Урок 25. ССАВЦІ. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА
Пізнання ссавців – це значною мірою пізнання нашого власного минулого
Р. Каррінгтон
Мета уроку: сформувати уявлення про ознаки ссавців. Розглянути особливості їхньої зовнішньої будови, покривів, ознаки ссавців, пристосування до умов існування. Розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення. Виховувати любов до живих організмів.
Основні поняття: вібриси, вушні раковини, губи, ость, підшерстя, плацента, молочні залози.
Обладнання і матеріали: фото – та відеоматеріали про
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку | Час (хв) | Форми і методи діяльності вчителя | Результат діяльності |
І. Організаційний етап | 2 | Організація класу. Обговорення епіграфа. Елементи проблемного навчання | Налаштування на продуктивну працю. Створення проблемної ситуації |
II. Актуалізація опорних знань | 14 | Самостійна робота з теми “Різноманітність і значення птахів” | Визначення |
III. Мотивація навчальної діяльності | 2 | Прийом “Здивуй! Зацікав!” | Зацікавлення темою “Ссавці” |
IV. Засвоєння нових знань | 2 11 | Перегляд відео про ссавців. Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника і таблиць | Первинне сприйняття та засвоєння матеріалу. Вивчення загальної характеристики ссавців |
V. Узагальнення і систематизація знань | 3 3 3 | Робота з літературним текстом. Складання опорного конспекту “Ознаки ссавців”. Робота з термінами | Осмислення об’єктивних зв’язків через оповідання. Узагальнення знань, створення конспекту. Засвоєння термінів |
VI. Підсумки | 2 | Повторне обговорення епіграфа. | Розв’язання проблемної ситуації. |
2 | Прийом “Снігова грудка” | Виділення головного у вивченому | |
VII. Домашнє завдання | 1 | Репродуктивне та творчо-пошукове | Ефективне засвоєння матеріалу |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Обговорення епіграфа. Як ви його розумієте? Чи справді ссавці – це “наше” минуле?
II. Актуалізація опорних знань.
Самостійна робота з теми “Різноманітність і значення птахів” (приклад картки).
1. Які ознаки характерні для представників безкільових птахів (З бали)?
2. Назвіть представників соколоподібних, їхню роль у природі (2 бали).
3. Назвіть особливості будови тіла та пристосування до життя на водоймах у птахів водойм (водоплавних) (3 бали).
4. Укажіть, до якої групи належать згадані птахи (2 бали): ворона сіра – ____; пугач звичайний – ____; чапля сіра – ____; перепілка звичайна – ____.
5. Яка роль птахів у житті людини? Наведіть приклади (2 бали).
III. Мотивація навчальної діяльності.
Прийом “Здивуй! Зацікав!” – цікава інформація про ссавців.
Самці мавп так само схильні до облисіння, як і деякі чоловіки.
Зебра біла із чорними смугами, а не навпаки.
Найшвидший ссавець – гепард, що розвиває швидкість понад 100 км за годину.
Найменший ссавець – землерийка карликова бурозубка – важить 2,5 грама, а найбільший ссавець – синій кит – завдовжки 33 метри, маса тіла – 150 тонн.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Перегляд відео про ссавців. Зверніть увагу на особливості зовнішньої будови.
2. Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника та таблиць: зовнішня будова ссавців (с. 97); покриви (с. 98); будова зубів (с. 98); вагітність, народження малят (с. 99); ознаки ссавців (с. 97-99).
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Робота з літературним текстом.
Прослухайте текст оповідання, у якому є опис тварини. Виберіть характеристики зовнішньої будови та пристосувань до життя даної тварини.
Лисиця Патрикіївна. Укуми-лисички зубки гострі, мордочка тоненька, вушка нащулені, шубка тепленька. Гарно кума прибрана: шерсть пухнаста, золотиста, на грудях жилет і біла краватка. Ходить лисиця тихо-тихесенько, до землі припадає. Свій пухнастий хвіст носить обережно. Риє нори глибокі: багато входів у них і виходів, комірки є, спаленьки. М’якою травицею долівку вистелено. У всьому б лисичка гарна була господинька, та розбійниця лисиця-пісниця: полюбляє курочок, качечок, гарно їх винюхує… (За К. Ушинським)
2. Складання опорного конспекту “Ознаки ссавців”.
3. Робота з термінами: вібриси, вушні раковини, губи, ость, підшерстя, плацента, молочні залози.
VI. Підсумки.
1. Повторне обговорення епіграфа. Розв’язання проблеми.
2. Прийом “Снігова грудка”: слово, речення, запитання за темою уроку “Загальна характеристика ссавців”.
Наприклад:
Ссавці.
Ці тварини перебувають на вершині еволюції хребетних.
Чи правда, що і в миші, і в жирафи сім шийних хребців?
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 23, підготувати повідомлення або міні-про – екти про ссавців: яйцекладних, сумчастих, комахоїдних, рукокрилих.