ФІЗИЧНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ’Я
Тема 2 РОЗВИТОК ПІДЛІТКІВ
Урок 4 Рівень фізичного розвитку підлітків. Ознаки гармонійного розвитку хлопчиків і дівчаток
На цьому уроці ви дізнаєтесь:
Про чинники, від яких залежить ваш фізичний розвиток;
Які показники росту та маси тіла відповідають вашому віку;
Про ознаки та особливості гармонійного розвитку хлопчиків і дівчаток.
Пригадайте.
Як ви визначали рівень свого фізичного розвитку в попередніх класах? Які зміни відбулися з вами за цей період?
Чинники фізичного розвитку
Чи
Перший чинник – це спадковість. Якщо батьки високі на зріст, то велика ймовірність того, що їхня дитина також буде високою (мал. 10).
З першим чинником тісно пов’язаний другий чинник – спеціальні речовини, які в організмі виробляють певні залози. їх називають “гормонами” (від грецького слова “гормао” – рухаю, збуджую). Вони регулюють діяльність клітин, тканин, органів людини. Дитина, у якої нормально функціонують залози, що
Мал. 10. Діти найчастіше успадковують свій зріст від батьків
Третій чинник. Для росту і розвитку необхідне повноцінне харчування з відповідною кількістю білків, вуглеводів, жирів, вітамінів, мінеральних речовин. Недостатнє харчування так само, як і переїдання, порушує нормальний ріст і розвиток дитини.
Четвертий чинник. Ріст і розвиток можуть затримувати хвороби. Однак цей чинник не тривалої дії. Коли дитина видужує, її ріст і розвиток нормалізуються. Загартовування і фізичні вправи допоможуть уникнути затримок у рості.
Як росте дитина
Діти ростуть нерівномірно. Протягом якогось часу дитина росте швидко. Бувають періоди, коли здається, що вона зовсім не росте. Перший період прискореного росту спостерігається у віці від 3 до 7 років, другий – між 10-12 роками у дівчаток і 12-17 у хлопчиків. Це означає, що 11-12-річні дівчатка зазвичай вищі на зріст, ніж їхні однолітки хлопчики (мал. 11). Однак у наступні роки хлопчики ростуть швидше за дівчаток, випереджаючи їх у рості приблизно на 12-13 см.
У дівчат активний ріст припиняється у 14-15 років, у хлопців – у 16-17. До того часу тіло набуває дорослих форм відповідно до статі.
Мал. 11. Динаміка росту дітей 10-12 років
Деякі хлопчики дуже переймаються тим, що дівчатка, з якими вони товаришують або вчаться в одному класі, вищі за них. їм дуже хочеться прискорити свій ріст. Цьому можуть посприяти певні фізичні вправи (див. додаток 2). Починайте з ранкової зарядки, бігу, рухливих ігор. Надзвичайно корисні спортивна та художня гімнастика, плавання, волейбол.
Кожен з комплексів вправ спрямований або на розвиток гнучкості, або на збільшення сили м’язів, або на нормалізацію функцій серцево-судинної та дихальної систем.
Розгляньте малюнок 12. Розвитку яких властивостей організму сприяють наведені види спорту?
Як визначити свій фізичний розвиток
У період активного росту змінюється не тільки зріст, а й маса тіла. Визначити, чи відповідають показники зросту і маси тіла вашому віку, можна за допомогою таблиці додатку 3, а також нескладних вправ-тестів, наведених у ньому. Результати виконання тестів слід порівняти з цифрами таблиці додатку.
Якщо ваші особисті показники дещо відрізняються від наведених, хвилюватися не варто. Вони виправляться до того часу, коли ви подорослішаєте.
Розвиток фізичних якостей залежить від сформованості систем організму. Такі якості, як спритність, гнучкість, швидкість, міцність, залежать від розвитку опорно-рухового апарату. Гнучкість краще починати розвивати у віці 6-7 років, спритність – у 10-12. Бігом і спортивними іграми слід починати займатися у 6-11 років, а гімнастикою – у 5-6 років.
Мал. 12. Приклади різних видів спорту
Найкращий вік для початку занять силовими вправами – 15-16 років. Саме у цей період у людини збільшується м’язова маса, зміцнюється скелет. Виконувати фізичні
Вправи слід обережно, поступово нарощуючи навантаження, щоб уникнути травм.
Сила, витривалість, спритність – чудові фізичні якості. Однак немає такої людини, яка б не мріяла про гарну фігуру. Красиве, гармонійно розвинене тіло свідчить про добре здоров’я і високу працездатність людини.
При чому тут працездатність, спитаєте ви? Тому що гармонійний розвиток тіла потребує щоденного виконання спеціальних вправ (див. додаток 4). Саме ваш вік – найкращий для того, щоб підготуватися до серйозної роботи над своєю фігурою.
