Мета:
- навчальна: формувати навички користуватися словниками; розвивальна: розширювати кругозір учнів шляхом ознайомлення із специфічною книгою-словником та різновидами словників; виховна: виховувати культуру користування словниками.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, лексикографія, морфологія, синтаксис, орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, соціокультура.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК.
> Прочитайте текст і скажіть, які є словники.
Словник – 1. Словниковий склад мови, лексика. 2. Довідкове зібрання у вигляді книги (тепер і в комп’ютерному варіанті) слів, а також інших мовних одиниць з інформацією про значення, вживання, будову, походження тощо чи з перекладом їх на іншу мову (мовні, або лінгвістичні філологічні словники) або про поняття та предмети, що ними позначаються (енциклопедичні словники). Теорією і практикою створення словників займається лексикографія (Зі словника).
III. ПОВІДОМЛЕННЯ
ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ І НАВИЧОК Презентація словників (української мови й іншомовних слів). Побудова словникових статей, правила користування словником тощо Робота із тлумачним словником української мови.
> Уточніть значення слів добро, вдячність, допомога, навчання, самовиховання. З двома-трьома із них (на вибір) складіть речення. Запишіть їх. Підкресліть другорядні члени речення.
Вибіркова робота
> Ознайомтеся зі словами в словнику на будь-яку букву. Випишіть слова, які викликають ваш інтерес (5-6). Прочитайте тлумачення їх значень. Складіть із ними словосполучення і запишіть.
Робота зі словником іншомовних слів
> Уточніть значення слів секція, спектакль, фотостудія, конкурс, олімпіада, фестиваль, комп’ютер, Інтернет ресурс. З двома-трьома з них (на вибір) складіть речення і запишіть.
Самостійна робота
> Сформулюйте самостійно завдання роботи зі словником іншомовних слів і виконайте його. Ознайомте з виконаною роботою товариша по парті.
Пошукова робота
> 3 допомогою словника іншомовних слів визначте, з яких мов запозичені подані слова. Визначте їхнє значення. Усно складіть із ними речення.
Гвардія, гітара, пельмені, епоха, ювелір, яхта.
Творча робота
> Замініть наведені словосполучення іншомовними словами.
Зразок: тваринний світ – фауна.
Письменник, що пише п’єси; особа, яка керує оркестром; певний режим харчування; розмова між двома особами; рослинний світ.
Для довідок: дієта, диригент, діалог, драматург, флора.
Синонімічна заміна
> Замініть іншомовні слова українськими. За допомогою словника уточніть їх значення переформувати, колосальний, коментувати, локальний, інтернаціональний.
Слова для довідок: роз’яснювати, міжнародний, місцевий, повідомляти, величезний.
Переклад
> Перекладіть слова українською мовою. Порівняйте їхній правопис в українській і російській мовах. За допомогою словників іншомовних слів (иностранных слов) перевірте їх правопис. Запишіть парами, наприклад: аккорд (рос.) – акорд (укр.). Аккорд, аппарат, аттестат, бассейн, иллюстрация, объективный.
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК Читання мовчки
> Прочитайте поетичний текст. Яка його основна думка? Поясніть постановку розділових знаків.
Люблю, мов сонце,
Материнську мову…
Нам кожна братня мова дорога.
Гріченко й Даль
Ведуть у даль чудову.
О словників жага, віків снага!
Нам словники – аннали у напрузі,
І вірні друзі, і провідники.
В борінні, у горінні, в горі, друзі,
Не біймось заглядати в словники.
С. Литвин
Індивідуальна робота
> Попрацюйте з одним зі словників (за бажанням).
ПІД УРОКУ Висновок учнів про значення роботи зі словниками Рефлексія
Що конкретно дала робота з кожним словником сьогодні на уроці?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
> Виписати по 5-7 слів із тлумачного словника української мови та зі словника іншомовних слів. Уточнити їхнє значення. Скласти речення. Записати й підкреслити члени речення.