УРОКИ РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ
Урок 4. СТАТТЯ
Пригадайте
– Які основні ознаки публіцистичного стилю мовлення?
– Що таке замітка?
289. Мікрофон. На яку актуальну тему з життя вашого населеного пункту України чи світу ви хотіли б написати статтю, якби були журналістом? Про що йшлося б у висновку вашої статті?
290.1. Прослухайте з голосу вчителя або однокласника статтю. Виділіть у ній вступ, основну частину та висновок Визначте її тему, основну мету та адресата (на кого розрахована). У якому журналі (газеті, збірнику)
БАТЬКИ І ДІТИ: ЯК ПОРОЗУМІТИСЯ?
До мене на консультацію зверталися люди, які остаточно зіпсували стосунки зі своїми дітьми. Я пояснювала їм, що змінити таку ситуацію ніколи не пізно. Для цього потрібно змінитися самому, переоцінити й переосмислити свої вчинки, внутрішньо покаятися. Це відразу позитивно позначиться на спілкуванні з синами та доньками. А ще в них значно поліпшиться доля.
Батьки й діти – це дзеркала один одного. Тож ті недоліки, які ми бачимо в близьких, слід пошукати в собі. Потрібно заглянути всередину й запитати: “Що заважає мені бути щасливим?
Що стосується дітей, то їм потрібно попри всі непорозуміння, спричинені батьками, вчитися з добротою, терпимістю і вдячністю ставитися до них. Приймати їх такими, якими вони є, й не засуджувати. Кожне нове покоління стоїть на новому щаблі світогляду. І на своєму рівні батьки зробили все, що могли. Потрібно бути вдячними їм за це. посилати енергію любові. Пам’ятайте: батьки є корінням. І псувати стосунки з ними – це означає “рубати гілля”, на якому сидиш. Не було б батьків, не було б і вас.
П. Ренуар. На терасі
Наша сім’я – це полігон для розкриття своєї духовності. Щоб це зробити, потрібно пройти процеси прощення й прийняття.
Не приймаючи своїх батьків, ми втрачаємо енергію роду, яка тече до нас саме через них, перекриваємо для неї шляхи. Це стосується й тестя, тещі, свекрухи, свекра.
Адже кожна сім’я – це родове дерево. Треба дбати про його відродження, розвиток, процвітання.
Вибудовуючи стосунки у власній сім’ї, не обов’язково спиратися на досвід батьків. Слід подумати, чого хочете саме ви, чітко усвідомити це і діяти, але при цьому залишатися в гармонії зі всіма, посилаючи любов.
І ще одне. Не відпрацьовані в сім’ї проблеми згодом проявляються в соціумі, приміром на роботі. Тож, щоб бути успішним в усіх сферах життя, спочатку потрібно стати успішним у своїй родині. Тому зранку, після звернення до своїх ангелів, пошліть подумки любов і вдячність своїй родині. Дуже дієвою в досягненні порозуміння й гармонії є така фраза: “Я люблю тебе. Мені дуже шкода. Вибач. Дякую тобі”. Нею подумки потрібно звертатися до людини, з якою виник конфлікт чи з’явилися якісь негативні почуття. Адже лише ми самі несемо відповідальність за все, що відбувається з нами (Із газети).
II. Поділіться з однокласниками своїми міркуваннями щодо порушеної в статті проблеми. Чи погоджуєтеся ви з автором? Як ви досягаєте порозуміння з рідними, друзями?
Поняття статті
Стаття – це публіцистичний або науковий твір порівняно невеликого розміру, у якому автор досліджує якусь значну і важливу суспільно-політичну, літературно-мистецьку, наукову чи іншу проблему.
Стаття характеризується глибоким аналізом фактів і явищ, їхнім узагальненням, розкриттям закономірностей у розвитку явищ, багатогранним дослідженням причинно-наслідкових зв’язків.
Етапи роботи
Робота над статтею складається з таких етапів:
– попередній збір інформації;
Групування матеріалу відповідно до тематики;
– визначення структури статті (складання плану);
– написання тексту.
Зверніть увагу
Під час написання статті слід пам’ятати про її основну мету, на кого вона розрахована, а також про профіль видання.
291. Мозковий штурм. Чим стаття відрізняється від таких жанрів публіцистики, як замітка і нарис?
292. Прочитайте вступні частини публіцистичних статей. Визначте за цими уривками, що стало інформаційним поштовхом до написання кожної статті та якій актуальній темі вон і присвячена. Виберіть один уривок і розкажіть, про що ви написали б в основній частині та у висновку цього матеріалу, Який заголовок дібрали б?
