СЛОВО
§24 Слова, які означають назви предметів (іменники)
279. Попрацюйте разом! 1. Розгляньте малюнки. Дайте відповіді на запитання.
ХТО ЦЕ?
2. Запишіть назви людей і тварин за зразком.
280. Попрацюйте разом! 1. Розгляньте малюнки що це?
2. Запишіть назви предметів за зразком
Назви людей і тварин відповідають на питання хто?
Назви всіх інших предметів відповідають на питання що?
281. Попрацюйте разом! 1.
ЧИ МОЖЕ ПОРТФЕЛЬ ГОВОРИТИ?
Якось прийшов у клас Всезнайко,
– Діти, чи може портфель говорити?
– Може! – гукають одні.
– Не може! – заперечують інші.
– А ось ми зараз перевіримо. Дайте, будь ласка, мені чийсь портфель. Так, портфель чистенький. Як, по-вашому, господар портфеля – людина охайна?
– Так!
– Подивимося, що всередині. Зошити і книжки охайні. У зошитах гарні оцінки. Як навчається господар портфеля?
– Добре!
2. Прочитайте заголовок і запишіть повну відповідь на запитання. Яке речення утворилося?
3. Поміркуйте, яке слово “заховалось”
282. Прочитай слова. До кожного з них усно постав питання хто? або що? Випиши слова за зразком.
Комбайн, комбайнер, льотчик, літак, футбол, футболіст, село, селянин, корівник, корова, мурашка, мурашник.
Зразок. (Хто?)Комбайнер,…
(Що?) Комбайн,…
283. 1. Прочитай і відгадай загадку.
Хвалить його кожен, любить його кожен, і дня ми прожити без нього не можем.
Павло Глазовий
2. Перевір, чи правильно ти відгадав загадку (прочитай перші букви у словах кожного рядка).
3. Назви питання, на яке відповідає слово-відгадка.
284. 1. Розглянь малюнки і назви кулінарні вироби. Постав до слів питання.
2. Прочитай слова. Випиши назви виробів із борошна.
Пиріг, ряжанка, вареники” галушки, коржі, капусняк, пампушки, каша, локшина, млинці, борщ, холодець.
3. Розкажи, які з названих виробів печуть, а які – варять.
4. Зі словом торт склади і запиши речення.
285. 1. Прочитай.
ШАНУЙ І БЕРЕЖИ ХЛІБ?
Здавна у нашого народу існує звичай: усіх, хто приходить із добром, на знак поваги й дружби зустрічати хлібом-сіллю. Приймаючи хліб на рушнику, його цілують як святиню (Василь Скуратівський).
2. Спиши заголовок. Яке це речення? До чого воно тебе закликає?
Слова, які відповідають на питання хто? або що? означають назви предметів. Це Іменники.
286. 1. Прочитай назви міст та їх мешканців. Усно постав до слів питання хто? або що? Спиши.
Київ – киянин, Харків – харків’янин, Суми – сумчанин, Донецьк – донеччанин, Львів – львів’янин, Чернігів – чернігівець.
2. Утвори назви мешканців від назв інших відомих міст.
287.1. Прочитай вірш і спиши.
Хмара небо криє.
Сонечко не блисне.
Вітер вовком виє.
Дощ потоком висне.
Павло Грабовський
2. Розкажи, яку пору року описано у вірші.
3. Постав питання до виділених слів. Що означають ці слова?
Правильно вимовляй і пиши:
Глечик | Шафа |
Склянка | Стілець |
Каструля | Диван |
288. 1. Розглянь малюнки. Назви зображені предмети.
2. Запиши назви предметів у дві групи.
Посуд: каструля, …
Меблі: стіл,…
3. Склади і запиши речення з двома іменниками (на вибір).
289. 1. Прочитай текст. Постав до нього кілька запитань.
Електрика освітлює житлові будинки” школи, лікарні. За допомогою електрики рухаються поїзди. Без електрики не працюють заводи.
Отож бережи електроенергію. Не вмикай електроприлади без потреби. Не забувай своєчасно їх вимикати.
2. Прочитай другий абзац. Полічи, скільки в ньому речень. Які вони? До чого вони тебе спонукають?
3. Зміни за зразком виділені іменники. Запиши їх.
Зразок. Будинки – будинок.
290. 1. Кожне словосполучення заміни одним словом, близьким за значенням. Потрібне слово знайди в довідці.
Водій автомобіля, лісовий сторож, керівник бригади, маленька дівчинка (або маленький хлопчик), кипляча вода, буря на морі.
2. Запиши дібрані з довідки слова.
Слова для довідки: дитина, шторм, шофер, бригадир, кип’яток (або окріп), лісник.
291. 1. Запиши назви одного і багатьох предметів за зразком. Усно став питання до слів.
Зразок. Школяр – школярі.
Календар, учитель, портфель, диктант, зошит.
2. Усно склади речення з цими словами.
292. Попрацюйте разом! 1. Прочитайте.
Найкращі співаки у нас: у гаю – соловей, у полі – жайворонок, у лісі – дрізд. Вище від усіх літає орел. Швидше за всіх – стриж.
2. Випишіть у стовпчик назви птахів.
3. Змініть слова так, щоб видно було, що птахів багато
4. Знайдіть у тексті вправи слова, які не можна поділити для переносу.
293. Попрацюйте в групах! 1. Поміркуйте і замість крапок впишіть назви чисел 1,2,3, щоб утворилися слова.
Г..а, пі..л, с..бок.
2. Прочитайте утворені слова, поставте до них питання.
3. Поцікавтеся, як це завдання виконали учні інших груп.
294.1. Прочитай, що продавалося на ярмарку.
Відра, вікна, і колеса,
І миски, і скрині,
І корови, і овечки,
Кавуни і дині.
Намистечко і сережки,
І мальовані ложки,
Черевики і чоботи,
І гудзики, і цвяшки.
Леонід Глібов
2. Виділені слова зміни так, щоб кожне з них означало один предмет. Запиши.
3. Полічи, скільки назв предметів ужито у вірші. Кількість запиши словом.
295. 1. Прочитай і запиши відповіді на запитання Хто ти?
Для мами і тата – … .
Для дідуся і бабусі – … .
Для брата і сестри – … .
Для вчительки – … .
В автобусі -… .
У бібліотеці -… .
У магазині -… .
У театрі – … .
2. На які питання відповідають дописані тобою слова?