СЛОВО
§30 Службові слова
365. Попрацюйте разом! 1. Прочитайте речення.
1. Сонце вийшло з-за хмари,
2. По верхівках дерев розбіглися сонячні зайчики.
2. Спишіть речення, яке відповідає схемі.
3. Полічіть, скільки слів у записаному реченні. Назвіть кожне слово окремо. Поставте до кожного слова питання.
До якого слова в реченні не можна поставити питання?
4. У такий самий спосіб опрацюйте самостійно слова другого речення (усно). Зробіть висновок, чи до всіх слів у реченні можна поставити питання.
366. 1. Прочитай речення. Знайди слова, до яких не можна поставити питання.
1. Білочка любить горіхи та гриби. 2. Пташки співають голосно, і річечка блищить (“Леонід Глібов). 3. Зозулі кують, а солов’ї щебечуть.
2. Спиши. Підкресли слова, до яких не можна поставити питання. Такі слова називають службовими словами. Подумай, чому.
Слова в реченні, до яких не можна поста вити питання, це службові слова. Вони служать для зв’язку слів у реченні.
367. 1. Прочитай текст.
У лісі тиша – повна, урочиста. Лише зрідка трісне дерево. Десь на верхах постукає по
Слово про слово
Ошатний – святково одягнений.
2. Поміркуй, який це текст – розповідь чи опис.
3. Прочитай слова – назви ознак, які використав письменник для опису лісу.
4. Спиши службові слова і ті слова, з якими вони зв’язані.
368. 1. Прочитай і спиши сполучення слів
Вийшли на вулицю; поїхали в метро; зустріч з друзями; від понеділка до четверга; хлопчики й дівчатка; малий, але сильний.
2. Назви слова, за допомогою яких зв’язані між собою подані пари слів.
369.1. Прочитай і спиши загадку. Запиши слово-відгадку.
Без голови, а з руками,
Зі спиною і ногами.
Коли відпочивають,
То в нього сідають.
2. Знайди слова, до яких не можна поставити питання. Як називаються такі слова?
370. Попрацюйте разом! 1. Прочитайте слова. Які слова треба додати в кожну групу, щоб утворилися речення?
1. Дерева, білка, пеньок, стрибнула. 2. Лапках, тримала, вона, шишку. 3. Пеньку, поснідала, білочка.
2. Складіть і запишіть речення. Підкресліть слова, які ви додали.
371. 1. Зв’яжи кожну пару слів за допомогою службового слова.
Пароплав, море; автомобіль, дорога; міст, річка; хмара, небо; вугілля, земля; гриб, дерево.
2. Склади усно два речення з утвореними словосполученнями (на вибір).
372. Попрацюйте разом! 1. Прочитайте казку.
ЗАЙЧИК І МІСЯЦЬ
Холодно Зайчикові. Холодний вітерець із яру повіває. Настала ніч.
Сів Зайчик під кущем, простяг лапки до Місяця, просить:
– Місяцю, любий, погрій мене променями.
Жалко стало Місяцеві Зайчика, він і каже:
– Іди полем, полем. Я тобі дорогу освітлю. Прямуй до великого стіжка.
Попрямував Зайчик до стіжка. Зарився в солому, виглядає, усміхається до Місяця:
– Спасибі, любий Місяцю. Тепер твої промені теплі-теплі! (За Василем Сухомлинським).
2. Визначте в тексті зачин і кінцівку.
3. Подумайте, від чого Зайчикові стало тепло. Чи справді промені Місяця були теплі?
4. Розкажіть, як Місяць допоміг Зайчикові.
373. 1. Випиши з тексту попередньої вправи спонукальні речення.
2. Прочитай уголос речення, в яких є слова ввічливості, звертання.
3. Спиши подані на сторінці 142 сполучення слів, вставляючи замість крапок службові слова.
Повіває (звідки?)… яру; сів (де?)… кущем; прямуй (куди?)… стогу; зарився (куди?)… солому; усміхається (до кого?)… Місяця.
Слова до, на, над, під, а, із, в, у, за, перед, біля називаються прийменниками.
374. 1. Прочитай і спиши, вставляючи з довідки потрібні слова.
Ось вибіг… галявину полохливий заєць. Він тікає… хитрої лисиці. А вона ховається… деревами. Лисичка… нетерпінням чекає зустрічі… зайчиком (За Григорієм Скребицьким).
Слова для довідки: за, на, з, від, із.
2. Підкресли іменники разом із прийменниками.
375. 1. Прочитай, змінюючи слова в дужках так, як того вимагають прийменники.
ЩО ПОБАЧИЛИ ДІТИ В (ЛІС)
Білочка виглядала з (дупло). Дятел шукав у (кора) комах. Під (пеньок) дрімав зайчик. Мишка сховалася в (нірка).
2. Запиши текст. Підкресли головні слова в реченнях.