З наближенням річниці аварії на Чорнобильській АЕС дедалі більше політиків і журналістів згадують про трагічну долю тридцятикілометрової зони відчуження. Цю заборонену територію можна обговорювати з різних боків. Запитайте про неї в еколога – отримаєте розповідь про катастрофічні не лише для України та її сусідів, а й для всієї планети наслідки. Запитайте в політика – почуєте про розмір компенсацій і пільг, які держава щороку сплачує чорнобильцям. Запитайте в лікаря – отримаєте вражаючі дані про зростання онкозахворювань. Запитайте в етнолога – почуєте про втрату цілого унікального регіону – Українського Полісся, його самобутньої культури.
* * *
У понад 20 містах України вже вчетверте пройде акція “Всеукраїнський велодень”. Найгарячіше буде в столиці – центр Києва від Європейської площі перетвориться на живий ланцюг із тисяч велосипедистів, які об’єднаються в пробігу. Організатори свята – велоспільнота Києва разом з програмою Волонтери ООН в Україні. Щорічний парад збере прихильників двоколісного транспорту з метою пропаганди здорового способу життя й екологічної альтернативи авто, створені я цивілізованих умов для велосипедистів у містах України.
* * *
Днями планеристи десантувалися під стіни кримського парламенту в надії захистити гору Клементьева під Коктебелем у Криму від незаконного розпаювання та забудови. Місце вважається колискою міжнародного планеризму. Його названо на згадку про Петра Клементьева, котрий загинув тут під час випробувань нового планера. Поблизу цього місця в селі Відважному розташовувалася вища льотна планерна школа. У ній починали свій шлях майбутні генеральні конструктори Олег Антонов, Олександр Яковлев, Сергій Іллюшин.
* * *
Цими вихідними на Київському морі було ні пройти ні проїхати – люди ломами та сокирами рубали кригу й подекуди голими руками витягали десятки кілограмів сомів, коропів та окунів. Адже напередодні, щоб урятувати столицю від можливого затоплення, ГЕС різко спустила воду, тож тонни риби, що не задихнулася взимку від нестачі кисню, під самим берегом придавило товстим шаром льоду. Масштаби екологічної катастрофи поки що невідомі, однак експерти кажуть, що принаймні на п’ять років про риболовлю тут можна забути.
293. Виконайте завдання одного з поданих варіантів.
Варіант А. Напишіть статтю до шкільної стіннівки на актуальну тему зі шкільного життя. За бажанням проведіть у класі конкурс статей, а кращі з них запропонуйте для публікації в місцевій пресі чи на сайті вашого навчального закладу. Доберіть відповідний ілюстративний матеріал.
Варіант Б. Напишіть публіцистичну статтю на актуальну тему із життя вашого населеного пункту, України чи світу. За бажанням покажіть ваш матеріал рідним, друзям, знайомий Якщо отримаєте схвальні відгуки, запропонуйте свою статтю для публікації в засобах масової інформації.
Пам’ятка
Як писати статтю
– Вдумайтеся в тему, обрану для статті.
– Визначте адресата мовлення й мету висловлювання.
– Сформулюйте основну думку.
– Зберіть і систематизуйте необхідний матеріал. Доберіть переконливі докази для своїх тверджень (приклади із життя, висловлювання інших людей).
– Продумайте структуру статті (вступ, основну частину, висновок). Доберіть заголовок.
– Подбайте про мовленнєве оформлення: вживайте мовні засоби, характерні для відповідного стилю мовлення.
– Напишіть текст на чернетці, відредагуйте його, а потім перепишіть у чистовик.
294. Пошук в Інтернеті за словами “Як писати статтю” видає сотні посилань на відповідні інформаційні матеріали. Проте не менш важливо знати й “мінуси” плодів творчої праці. Підготуйте пам’ятку “Як не слід писати статтю”.
295. Мозковий штурм. Що спільного й відмінного між науковою і публіцистичною статтею?
296. Напишіть невелику науково-популярну статтю на довільну тему, співвідносну з профілем вашого навчання. Скористайтеся при цьому кількома інформаційними джерелами та оформіть список використаної літератури.
Проект
– Об’єднайтеся в групи. Підготуйте випуск стінної або електронної
Газети (журналу) одного з напрямків: суспільно-політичного, науково-популярного, пізнавально-розважального, культурологічного, спортивного.
– На першому етапі роботи над проектом обміркуйте, про що ви хотіли б розповісти у своїй газеті, придумайте їй назву, доберіть епіграф, рубрики тощо, а також розподіліть обов’язки в групі. Зверніть увагу на те, щоб у вашому виданні були вміщені матеріали різних жанрів, зокрема замітка, стаття, нарис тощо. Доберіть відповідний ілюстративний матеріал.