РЕЧЕННЯ
Складання речень з однорідними членами
75. Прочитайте текст, уставляючи пропущені букви.
Перед юнаком розкинулося місто металургів. Воно постало з козац..кого хутора й виросло до гіганта.
Місто ввібрало в себе силу козац. кого краю, і гнів його, і легенди, і поезію. Чи зберігає воно все це в душі своїй зараз? Яку пам’ять про себе передасть?
Воно ніби народжуєтеся не з д..мів, а із сріблястої мли світання. Воно відкриває сонцю ажурність телевізійних веж, вигини мостів, каскади будинків, шпилі заводе..ких труб (За Олесем
– Спишіть перший абзац тексту, уставляючи пропущені букви.
Підкресліть однорідні члени речення.
– Розгляньте схему виділеного речення.
Зразок
У цьому реченні є однорідні присудки. Вони мають залежні від них слова (з хутора, до гіганта).
Однорідні члени речення можуть мати залежні від них слова.
– Зробіть схеми речень другого абзацу за зразком. Визначте залежні слова від однорідних членів речення.
76. Прочитайте текст.
Другого дня пані Барталотті прокинулася й глянула на Конрадове ліжко навпроти. Воно було порожнє. Пані Барталотті
Потім вони снідали. Конрад випив каву, з’їв омлет, булочку з маслом і шинкою (За Крістіною Нестлінгер).
– Випишіть із тексту речення з однорідними членами. Поясніть розділові знаки.
– Визначте, яке речення відповідає поданій схемі.
77. Прочитайте текст.
Мавпи можуть не тільки пустувати, а й дружити. Недавно в місто приїхав звіринець. У ньому були тигри, ведмеді, леопарди й інші дикі звірі. Була там також одна мавпа, на ім’я Мітху.
Дітлахи цілими днями ходили туди й дивилися на леопардів і тигрів. Найбільше вони пропадали коло мавпи Мітху.
Разом з іншими до звіринця ходив і хлопчик Гопап. Він бував там щодня. Він цілі години просиджував біля Мітху. Його не цікавили ні тигри, ні ведмеді, ні леопарди. Хлопчик приносив із дому боби, горох, банани.
Хлопчик годував ними Мітху. Мавпа також звикла до Гопала. Мавпа їла їжу тільки від нього.
Отак вони щиро заприятелювали (За Премом Чандом).
– Випишіть речення з однорідними членами. Визначте, які члени однорідні – головні чи другорядні.
– З’єднайте за допомогою сполучника і пари виділених речень в одне, утворивши речення з однорідними членами. Поміркуйте, що змінилося в складених реченнях.
78. Прочитайте слова.
Дома, посадила, і поливала, зерно, ячмінне, жінка. Квітка, виросла, з, нього, велика, чудова. Квітці, у, жила, маленька, Дюймовочка, гарненька.
– Складіть речення з поданих слів, щоб вони відповідали схемам.
79. Прочитайте текст.
На березі потерпілі палили вогнища й готували їжу. Пан Марабу зсадив Мумі, його Маму, Тата й Крихітне Звірятко біля одного з вогнищ. Усюди було гарно. Після дощу порозпускалися дивні квіти, трави і дерева (За ТувеЯнсон).
– Відшукайте в тексті речення з однорідними членами, що відповідають поданим схемам. Спишіть останнє речення, доповніть однорідні члени залежними словами.
80. Прочитайте текст, уставляючи з довідки пропущені слова.
Анді повернувся й висунув шухляду. Він брав простирадла та (що?) … й акуратно складав у шухляду. Потім він так само поклав скатертини й….
На кухні Анді розклав на полички сковороди, каструлі й…. Тоді він переніс спочатку азалію, бегонію, а потім… (За Мірою Лобе).
Довідка: наволочки, серветки, тарілки, герань.
– Спишіть текст, доповнивши його однорідними членами речення з довідки.
– Визначте, якими членами речення є однорідні члени.
81. Прочитайте слова й розгляньте схеми.
1. Верблюд, роги, густий, гіллясті, колись, довгий, мав, хвіст, і.
… … … і… … … .
2. Якось, він, до річки, прийшов, воду, й, задивився, у.
3. Раптом, до, олень, прибіг, нього.
– Складіть речення за словами й схемами для створення початку казахської казки “Про верблюда та його друзів”. Підкресліть однорідні члени речення.
82. Продовжте казку за малюнками й поданою кінцівкою. Запишіть.
Минуло багато часу. Олень і кінь не повернули верблюдові ні хвоста, ні рогів. Відтоді залишився верблюд без своїх гарних гіллястих рогів і без пишного хвоста.
– Підкресліть однорідні члени речення й залежні від них слова.