МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ
& 30. СПОСОБИ ТВОРЕННЯ ПРИСЛІВНИКІВ
365. Прочитайте прислів’я. Визначте прислівники. Яким способом і від якої частини мови утворено кожний з них?
1. Хто гарно пише, на перо не скаржиться. 2. Що швидко готово, те безтолково. 3. Наперед думай, а після того роби. 4. Лінивий двічі робить, скупий двічі платить. 5. Ви робіть по-вашому, ми робитимемо по-нашому, а вони по-своєму. 6. Як ідеш удвох, то дорога коротша. 7. Хором легко співати, коли співаків добре знати.
СПОСОБИ ТВОРЕННЯ ПРИСЛІВНИКІВ
СПОСІБ | ПРИКЛАДИ |
Префіксальний | Смачно → несмачно Багато → забагато |
Суфіксальний | Чесний → чесно Гарно → гарнісінько |
Префіксально-суфіксальний | Український → по-українськи Один → поодинці |
Злиття основ | Ліва + рука – ліворуч, Боса + нога – босоніж |
Злиття слів | Повсякчас, нашвидкуруч |
Складання однакових або близьких за значенням слів | Ледь-ледь, тишком-нишком, Часто-густо, повік-віки |
Перехід інших | Пахне зимою – зимою трапилось Пекучий жаль – мені жаль |
366. Прочитайте. Визначте спосіб, яким утворено кожен із прислівників.
Недавно, нечасто, щиро, люб’язно, лиховісно, стривожено, розгублено, схвильовано, дотепер, безслідно, назустріч, напам’ять, безнадійно, спершу, втричі, втридорога, мимоволі, праворуч, повсякчас, чимдуж, по-козацьки, по-нашому, високо-високо, вряди-годи, сяк-так.
367. Перепишіть, від поданих у дужках слів утворіть прислівники. Якими способами ви скористалися?
1. Сніг падав (безшелесний) й (рівний), (туманний) танули вогні (М. Рильський). 2. Нам сніг (святковий) й (урочистий) світить (М. Різун). 3. І зимовеє сонце (весняний) усміхається з неба мені (B. Сосюра). 4. (Ліва рука) місяць сплів мережку і застилає нею стежку (Олександр Олесь). 5. (перед, по, у) з прозорої імли виступило містечко (Григір Тютюнник). 6. (коло, на, в) усе спочиває, а пісня не хоче спочить (В. Сосюра). 7. Будь (до, вічно), злагодо, між нами! (М. Самійленко).
– Визначте речення, ускладнене звертанням, поясніть у ньому розділові знаки.
368. Прочитайте. Визначте авторські неологізми. Якими частинами мови вони є? Яким способом їх утворено?
1. Не дивися так привітно, яблуневоцвітно (П. Тичина). 2. Ви усміхнулись яснозоряно, і я схилився упокорено (М. Вороний). 3. Життя проходить безподійно, так заметільно, сніговійно (І. Коваленко). 4. Барвінково, волошково в небі світиться зоря (А. Камінчук). 5. День догоряв хризантемно, айстрово (І. Коваленко).
369. Розкажіть про зображене на плакаті, утворивши нові слова-прислівники. Чи легко було вигадувати нові слова?
370. Визначте, від якого слова і яким способом утворений кожний прислівник. Вибудуйте словотвірні ланцюжки.
Заново, надвечір, рано-вранці, напоготові, смачненько, по-п’яте, по-батьківськи, напам’ять, вкупі.
– Як розрізнити прислівники угорі, назустріч та однозвучні з ними іменники з прийменниками угорі, на зустріч?
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ:
Якщо іменники та прикметники з прийменниками пишуть окремо (на горі, у бік, із середини, на пряму), то утворені від них прислівники пишуть разом (нагорі, убік, зсередини, напряму).
Кожна курка у купі своїй господиня. Коза на горі вища корови в полі (Народна творчість). | Зуби з язиком ворогують, а живуть укупі. Нагорі сніг гарний, а нанизу мокрий (Народна творчість). |
371. Прочитайте. Поясніть написання виділених слів. Якою частиною мови є кожне з них?
1. У край розкішний і чудовий нас дорога привела (О. Довбиш). 2. Украй натомившись, хлопці поснули (М. Коцюбинський). 3. Смерч круговертю зривається вгору (Б. Кордун). 4. “Сим-сим, відчини”, – сказав юнак і через розчинені двері ввійшов у гору (Народна творчість).
– Поясніть, як ви розрізняєте іменники з прийменниками та однозвучні з ними прислівники
372. Перепишіть прислів’я, знімаючи риски. Визначте в реченнях прислівники та однозвучні з ними іменники з прийменниками.
