РИТОРИКА
§ 13. Риторика як наука мистецтво
Про поняття риторики, загальну характеристику її розділів, історію риторики, а також про етапи ораторської діяльності
Пригадайте
– Кого називають оратором? Що таке ораторське мистецтво?
– Яких видатних ораторів ви знаєте?
165. Пізнати систему людських цінностей можна на основі безмежного фонду прислів’їв і приказок українського народу. Прочитайте подані нижче прислів’я й приказки. На їхній основі сформулюйте правила етичного мовлення, мистецтва ведення бесіди, поради
Більше діла – менше слів.
Хто мовчить, той двох навчить.
Набалакав – і в торбу не вбереш.
Торохтить Солоха, як діжка з горохом.
Коня керують уздами, а чоловіка – словами.
Язик мій – ворог мій: раніше розуму говорить.
Не завжди говори, що знаєш,
А завжди знай, що говориш.
Казав, та не зав’язав.
Знаю од краю до краю,
А всередині не знаю.
Треба знати, що де сказати.
Говорить таке, що купи не тримається.
У городі бузина, у Києві – дядько.
Поняття риторики
Риторика (грец. rhetorike –
З історії риторики
Ораторське мистецтво стало визначним суспільним явищем, що досягнуло високого рівня ще в стародавньому світі: Єгипті, Ассирії, Китаї. Однак саме Давню Грецію називають батьківщиною красномовства. де почала складатися його теорія. У царстві ораторського мистецтва височіють імена Сходу, Стародавніх Греції і Риму: Конфуція, Демосфена, Арістоттеля, Цицерона, Квінтіліана. Майстер академічних бесід-діалогів Сократ створив не лише нову етику, методику суперечки, а й сформував новий тип мислення. Платонівські діалоги вважаються своєрідними філософськими драмами, що складаються з яскравих художніх образів, глибоких за змістом і відшліфованих за формою. На легендарних промовах Демосфена вчились оратори різних поколінь не тільки Еллади, але й інших країн, особливо Риму. Видатний оратор і політичний діяч, письменник, філософ, автор трактатів на теми моралі і виховання Марк Тулій Цицерон став уособленням цілої епохи в римській історії й найвизначнішою постаттю в латинському красномовстві взагалі.
Предмет риторики
Предметом риторики е текст на різних етапах його існування (породження тексту, текст як процес, текст як продукт). Для риторики особливий інтерес становить такий вид тексту, як публічне мовлення, яке за своїми характеристиками повинно бути правильним, ясним, точним, стислим, доцільним, виразним.
Завдання риторики
Риторика відповідає не лише на питання що говорити?, але й на питання як говорити? як примусити інших слухати себе? як управляти аудиторією? як правильно спілкуватися? Вона розвиває в людині цілу систему особистісних якостей: культуру мислення, мовлення, поведінки, спілкування.
Зверніть увагу
Знання з риторики необхідні кожному для успішної соціалізації та професійного зростання.
Розділи риторики
До основоположних розділів класичної риторики належать інвенція, диспозиція, елокуція, меморія, акція.
Інвенція (лат. inventio – винахід, вигадка) – це розділ риторики, у якому розробляється етап задуму, намірів, ідей, формулювання гіпотези майбутнього виступу.
Диспозиція (лат. dispositio. від dispono – розташовую, розміщую) – це розділ риторики, у якому формулюються основні поняття про предмет виступу й визначаються правила оперування поняттями.
Елокуція (лат. eloguor – висловлююсь, викладаю) – розділ риторики, у якому розкриваються закони мовного вираження предмета спілкування. Цей розділ риторики називають найкрасивішим і найефективнішим.
Меморія (лат. mеmоrіа – пам’ять, згадка) – це розділ риторики, призначення якого – допомогти оратору запам’ятати зміст промови так, щоб не розгубити не тільки фактичну інформацію, а й образність, цікаві деталі.
Акція (лат. actio – дія, дозвіл) – розділ класичної риторики, призначення якого полягає в тому, щоб підготувати оратора зовнішньо і внутрішньо до виступу.
В ораторській діяльності виділяють три основних етапи – докомунікативний, комунікативний і післякомунікативний. Кожний з етапів містить перелік конкретних дій, які представлені на схемі.
Етапи ораторської діяльності
166. І. Прочитайте висловлювання. Про що йдеться в кожному з них? Яке висловлювання ви вважаєте найвагомішим для себе?
I. Найбільша цінність оратора – не тільки сказати те, що потрібно, але і не сказати того, чого не треба (Цицерон). 2. Талант ніколи не скаже трьох слів там, де достатньо двох (Г. Ліхтенберг). 3. Істинно красномовним є той, хто звичайні речі виражає просто, великі – велично, а середні – помірно (Цицерон). 4. Мова істини проста (Платон). 5. Справа не в тому, про що говорять, а в тому, як про це говорять (Квінтіліан).
