Історія економічних вчень
ЕВОЛЮЦІЯ НЕОКЛАСИЧНОЇ ТЕОРІЇ XX ст.
11.2. Теорія монополістичної конкуренції Е. Чемберліна
Едвард Чемберлін (1899-1967) – американський економіст. Народився у штаті Вашингтон у сім’ї священика. Закінчив Айовський університет. У 1922 р. Е. Чемберлін вступає до докторантури Гарвардського університету і, закінчивши її, залишається тут викладати. У 1933 р. вчений публікує працю “Теорія монополістичної конкуренції”, яка стала згодом класичним твором.
“Теорія монополістичної конкуренції” Чемберліна
Чемберлін у своїй праці показав існування спеціального виду монополії, яка є необхідною складовою конкурентної ринкової системи. Він вказав на два способи поєднання монополії з конкуренцією:
– створення ринку ймовірно рідкісних товарів – цей варіант можливий за наявності двох або невеликого числа продавців;
– ринок диференційованих продуктів – контроль продавців над товарами, що мають особливі ознаки.- Запропонований ним варіант монополістичної конкуренції
– число продавців досить велике;
– кожна фірма діє на ринку, не враховуючи свого впливу на поведінку конкурентів;
– товар якісно різнорідний, тому покупці віддають перевагу товарам із торговою маркою конкретних продавців;
– вхід у виробництво близьких груп продуктів не обмежений. У результаті кожний продавець має криву попиту за заданих цін.
Пропонуючи диференційований продукт, кожний продавець формує свій мікроринок, на якому виступає як монополіст, але водночас його товар зазнає конкуренції з боку більш довершених товарозамінників. Конкуренція при цьому розвивається в трьох напрямках:
– маніпулювання ціною – через монополізацію ринку продавцем відбувається порушення рівноважної ціни у бік збільшення; це призводить до зменшення обсягів виробництва продукції, недовикористання виробничих потужностей, зростання безробіття (негативний аспект теорії Чемберліна);
– внесення якісних змін у виготовлюваний продукт;
– впровадження реклами.
Останні два чинники належать до нецінових чинників конкуренції.
Пізніше до нецінових умов посилення монополістичної конкуренції Чемберлін відніс технічне удосконалення й обслуговування покупців.