АРИФМЕТИЧНІ ДІЇ МНОЖЕННЯ ТА ДІЛЕННЯ (продовження)
Урок 105. ТАБЛИЦЯ ДІЛЕННЯ НА 7. ЗАДАЧІ НА КРАТНЕ ПОРІВНЯННЯ
Мета: ознайомити учнів із таблицею ділення на 7; удосконалювати вміння розв’язувати задачі на кратне порівняння; розвивати обчислювальні навички, логічне мислення, пізнавальний інтерес, творчі здібності: виховувати уважність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 124, завдання 824; 825)
Завдання 824
– У скільки разів менше купили яблук, ніж
Завдання 825
– Яка ширина прямокутника? Який периметр прямокутника?
2. Гра “На пасіці”
Робота в парах
– Бджоли збирають пилок з квітів на різних полях, але повертаються обов’язково у свій вулик. Якщо ви правильно виконаєте обчислення, то дізнаєтеся, скільки вуликів на пасіці. (77)
3. Складання виразів та обчислення їх значень
– Різницю чисел 73 і 66 помножити на число 6. ((73 – 66) • 6)
– Від числа 80 відняти частку чисел 42 і 6. (80 – 42 : 6)
– Суму чисел 37 і 23 розділити на добуток 2 і 3. ((37 + 23) : (2 • 3))
4. Хвилинка каліграфії
–
14; 21; 28; …; …; 49; …; 63.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ми складемо таблицю ділення на 7.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 124-125)
Завдання 826
Учні з кожного добутку складають та обчислюють вираз на ділення на 7. Один учень працює біля дошки.
– Що отримаємо, якщо добуток розділимо на один з множників? (Другий множник)
Завдання 827. Колективне опрацювання матеріалу
Учні пояснюють, як склали таблицю ділення на 7. Читають хором таблицю ділення на 7, у якій закриті відповіді.
– Яке число потрібно поділити на 7, щоб отримати 2?
– Яке число потрібно поділити на 7, щоб отримати 8? 3? 7? 4? 6? 5?
Завдання 828. Письмове виконання завдання з опорою на таблицю множення числа 7
Завдання 829
Учні з місця складають задачу за малюнком і питанням.
– Яка маса гарбуза? (12 кг)
– Що відомо про масу дині? (На 9 кг менше)
– Чи можна дізнатися масу дині? (Так) Якою дією? (Відніманням)
– Яку дію потрібно виконати, щоб дізнатися, у скільки разів маса гарбуза більше маси дині? (Діленням)
Самостійний запис розв’язання задачі.
“Сильні” учні – виразом (12 : (12 – 9) = 4 (р.)); “слабкі” – за допомогою картки-“підказочки”.
Завдання 830
Після колективного ознайомлення зі змістом задачі учні складають план розв’язування.
1) Яке друге число?
2) У скільки разів перше число менше від другого?
Сильніші учні, скориставшись планом, самостійно записують її розв’язання виразом ((5 + 30) : 5 = 7 (р.)). Решта учнів під керівництвом учителя розглядають план розв’язання і визначають дії.
Після цього виконується порівняльний аналіз розв’язання задач.
Запис на дошці:
12 : (12 – 9) = 4 (р.)
(5 + 30) : 5 = 7 (р.)
Загальні ознаки: обидві задачі – на кратне порівняння в 2 дії. Відмінності: перша дія у першій задачі виражена різницею, у другій – сумою.
Завдання 831. Коментоване розв’язування завдання Учні пригадують, як знайти множник.
По черзі пояснюють завдання, працюючи в зошитах.
– Як називаються компоненти при множенні?
– Що невідомо?
– Як знайти невідомий множник?
Завдання 832. Робота в парах
Лабіринт. Покажіть шлях до центру. Сума чисел, записаних біля воріт, через які проходить шлях, має дорівнювати числу, записаному всередині. (30 + 24 + 16 = 70)
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ (див. додаток)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 125, завдання 833; 834.
ДОДАТОК ДО УРОКУ 105
1. Математичний диктант
– Яке число потрібно поділити на 6, щоб отримати 7?
– Яке число у 7 разів менше 49?
– Перший множник 5, другий – невідомий, добуток 35. Чому дорівнює другий множник?
– У скільки разів 63 більше від 7?
– На яке число потрібно поділити 54, щоб отримати 9?
– Назвіть усі числа, на які ділиться число 18.
– Назвіть декілька чисел, які при множенні дають 24.
Відповіді: 42; 7; 7; 9; 6; 1, 2, 3, 6, 9, 18; 1 і 24; 6 і 4; 3 і 8.
2. Офтальмологічна пауза
3. Розв’язування логічної задачі
Василько з’їв на дві пампушки більше Миколки і на дві пампушки менше Олі. Разом вони з’їли 12 пампушок. Скільки з’їв кожен?
Розв’язання:
1) Скільки з’їли б діти, якби Василько з’їв стільки, скільки Миколка? (12 – 2 = 10)
2) На скільки Оля з’їла більше Миколки? (2 + 2 = 4)
3) Скільки з’їли б діти, якби і Оля, і Василько з’їли кожний стільки, скільки Миколка? (10 – 4 = 6)
4) Скільки з’їв Миколка? (6 : 3 = 2, і так далі)
Відповідь: 2; 4 і 6.