6. У багатьох людей е цілий словник, який позбавляє їх думок: він складається зі слів, які мало що виражають, а тому додаються до чого завгодно. Це – наліпка на порожніх пляшках (А. Шопенгауер). 7. У промові мусить бути те саме, що буває в тілі людському, яке має свої істинні окраси (Ш. Роллен). 8. Недобре, коли сильно кричать, але чудово, коли красиво говорять (Демосфен).
II. Напишіть невелику творчу роботу (5-6 речень), висновком якої був би один з висловів.
167.1. Доведіть, що слова оратор, ораторство, ораторський. ораторствувати спільнокореневі. З’ясуйте їхнє лексичне значення. Яке з цих слів має відтінок зневажливості? За потреби зверніться до тлумачного словника.
II. Доберіть синоніми до слів оратор, виголошувати, красномовний. Якими відтінками у значенні відрізняються слова в кожному дібраному синонімічному ряді?
За потреби зверніться до словника синонімів.
68. З’ясуйте подібність і відмінність у лексичному значенні слів риторика, демагогія, фразерство, словоблудство. Введіть ці слова в окремі речення. У якому значенні – прямому чи переносному – іменник риторика буде синонімом до іменника демагогія? За потреби зверніться до тлумачного словника та словника синонімів.
Запам’ятайте!
Риторика,
Рbтор,
Риторичний,
Риторичність,
Риторично.
Ораторство,
Оратор,
Ораторський,
Ораторствувати
169.1. Прочитайте текст. Як ви розумієте сказане в першому реченні? Користуючись матеріалом тексту, скажіть, що потрібно для того, щоб стати добрим оратором. Запишіть це у формі пам’ятки.
ОРАТОРСЬКЕ МИСТЕЦТВО
Хороших ораторів буває набагато менше, ніж хороших поетів…
Це пояснюється тим, що красномовство дається набагато важче, ніж здається, і народжується з багатьох знань і старань.
Необхідно засвоїти найрізноманітніші знання, необхідно надати красу самому мовленню, і не лише відбором, але й розташуванням слів; усі порухи душі, якими природа наділила рід людський, необхідно вивчити до тонкощів, тому що вся міць і мистецтво красномовства полягають у тому, щоб або заспокоювати, або збуджувати душі слухачів. До цього всього мають приєднатися гумор і дотепність, освіта, достойна вільної людини. Крім того, необхідно знати всю історію давнього світу, аби черпати з неї приклади.
Виконання промови вимагає стеження за рухами тіла, і за жестикуляцією, і за виразом обличчя, і за звуками та відтінками голосу. Промова повинна розцвітати й розгортатися тільки на основі повного знання предмета.
…Істинний оратор своїм впливом і мудрістю не лише собі пошукує славу (пошану), а й багатьом громадянам, та й усій державі загалом приносить щастя і добробут.
…Досягти цього красномовства може тільки той, хто глибоко зрозуміє людську природу, людську душу й причини, які примушують її спалахувати й заспокоюватися.
Оратор мусить володіти дотепністю діалектика, думками філософа, словами мало не поета, пам’яттю законодавця, голосом трагіка, грою такою, як у кращих лицедіїв (За Цицероном).
II. З’ясуйте за тлумачним словником значення спів діалектик, лицедій.
170. Мікрофон. Чи згодні ви з тим, що риторика – це наука успіху та мистецтво реалізації мовної особистості? Чому, на вашу думку, люди прагнуть пізнати її секрети? Де в сучасному житті ми стикаємося з риторикою? Які ситуації потребують знання законів цієї науки?
171. Прочитайте фрагмент із спогадів французького письменника Р. Роллана. Поясніть, як ви розумієте прочитане. Чи вдалося авторові образно передати основну думку? Як оратору-початківцю може завадити надмірна самовпевненість?
Спочатку я думав так. Яке мені діло до цих греків та римлян? Вони вмерли й мертві, а ми живі. Що вони можуть мені розповісти, чого б я не знав не гірше за них?.. Потім я поблажливо почав перегортати книгу,
Неуважно кидаючи на неї нудьгуючий погляд, наче вудку в ріку. І так і завмер, друзі мої… Друзі мої, ну й улов… я витягнув таких коропів, таких щук! Невідомих риб – золотих, срібних, райдужних… і вони жили, танцювали… А я вважав їх мертвими! (Р. Роллан).
172. Виконайте завдання одного із запропонованих варіантів.
Варіант А. Проведіть дискусію на одну з тем: “Учнівське самоврядування: за і проти”, “Для чого потрібні закони?”. “Чи потрібно завжди говорити правду?”. Варіант Б. Підготуйте питання до “круглого столу” на самостійно обрану тему.
