Тема: Пряме й переносне значення слів
Мета: вчити учнів виявляти в тексті слова із прямим та переносним значенням; розвивати вміння вживати у мовленні слова в переносному значенні; розвивати мовлення, збагачувати словниковий запас школярів; виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Обладнання: підручник, зошит.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Ось і дзвоник дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо
І урок розпочинаймо!
ІІ.
1. Аналіз самостійної роботи
2. Каліграфічна хвилинка
К К К к кк кн кр ик ік пк ак ок кл
Клеїв колектив
Кружляють, падають сніжинки,
Вдягають все у білі шати,
Летять легенькі, мов пір’їнки,
Вкривають поле, ліс і хати.
– Які образні слова та вирази є у вірші?
3. Робота в парах
– Прочитайте текст.
Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золоті стрічки. Вплели берези ті стрічки в зелені коси. Подивилося сонце на берези і не впізнало їх. Сміється сонечко, а берези сумують.
За В. Сухомлинським
– Діти, хто (або що) може прийти? (Люди прийшли,
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про пряме й переносне значення слів.
ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Робота за вправою 77 (с. 39)
– Прочитайте вірш.
– Про що в ньому йдеться?
– Прочитайте тлумачення слова мла.
– Спишіть вірш.
– У виділеному слові вкажіть кількість звуків і букв (усно).
– Визначте головні члени речення в перших двох реченнях. Випишіть словосполучення.
2. Робота за вправою 78 (с. 39)
– Прочитайте пари сполучень слів.
Веселі дівчата – веселі бджоли.
Золота каблучка – золота мла.
Замовкло дитя – замовкло поле.
– Зіставте значення підкреслених слів. Визначте, у якому сполученні слів вони вживаються в прямому значенні, а в якому – у переносному.
Запам’ятайте! Слова вживаються в прямому та переносному значеннях. У словосполученні веселі дівчата (тобто дівчата, які мають веселу вдачу) слово веселі вжито в прямому значенні. У словосполученні веселі бджоли (тобто бджоли, праця яких звеселяє людей) слово веселі вжито в переносному значенні. – Отже, слова в прямому значенні – це звичайна, повсякденна назва чогось. Наприклад, назва предмета: холодна вода, солодкий чай. Переносне значення з’являється тоді, коли справжнє значення слів переноситься на інші за Схожістю ознак: холодний погляд, солодкі слова. |
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над текстом (с. 40, впр. 79)
– Прочитайте текст, уставляючи пропущені букви. Визначте його тип (розповідь, опис, міркування). Доберіть заголовок.
– Спишіть текст, уставляючи пропущені букви.
– Прочитайте виділені сполучення слів. Підкресліть ті з них, у яких слова вживаються в переносному значенні.
2. Гра “Добери словечко”
– До слів, ужитих у прямому значенні, доберіть слова у переносному значенні.
Лист берези | Поштовий, похвальний |
Чисті руки | Совість, небо |
Добрий дідусь | Вдача, совість |
Золоті сережки | Руки, пора |
Чорна тканина | Робота, думки |
Темна ніч | День, час |
3. Вибірковий диктант
Випишіть словосполучення, у яких уживаються слова у переносному значенні, в перший стовпчик, у прямому – в другий стовпчик.
В оксамитовому вишневому футлярі лежали срібні монети. Піднесла мишка до мордочки свої оксамитові лапки. Кожна гілка на світанку дзвонить срібною росою. Вітер колише трави шовкові. У нашої Оксанки шовкова спідничка, білі рукавички. Горять ліси янтарним листом. Янтарне намисто не лише красиве, а і корисне.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що вивчали на уроці?
– Що для вас було новим?
– У якому значенні можуть уживатися слова?
– Наведіть власні приклади, використовуючи слова легкий, гострий, сонячний.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 40, впр. 80. Доберіть слова з прямим і переносним значенням до слів: осінь, сонце, руки, вода, білка. Складіть і запишіть 3 речення зі словами, ужитими в переносному значенні.