УРОК № 22
Тема. Прямокутна система координат на площині
Мета уроку: узагальнення та систематизація матеріалу про декартову прямокутну систему координат.
Тип уроку: комбінований.
Наочність і обладнання: таблиця “Декартові координати та вектори на площині” [13].
Вимоги до рівня підготовки учнів: описують прямокутну систему координат. Застосовують вивчені означення до розв’язування задач.
Хід уроку
I. Перевірка домашнього завдання
Перевірити наявність виконаних домашніх завдань та відповісти на
II. Аналіз результатів тематичної контрольної роботи № 2
ІІІ. Узагальнення й систематизація знань учнів
Узагальнити та повторити матеріал, пов’язаний з координатною площиною, відомий учням з курсу математики 6 класу та алгебри 7-8 класів можна в процесі виконання завдань та фронтальної бесіди з використанням таблиці [13] та рис. 126.
Запитання до класу
1. Що називається прямокутною системою координат? 2. Як у прямокутній системі координат називають горизонтальну пряму Ох; вертикальну пряму Оу; точку
7. Що можна сказати про координати точки, яка лежить на осі абсцис? на осі ординат? 8. Побудуйте точки: А(3; 0), В(3; 4), С(-3; -2), D(-4; 0), E(3; -2), F(-3; 2).
У ході виконання цих вправ учні повинні усвідомити, що задати систему координат на площині означає, що кожній точці площини можна поставити у відповідність впорядковану пару дійсних чисел х і у і, навпаки, кожній парі х і у – єдину точку площини.
IV. Виконання вправ
1. У яких точках на координатній площині дорівнюють нулю абсциси? ординати? 2. Де розташовані на координатній площині точки, абсциси яких дорівнюють 5? ординати яких дорівнюють -5? 3. Побудуйте на координатній площині чотирикутник ABCD, якщо А(-3; 2), В(3; 2), С(-3; -1), D(3; -1). Визначте вид чотирикутника, знайдіть периметр і площу цього чотирикутника. 4. Нехай А(-5; -1), В(-1; -1), С(-1; -3) – координати трьох вершин прямокутника. Знайдіть координати четвертої вершини. Чому дорівнюють периметр і площа цього прямокутника? 5. Дано точку А(2; 3). Знайдіть координати основи перпендикуляра, опущеного з точки А на вісь Ох; на вісь Оу. 6. Де на координатній площині розташовані всі точки, абсциси яких дорівнюють їх ординатам? 7. Побудуйте на координатній площині всі точки з абсцисою х і ординатою у такі, що:
А) |x| = 3, |у| = 2;
Б) |x| = 3, |у| ? 2;
В) |х| ? 3, |y| = 2;
Г) |x| ? 3, |у| ? 2.
8. При якому значенні х точки А(2x – 1; 0) і В(x + 1; 5) лежать на одній прямій, яка паралельна осі Оу? 9. Знайдіть площу трикутника з вершинами в точках А(0; 0), В(1; 2), С(3; 1).
V. Домашнє завдання
1. Повторити відомості про декартові координати на площині. 2. Виконати завдання. 1) Побудуйте квадрат ABCD так, щоб вершина С мала координати (-2; 2), а діагоналі квадрата перетиналися в початку координат. Знайдіть координати точок А, В, D та периметр і площу цього квадрата. 2) Зобразіть на координатній площині всі точки (х;у), якщо:
А) у = 0, х? 2;
Б) -2 ? у? 2, х? 0;
В) |x| ? 2, у? 1;
Г) |х| ? 2, у? -2.
VI. Підбиття підсумків уроку
Завдання класу
1. Поясніть, що таке декартова прямокутна система координат. 2. Дано точку А(-3; 4). Укажіть координати основ перпендикулярів, які опущені з цієї точки на координатні осі. Чому дорівнює відстань від точки А до координатних осей? до початку координат?