Розділ II. РІЗНОМАНІТНІСТЬ РОСЛИН
Тема 4. Покритонасінні
УРОК 50
Тема. У світі рослин
Мета. Узагальнити знання учнів про різноманітність Покритонасінних рослин, їхнє екологічне і практичне значення; виховувати любов до природи; активізувати пізнавальну активність учнів до вивчення біології через використання інтерактивної форми навчання.
Обладнання: додаток Ж “Найважливіші культивовані та дикорослі Покритонасінні з класів Однодольні та Дводольні”, малюнки або таблиці спори і насінини, нижчої і вищої
Методи і методичні прийоми: словесні (бесіда); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв’язування проблемних ситуацій).
Тип уроку: розширення і поглиблення знань (вікторина).
Хід уроку
1. Організаційний момент.
2. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної
Діяльності.
Пояснення
Обладнання демонструється під час вікторини.
3. Узагальнення і систематизація знань.
Фронтальна бесіда:
Перший тур
1. Коли говорять про рослинний світ, часто вживають слово “флора”. Поясніть, що означає це слово і звідки взято цю назву. (Флора була богинею квітів, весни. Зображувалась у вигляді жінки з квітами в руках. Тепер так називають рослинний світ).
2. Чим відрізняється спора від насіння? (Спора – одна клітина, без зародка; насінина – багатоклітинна, містить зародок і запас поживних речовин).
3. Яка різниця між нижчими і вищими рослинами? (Нижчі рослини не мають диференціації тіла на тканини і органи, а вищі – мають).
4. Квіти яких рослин схожі на метелика? (Квасолі, гороху та інших рослин родини Бобові).
5. Про що може розповісти пеньок? (Про вид дерева, сторони горизонту, зміни кліматичних умов, кількість прожитих деревом років).
6. Яке запліднення у квіткових рослин? Хто його відкрив? (Подвійне. С. Г. Навашин).
7. Назвіть основні типи кореневих систем. (Мичкувата і стрижнева).
8. За якими ознаками рослини відносять до покритонасінних? (Мають квітку, насіння “заховане “у зав’язі).
9. Як за будовою квітки визначити тип запліднення? (У вітрозапильних – квітки дрібні, зібрані у суцвіття, невиразна оцвітина; комахозапильні – мають яскраво забарвлені квітки, аромат і нектар).
10. Яка зернова рослина росте у воді? (Рис).
11. Як називається частина насіння, де містяться запаси поживних речовин? (Ендосперм).
12. Чому покритонасінні рослини є найчисленнішою групою сучасного рослинного світу? (Мають найкращі пристосування до життя і розмноження, що виражені у складності будови вегетативних органів, наявності квітки, насіння і плоду).
13. Яку культуру називають другим хлібом? (Картоплю).
14. З плодів якої рослини виготовляють родзинки? (З винограду).
15. Назвіть п’ять видів бур’янів, що ростуть у посівах культурних рослин. (Наприклад, редька дика, осот польовий, березка польова, волошка, сокирки).
16. При розростанні яких коренів утворюється коренеплід? (Головних).
Другий тур
1. Назвіть найпоширеніші породи дерев українських лісів. (Дуб, граб, ялина, сосна, клен, липа, береза, осика).
2. Чому кімнатні рослини розмножуються переважно вегетативно? (Немає комах).
3. Чому дуб, тополя, береза, ліщина і багато інших дерев і кущів цвітуть до появи листя? (Це пристосування до утворення великої кількості насіння. Листя б заважали пилку потрапляти на приймочки маточки).
4. У тропічних лісах є рослини, корені яких розвиваються не у грунті, а в повітрі. У яких рослин утворюються такі корені? (Повітряні корені – тропічні ліани, орхідеї, папороті).
5. У багатьох кактусів листя видозмінилося на колючки. Поясніть, чому. (Пристосування до меншого випаровування вологи).
6. Із якої злакової рослини виготовляють вудочки? (З бамбука).
7. Яка рослина зображена на гербі міста Києва? (Каштан).
8. Які рослини “плачуть” перед дощем? (Верба, клен, бальзамін).
9. Як називаються препарати, що призначені для захисту сільськогосподарських рослин від шкідників? (Пестициди).
10. Чому пролісок, сон-трава, анемона, ряст, медунка розцвітають ранньою весною найпершими? (Вологолюбні, світлолюбні, у кореневищах та цибулинах накопичені поживні речовини, завдяки яким рослини ростуть).
11. Яку рослину-напівпаразит можна часто побачити на деревах? Якої шкоди вона завдає рослинам? (Омела всмоктує поживні речовини – і дерево засихає).
Третій тур
1. Інколи восени окремі дерева зацвітають повторно. Чому це відбувається? (Настають сприятливі умови: тепла погода після холодного літа, сильні дощі після посушливого сезону тощо).
2. Чому розчищення чагарників, обрізування сухих гілок, формування крони дерев рекомендується здійснювати восени або взимку? (Припиняються основні життєві процеси).
3. Яка рослина виліковує від 99 хвороб? (Звіробій).
4. З насінини і плодів яких рослин виготовляють манну крупу, перлову, “геркулес”, толокно, пшоно? (Манна – із пшениці, перлова – з ячменю, “геркулес “, толокно – з вівса, пшоно – з проса).
5. Після дощу картоплю підгортають. Для чого нижні частини стебел картоплі засипають землею – підгортають? (Бульби утворюються в темноті. Підгортаючи картоплю, створюють цим затемнення для нижньої частини стебел, що сприяє утворенню бульб).
6. Назвіть рослини-синоптики. (Кульбаба, цикорій, березка польова, латаття біле, кислиця).
7. Корені й кореневища лікарських рослин збирають наприкінці літа чи восени. Чому? (Накопичуються поживні речовини).
8. Що є легенями планети? (Тропічні ліси Амазонки).
9. Які рослини є символами України? (Барвінок, мак, мальва, чорнобривці, калина, верба, тополя, вишня, соняшник).
10. Як називається процес утворення органічних речовин? ( Фотосинтез).
11. Які рослини, що належать до Покритонасінних, занесено до Червоної книги України? (Сон-трава, пролісок, верес звичайний, горицвіт весняний, купальниця європейська, барвінок малий, валеріана лікарська, рябчик російський, гіацинт блідий, первоцвіт весняний та інші).
4. Підсумки уроку, аргументація оцінок.
5. Домашнє завдання. Вивчити відповідний параграф у підручнику.