає в уяві, як живе.
І. Айвазовський. Схід сонця на берегах Ялта. 1864 р.
На картині ж ми споглядаємо море в усій його красі. Художник намалював його так майстерно, що виразно чується сонне дихання…, … доторк вранішніх сонячних променів.
Довідка: пензлем, словами, прикметника, моря, хвиль, лагідний.
Повна форма прикметників: зелений, зелена, зелене, зелені.
Коротка форма прикметників: зелен (клен).
Стягнена форма прикметників: річний, річна, річне, річні.
Нестягнена форма прикметників: чорнії (брови), темная (нічка), зеленее (жито).
Коротка і нестягнена форми прикметників використовуються у фольклорі, художньому стилі.
363
1. Утворіть від поданих повних прикметників коротку форму. Запишіть за зразком.
Зразок: повний – повен.
Певний, ладний, повинний, потрібний, зелений.
2. Складіть і запишіть речення з утвореними прикметниками. Визначте синтаксичну роль прикметників.
364
1. Спишіть прислів’я. Поясніть, коли доречно їх уживати.
1. Як багатий, так: “Здоров був”, а як бідний: “Бувай здоров!” 2. Не до коляди, як повен дім біди. 3. Хто не посіяв на Богослова, той не варт доброго слова, 4. Квітень водою славен, квітами красен.
2. Визначте синтаксичну роль прикметників короткої форми.
365
1. Спишіть уривок з веснянки. Підкресліть прикметники нестягненої форми.
– Ой весна, весна – днем красна,
Що ж ти, весно, принесла?
– Принесла я вам літечко.
Ще й рожевую квіточку.
Хай вродиться житечко,
Ще й озимая пшениця.
І усякая пашниця.
2. Доберіть з підручника української літератури 5-6 словосполучень з прикметниками нестягненої форми.
3. Для яких жанрів усної народної творчості характерні прикметники нестягненої та короткої форми?
366
1. Прочитайте текст. Випишіть прикметники разом з іменниками, від яких вони залежать.
“Художник має бачити, що життя – хороше. І це не обман. Ти ж бо сам щиро радієш, бачиш – раптом відкрилося небо, минула гроза. Надзвичайна радість народжується від того, що така краса з’явилася перед тобою. Ти бачиш дерево, залите сонцем і дощем, відчуваєш пахощі свіжого листя. Щастя художника – у творчості, творенні краси”.
З такими думками звертається до нас видатна українська художниця Тетяна Нилівна Яблонська – мужня жінка, великий життєлюб і філософ.
Які морфологічні ознаки мають прикметники? Визначте морфологічні ознаки виписаних прикметників.
І пензлем, і словом
367
1. Розгляньте репродукцію картини Т. Яблонської “Юність”. Прочитайте вірш В. Симоненка. З’ясуйте за словниками значення виділених слів.
Гей, нові Колумби й Магеллани,
Напнемо вітрила наших мрій!
Кличуть нас у мандри океани,
Бухту спокою облизує прибій.
Хто сказав, що все уже відкрито?
Нащо ж ми народжені тоді?
Як нам помістити у корито
Наші сподівання молоді?
Кораблі! Шикуйтесь до походу!
Мрійництво! Жаго моя! Живи!
В океані рідного народу
Відкривай духовні острови!
Т. Яблонська. Юність. 1969 р.
Геть із мулу якорі іржаві –
Нидіє на якорі душа!..
Б’ються груди об вітри тужаві.
Каравела в мандри вируша.
Жоден вітер сонця не остудить.
Півень землю всю не розгребе!
Україно! Доки жити буду,
Доти відкриватиму тебе.
Мріяти й шукати, доки жити.
Шкварити байдужість на вогні!..
А якщо відкрию вже відкрите,
Друзі! Ви підкажете мені…
2. Випишіть прикметники. Доберіть до них синоніми й антоніми.
3. Складіть міні-твір “Хто сказав, що все уже відкрито?” за картиною Т. Яблонської та віршем В. Симоненка.
Це цікаво!
Відомо, що імена та прізвища людей, які стали загальними назвами. пишуться з малої букви: робінзон (самітник), дизель (двигун), рентген (апарат). Але поети у своїх творах можуть писати з великої букви ті назви, які звучать урочисто, піднесено. Так зробив і В. Симоненко у вірші “Гей, нові Колумбії й Магеллани…”.
Добірні зерна мови
368
1. Прочитайте текст. Випишіть прикметники короткої та нестягненої форми.
Дмитрик і Яся в мокрих футболках підбігають до бабусі.
Дмитрик. Бабусю, а Яся набрала повен рот води і пирскається! А вода ж холодна!
Яся. Він перший почав!
Бабуся. Ось ви граєтесь. А хоч знаєте, що означає вислів набрати в рот води?
Дмитрик. Це означає “мовчати”, “не відповідати”.
Бабуся. Це так буває на уроці. А в житті іноді треба промовчати. Хтось знає, причому багато знає, але мовчить, бо його попросили: “Набери в рот води”, і це означає: “Зберігай таємницю, не проговорись”.
2. Поясніть значення фразеологізму розжувати і в рот покласти.