Мета:
Навчальна: актуалізувати, поглибити та систематизувати знання про природні ресурси материків і океанів; ознайомити з основними видами природних ресурсів; формувати практичні вміння розрізняти раціональне та нераціональне природокористування, виявляти ознаки змін природних ландшафтів;
Розвивальна: формувати вміння організовувати начальну співпрацю з учителем та однолітками, формулювати, аргументувати та відстоювати свою точку зору;
Виховна: формувати екологічну свідомість на основі ощадливого ставлення до природних
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта світу, підручники, атласи.
Опорні та базові поняття: природні ресурси, природокористування, господарська діяльність, природний ландшафт, антропогенний ландшафт.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Під час уроків ви неодноразово мали змогу переконатися в тому, що між собою пов’язані не лише природні компоненти та природні комплекси, а й людське суспільство та природа. У чому полягає цей зв’язок? Людство на Землі не може жити
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Види природних ресурсів
Природні ресурси – це компоненти природи, які забезпечують існування людського суспільства та використовуються в господарстві.
Залежно від сфер використання виділяють мінеральні, земельні, водні, біологічні, лісові, кліматичні ресурси, ресурси світового океану.
Види природних багатств материків та океанів | |||||
Мінеральні | Водні | Земельні | Біологічні | Ресурси Світового океану | Кліматичні |
? Корисні копалини – основа для розвитку галущей промисловості | ? Прісні води, що зосереджені в річках, озерах, водосховищах, підземних водах | ? Території, які необхідні для життєдіяльності людей: для будівництва міст і сіл, фабрик і заводів, доріг сільського господарства | ? Багатства рослинного та тваринного світу Землі ? Серед біологічних ресурсів особливе значення для людей мають ліси. (близько 30 5 поверхні суходолу ) | ? Біологічні (90% становить риба). ? Мінеральні (видобуток нафти й газу, кам’яного вугілля, руд металів, будівельних матеріалів.) Енергетичні: термальна, хвильова, економічних течій, припливів та відливів | ? Включають сонячну енергію, вологу, енергію вітру тощо |
Робота у групах
Завдання 1. Знайдіть та покажіть на карті частини материків: найбільш багаті різними видами мінеральних ресурсів; найкраще забезпечені водними ресурсами; найбільше придатні для сільського господарства; найбільш багаті на лісові ресурси.
Завдання 2. Знайдіть та покажіть на карті райони океанів, найбільш освоєні людиною.
2. Що спричиняє порушення природної рівноваги
1) надмірне використання природних ресурсів;
2) робота промислових підприємств, транспорту;
3) велика кількість людей на планеті та надмірна концентрація людей у великих містах;
4) перетворення природних ландшафтів на антропогенні.
Наслідки: змінення та освоєння близько 60 % території суходолу; виснаження природних ресурсів, забруднення навколишнього середовища, збіднення грунтів; ризики для цивілізації.
3. Природокористування
Природокористування – наукова й виробнича діяльність, спрямована на задоволення потреб людства за допомогою природних ресурсів.
Раціональне (тобто розумне, продумане, правильне) – досить повне використання природних видобувних ресурсів, відновлення природних багатств, повне і багаторазове використання відходів виробництва (тобто організоване безвідходне виробництво), що дозволяє значно зменшити забруднення навколишнього середовища.
Нераціональне природокористування – використання доступних природних ресурсів у великих кількостях і не повною мірою, що спричиняє їхнє швидке виснаження. Наслідками нераціонального природокористування є вирубування лісів, збільшення викидів у річки та озера, забруднення атмосфери та гідросфери, виснаження грунтів, збіднення органічного світу тощо.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
– Що таке природні ресурси? З якими видами природних ресурсів ви познайомилися сьогодні на уроці?
– Наведіть приклади використання різних видів природних багатств материків та океанів у різних сферах господарської діяльності.
– Чому природні багатства материків та океанів треба берегти, охороняти, відновлювати?
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Опрацюйте §___.
– Дізнайтеся, які види господарської діяльності поширені у вашій місцевості? Які зміни природних комплексів відбуваються? Який видприродокористування переважає у вашій місцевості?
– Випереджальне (окремим учням): підготуйте повідомлення про найбільш небезпечні екологічні катастрофи у світі.
– Об’єднайтеся у групи, розпочніть роботу над дослідженням: “Шляхи розв’язування екологічних проблем”.