РЕЧЕННЯ
§21 Спонукальні речення
Візьми до уваги! Ми часто користуємось реченнями, у яких висловлюються різні спонукання: прохання, запрошення, заклик, порада, заборона, застереження, наказ тощо.
247. 1. Прочитай речення. Які спонукання висловлені в кожному а них? Скористайся довідкою.
1. Дорогі друзі, будь ласка, приходьте на наше свято. 2. Любіть книжку всією душею!
3. Не сиди довго біля телевізора. Частіше відпочивай на свіжому повітрі.
Слова для довідки: порада, запрошення, заклик.
2. Спиши речення, у якому звучить заклик.
3.
Речення, в якому е спонукання, називається спонукальним.
4. Запиши слово спонукальне, поділяючи його на склади. Прочитай спочатку по складах, а потім – ціле слово.
248. 1. Відгадай загадку. Розкажи, до чого тебе спонукають х сигнали світлофора.
Віл на вулиці щораз
Оком блимає на нас.
Зупинися! Підожди!
Терпеливо стій-но!
А тепер, будь ласка, йди
Впевнено й спокійно.
Людмила Ульяницька
2. Випиши спонукальні речення. Поясни розділові знаки в кінці цих речень.
У кінці спонукального
249. 1. Прочитай колискову пісеньку.
Ой ти, коте сірий,
Та вимети сіни,
А ти, волохатий,
Прибери у хаті.
А ти, коте чорний,
Та сідай у човен.
Пливи, котку, на лужок
Забавляти діточок.
2. Полічи, зі скількох речень складається колисанка.
3. До чого спонукають, про що просять кожного котика? Якими словами виражено спонукання?
4. Спиши останнє речення. Підкресли в ньому звертання.
250. 1. Спиши текст, вставляючи пропущені слова.
Чітко дотримуйся правил (якого?)… руху! Переходь вулицю в дозволених місцях при (якому?) … сигналі світлофора. (Яке?) … світло забороняє перехід. (Яке?)… попереджав.
Слова для довідки: жовте, червоне, зеленому, дорожнього.
2. Назви в тексті спонукальні речення. Поясни, що допомогло їх розпізнати.
251. 1. Підготуйся до виразного читання тексту. Подумай, на яких словах у питальних реченнях будеш голос підвищувати, а на яких- понижувати.
УЧІТЬСЯ ДОБРА!
Хто з вас, діти, не мріє бути сміливим, мужнім, сильним? А хто з вас, дорогі друзі, мріє бути добрим? Просто доброю людиною.
Добро необхідне людині, як повітря. Без добра життя стає нікому не потрібним. Усе, що є кращого в житті людини, осяяне добром.
Учімося ж добра! (Юрій Яковлев).
2. З основної частини тексту випиши одне речення (на вибір).
3. Прочитай кінцівку тексту. Поясни, яке це речення.
252. 1. Прочитай прислів’я і запам’ятай їх.
1. Усе добре переймай, а зла уникай. 2. Хто людям добра бажає, той і сам його має.
2. Спиши спонукальне речення.
3. Вимов звуки і назви букви у виділених словах.
253. Попрацюйте разом! 1. Прочитайте і пограйтеся в гру “На уроці фізкультури”.
Учитель дає команди, щоб учні: вишикувались у шеренгу; вирівняли ряд; стали струнко; почали крокувати.
Команди: Стояти струнко! У шеренгу шикуйсь! Кроком руш! Рівняйсь!
2. Поясніть, у якому абзаці подано речення. Які це речення?
3. Запишіть команди в належній послідовності.
254. 1. Склади і запиши речення з поданих слів.
1) на, обережним, воді, будь; 2) вогнем, не, з, грайся.
2. Від чого застерігають тебе ці речення?
255. 1. Прочитай речення. Про кого йдеться в кожному з них?
1. Галинка поливала квіти. 2. Мама купила мені книжку. 3. Тато навчив мене плавати.
2. Зміни розповідні речення на спонукальні за зразком. Запиши. Зверни увагу на слова ввічливості та розділові знаки.
Зразок. Галинко, полий, будь ласка, квіти.
Урок розвитку мовлення
256. Попрацюйте разом! 1. Розгляньте малюнки. Складіть усну розповідь за малюнками і запитаннями.
1. У кого сьогодні день народження?
2. Що приготувала мама?
3. Хто накрив святковий стіл?
4. Хто прийшов привітати дівчинку?
5. Які подарунки принесли діти?
6. Як пройшло свято?
2. Запишіть відповідь на п’яте і шосте запитання.
257. 1. Прочитай вітальну листівку.
2. За зразком цієї листівки склади вітання своїм друзям.