Для вас, допитливих
Промова – це вияв внутрішнього, духовного життя людини, її світогляду, її розуміння світу. Якщо ви хочете більше дізнатися про мистецтво красномовства, його історію та секрети, зверніться до навчального посібника Г. Сагач “Золотослів”.
Поділіться інформацією з однокласниками.
173.1. Прочитайте фрагмент публічної промови Стіва Джобса перед випускниками одного з навчальних закладів. Визначте тему, стиль і комунікативне завдання тексту. Як автору вдалося з перших хвилин привернути увагу слухачів?
ІСТОРІЯ ПРО ЛЮБОВ І ВТРАТИ
Для мене велика честь бути сьогодні з вами на врученні дипломів одного з найкращих університетів світу. Я не закінчував інститутів. Сьогодні я хочу розповісти вам історію з мого життя. І все. Нічого грандіозного.
Мені пощастило – я доволі рано знайшов те, що люблю робити по життю.
Разом із Стівом Возняком ми заснували компанію Apple Computer у гаражі моїх батьків, коли мені було 20 років. Ми наполегливо трудилися, і через десять років Apple виросла від двох юнаків у гаражі до 2-мільярдної компанії з 4000 працівників. Ми випустили наше найкраще творіння – Макінтош.
А потім мене звільнили. Як вас можуть звільнити з компанії, яку ви заснували? Відповідно до росту Apple ми наймали талановитих людей, які б допомагали мені керувати компанією, і в перші п’ять років усе йшло добре. Але потім моє бачення і бачення мого партнера стосовно майбутнього стали різнитися, і ми врешті посварилися. Рада директорів перейшла на його сторону.
Тому в 30 років я був звільнений. До того ж привселюдно. Те, що було змістом усього мого дорослого життя, зникло.
О. Полунін. Сходи на небо
Я не знав, що робити, декілька місяців. Я відчував, що я підвів минуле покоління підприємців, що я випустив естафетну паличку, коли мені її передавали… Це було публічним провалом, і я навіть думав про те, щоб утекти куди подалі. Але щось повільно стало мені вияснятися – я все ще любив те, що робив. Хід подій в Apple лише злегка все змінив. Я був відкинутий, але я любив. І, зрештою, я вирішив почати все спочатку.
Тоді я цього не розумів, але з’ясувалося, що звільнення з Apple було найкращим з того, що могло зі мною статися. Тягар успішної людини змінився легкодумством менш упевненого початківця. Після звільнення я увійшов в один із найкреативніших періодів свого життя.
Упродовж наступних п’яти років я заснував компанії NeXT та Ріхаr і закохався в дивовижну жінку, яка стала моєю дружиною. Ріхаг створив найперший комп’ютерний анімаційний фільм “Toy Story”. У ході разючих подій Apple купила компанію NeXT, я повернувся в Apple, і технологія, розроблена в NeXT, стала серцем нинішнього відродження Apple. Я впевнений, що нічого цього не трапилося б, якби мене не звільнили
З Apple. Ліки були гіркими, але пацієнтові вони допомогли. Іноді життя б’є вас по голові цеглиною. Не втрачайте віри. Я переконаний: єдине, що допомогло мені продовжувати справу, – це те, що я любив свою справу. Ви повинні знати, що ви любите. І це потрібно як для роботи, так і для стосунків. Ваша робота займає значну частину життя, і єдиний спосіб бути повністю задоволеним – робити те, що, на вашу думку, є великою справою. І єдиний спосіб робити великі справи – це любити те, що ви робите. Якщо ви ще не знайшли своєї справи, шукайте. Не зупиняйтеся. Як це буває з усіма сердечними стосунками, ви довідаєтеся, коли знайдете. І, як будь-які хороші стосунки, вони міцнішають і міцнішають з роками. Тому шукайте, поки не знайдете. Не зупиняйтеся! (За С. Джобсом).
II. Чи погоджуєтеся ви з думкою автора, висловленою у виділеному реченні? Поясніть її. У чому актуальність промови С. Джобса для сучасної молоді?
III. Складіть і запишіть план прочитаного. За складеним планом усно перекажіть текст від третьої особи. Чи зміниться комунікативне завдання тексту? Чому?
174. Підготуйте, користуючись друкованими чи електронними джерелами, усне повідомлення про одного з таких видатних ораторів: Іоанна Златоуста, Іларіона Київського. Феофана Прокоповича, Григорія Сковороду, Василя Липківського. Сократа. Арістотеля, Демосфена, Цицерона.
Розпочніть своє повідомлення оригінальним вступом, щоб зацікавити слухачів. Час виступу – 3-4 хвилини.
1. Риторика – це наука про переконливе, впливове, ефективне мовлення та мистецтво самореалізації мовно? особистості.
2. Від уміння висловлюватися нерідко залежить успіх, авторитет, кар’єра. Це вміння завжди розвивається одночасно з розширенням культурного та професійного кругозору.