1. На/пам’ять скаржаться всі, а на розум ніхто. 2. На/пам’ять учити – розум гострити. 3. Поглянь на/двір, то знатимеш, який хазяїн. 4. Хвалений борщ на/двір виливають. 5. У голову вітер свище, а в/бік колька коле. 6. Часу не повернеш ні назад, ні в/бік. 7. Вчасна допомога – як дощ з/гори. 8. З/гори й сани біжать, а на/гору й віз не їде.
373. ПОПРАЦЮЙТЕ В ГРУПАХ! Складіть і запишіть речення з прислівниками та однозвучними з ними іменниками, прикметниками й числівниками, ужитими з прийменниками.
І. Всередині – в середині; Нашвидку – на швидку; У друге – у друге. | II. Назустріч – на зустріч; Востаннє – в останнє; Утрьох – у трьох. |
374. Перепишіть прислів’я, на місці крапок уставляючи дібрані з довідки прислівники. Визначте спосіб творення кожного з прислівників.
1. Дружба з вовком виходить…. 2. В очі співає, а… лає. 3. Беззубий собака… гавка. 4. Зробив курям…. 5. Тим рак страшний, що… очі. 6. Узимку бійся вовка, а… мухи.
ДОВІДКА
Голосно. Ззаду. Позаочі. Боком. Насміх. Літом.
– Позначте в словах вивчені орфограми.
375. ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ! Прочитайте. Визначте прислівники, назвіть спосіб, яким кожен із них утворено.
Колись давно такі видання називали по-різному: об’ємні книжки, розкладанки, панорами. Насправді їх слід називати книжками 3D (3-D), тобто такими, що мають потрійний вимір. Із середини такої книжки “виростають” ілюстрації, які можна роздивлятися згори, зліва-справа, ще й зазирати вглиб.
Не оминула технологія 3D й Україну. Видавництва охоче друкують ЗD-книжки, передовсім тішать дітвору казками, з якими вони знайомляться ніби заново. По-перше, малята можуть роздивитися малюнок зусібіч, по-друге, зазирнути всередину зображення, по-третє, розглядаючи книжку, переживати її зміст уперше, вдруге, і… вдесяте.
– Який вивчений на уроці літератури твір ви хотіли б побачити виданим у технології 3D? Свій вибір обгрунтуйте. У відповіді вживайте прислівники насамперед. повсякчас, чимдуж. Яким способом утворено ці прислівники?
Сучасні 3D книжки
Прислівники, утворені від різних частин мови, здебільшого зберігають наголос слів, від яких вони утворені:
Мирний – мирно | Братній – по-братньому |
Дале́кий – дале́ко | Правий – право́руч |
До́вгий – задо́вго | Зу́стріч – назу́стріч |
Перенесення наголосу на перший склад найчастіше відбувається у прислівниках на – о: важко (від важкий), су́мно (від сумний), пу́сто (від пустий).
Деякі прислівники мають подвійний наголос: спо́вна і сповна: надво́є і надвоє; гаря́че і гаряче; байду́же і байдуже..
У складних прислівниках їхні афікси аби-, будь-, – небудь і подібні переважно наголошені: абиде, абияк, будь-де, як-небудь.
376. Прочитайте фразеологізми, правильно наголошуючи прислівники.
1. Язик добре підвішений. 2. Бабця надвоє сказала. 3. Не сповна розуму. 4. Рано чи пізно (трапиться). 5. Зроблено абияк. 6. Нехай їм абищо. 7. І сюди гаряче і туди боляче. 8. Пес гавка на місяць, а тому й байдуже.
– З’ясуйте спосіб творення кожного з прислівників.
– Поясніть значення фразеологізмів. Із двома з них складіть і запишіть речення.
377. Перепишіть, знімаючи риски.
1. Рости, рости, тополенько, все в/гору та в/гору! (Т. Шевченко). 2. Блакитне озеро барвінку захвилювалося в/низу (В. Швець). 3. В/горі на білих поплавках застигли сонячні хмарини (Д. Луценко). 4. В/глиб, у/шир впивається коріння, у/грунтах шукає їжу, воду, щиро дбає про своє пагіння, хоч його й не бачило ізроду (П. Воронько). 5. Я на/зустріч сонцю йду! (М. Вороний). 6. Добре, як рідна земля під/ногами, батьківське небо над/головою (А. Малишко).
– У перших двох реченнях підкресліть члени речення.
378. Уявіть, що вам запропонували впорядкувати створену в технології 3D дитячу книжку-гру, в якій йдеться про Україну. Напишіть до книжки передмову (4-5 речень), використавши якнайбільше прислівників.