Запам’ятайте
Рухова активність – це умова нормального розвитку молодого організму, його здоров’я. Людина, яка перебуває в хорошій фізичній формі, завжди має гарний вигляд, легко виконує свої обов’язки. Фізична культура розвиває самодисципліну та вольові якості.
Поміркуйте
Вам 11 років, і ви вирішили записатися до секції важкої атлетики. Однак вам не дозволили одразу робити силові вправи. Чому?
Які ознаки гармонійного розвитку
Фізичний розвиток, безсумнівно, є важливою складовою розвитку людини. Але уявімо таку ситуацію. Нормально фізично розвинений підліток раптом починає курити, вживати алкогольні напої. Його більше не цікавлять спортивні ігри з друзями, навчання в школі. Поступово в нього з’являються проблеми зі здоров’ям і в спілкуванні з ровесниками. Чи можна такого підлітка назвати гармонійно розвиненою людиною? Звісно, що ні.
Запам’ятайте
Ознаками гармонійного розвитку хлопчиків і дівчаток є:
– фізичне благополуччя – добрий фізичний стан організму, у якому злагоджено функціонують усі органи. Він легко пристосовується до змін довкілля,, активно опирається хворобам;
– психічне благополуччя – уміння правильно сприймати довколишній світ;
– соціальне благополуччя – взаєморозуміння у стосунках з людьми, які тебе оточують;
– духовне благополуччя – прагнення стати особистістю, відповідальною за себе та інших, робити добрі справи (мал. 13).
Мал. 13. Активна життєва позиція – запорука гармонійного розвитку людини
Поміркуйте
Чи може людина вважати себе гармонійно розвиненою, якщо вона приділяє увагу лише фізичному розвит? кові
ЯК БУТИ
Хто з вас не мріяв бути сильним, сміливим, спритним? Приємно відчувати силу своїх м’язів, легкі рухи тіла. Ви вже знаєте, що досягти цього можна, якщо вести здоровий спосіб життя, регулярно виконувати фізичні вправи, загартовуватися.
Але якщо з якихось причин ваші показники зросту і маси тіла значно відрізняються від подібних показників ваших ровесників, не хвилюйтеся. У людині цінують насамперед її душевні та розумові якості. Відомо багато видатних людей низького зросту або з надмірною масою тіла.
Доведіть, що ви знаєте
1. Назвіть чинники, які впливають на фізичний розвиток підлітків.
2. Як потрібно виконувати фізичні вправи?
3. Від чого залежить розвиток фізичних якостей організму? Пригадайте, яку роль в організмі людини відіграють гормони.
4. Назвіть ознаки гармонійного розвитку хлопчиків і дівчаток.
Домашнє завдання
З допомогою вчителя фізичного виховання та батьків складіть список вправ для ранкової гімнастики. Записуйте в “Щоденник здоров’я” вправи, які виконуєте, їхню тривалість, навантаження. Щомісяця фіксуйте в ньому основні показники фізичного розвитку: зріст, масу тіла, частоту пульсу та дихання (до і після виконання вправ) та інші. Ви побачите, як уже наприкінці навчального року ваші показники поліпшаться. А якщо ви не припинятимете тренувань улітку, восени будете вражені результатами своїх зусиль.
Наводимо приклад таблиці, яку слід умістити в “Щоденник здоров’я”.
Дата | Зріст (см) | Маса Тіла (кг) | Частота пульсу (кількість ударів за 1 хвилину) | Частота дихання (кількість дихальних рухів за 1 хвилину) | ||
У стані спокою | Після навантаження | У стані спокою | Після навантаження | |||
. |
ПРАКТИЧНА РОБОТА
Тема: Визначення рівня фізичного розвитку
Мета: з’ясувати, наскільки фізичне навантаження відповідає можливостям і підготовленості школярів.
Обладнання: секундомір або годинник із секундною стрілкою.
Хід роботи:
1. Сидячи за партою, порахуйте кількість дихальних рухів за 1 хвилину у стані спокою. Знайдіть пульс на зап’ястку лівої руки, як це показано на малюнку 14. Порахуйте його частоту за 1 хвилину.
2. Підведіться та порахуйте частоту пульсу за 1 хвилину.
3. Виконайте 10 присідань, одразу порахуйте частоту пульсу за 1 хвилину.
4. Виконайте ще 10 присідань й одразу порахуйте кількість дихальних рухів. Чи відчуваєте ви задишку?
5. Зробіть висновки, враховуючи те, що для підлітків вашого віку нормою (у стані спокою) є 12-16 дихальних рухів за хвилину, частота пульсу – 65-80 ударів за хвилину.
Мал. 14. Як правильно знайти пульс