3 Психічна і духовна складові здоров’я
ПСИХІЧНИЙ І ДУХОВНИЙ РОЗВИТОК
&15. УМІННЯ ВЧИТИСЯ
Дізнаєшся, як учитися успішно, тренувати увагу й пам’ять, розвивати інтелектуальні здібності
Пригадай
Що таке активне слухання?
Які є типи сприйняття інформації?
Щоб бути успішним у сучасному житті, потрібно багато знати і вміти. Знання та інформацію про навколишній світ ти отримуєш завдяки своєму інтелекту. Якщо розвиватимеш інтелектуальні здібності, краще вчитимешся. Успішним учнем можна стати, розвиваючи навички
Бажання вчитися, зацікавленість – це цікавість до навчання, розуміння необхідності навчатися, розвиток відповідних умінь і навичок, намагання самостійно долати труднощі. Кажуть: “Можна привести коня до водопою, але не можна примусити його напитися”. Якщо учень розумітиме, що і навіщо він учить, то засвоюватиме знання не механічно, а усвідомлено. Наприклад,
Фізичний розвиток. Раціональне харчування, систематичне заняття фізичною культурою, відвідування спортивних секцій, заняття танцями, посильна фізична праця та взагалі будь-яка рухова активність і загартовування сприяють зміцненню м’язів, кісток, правильній поставі, гостроті зору, слуху. Ти стаєш сильнішим і витривалішим. Ти легше долаєш навантаження, менше втомлюєшся.
Планування часу. Якщо вчитися абияк і вряди-годи, на успіхи в навчанні марно сподіватися. Необхідно працювати систематично. Важливо правильно розраховувати свій час. Зокрема, планувати, скільки часу потрібно для виконання домашніх завдань, допомоги вдома, а скільки – на рухливі ігри у дворі чи заняття фізичною культурою. Завваж, що різні заняття найкраще чергувати. Починати завжди слід з найважчої справи.
Адже саме на неї витрачається багато фізичних сил та емоцій. Починаючи з найважчої справи, можеш підвищити ефективність занять. Важливо не відволікатися. Якщо виконуєш домашні завдання, вимкни комп’ютер і телевізор. Попроси близьких, щоб тебе не турбували. Поступово ти звикнеш до певної послідовності дій, усе встигатимеш вчасно. А якщо чергуватимеш навчання і відпочинок, не втомлюватимешся.
Мовлення. Розвивай культуру мовлення. Учися спокійно, чітко та логічно висловлювати власні думки. Правильно вживай синоніми й антоніми, узгоджуй слова. Не вживай слів-паразитів чи сленгових слів. Читай книжки. Умій правильно переказати прочитане. Збагачуй мовлення прислів’ями та приказками. Постійно підвищуй ерудицію.
Пам’ять – це властивість зберігати і відтворювати інформацію. Виділяють зоровий, слуховий і кінестетичний типи пам’яті та сприйняття інформації. Учень має зоровий тип пам’яті, коли краще запам’ятовує те, що бачить: предмети навколо, текст у підручнику, малюнки, нові слова, записані на дошці, схеми. Учні зі слуховим типом пам’яті легше засвоюють матеріал, який усно пояснює вчитель. Виконуючи домашні завдання, такі підлітки можуть уголос читати завдання, коментувати відповіді. Ті, у кого кінестетичний тип сприйняття, здебільшого засвоюють інформацію через власні дії, а також запах, дотик, рухи. Наприклад, такі учні, один раз розв’язавши задачу з допомогою вчителя чи однокласника, надалі легко розв’язуватимуть такі задачі самостійно.
Зазвичай людина має всі типи сприйняття і пам’яті, але один або два для неї основні. Ти знаєш, що пам’ять можна тренувати. Існує чимало вправ для покращення пам’яті. Але не забувай про старий надійний спосіб: вивчай напам’ять вірші. А ще відгадуй загадки, розгадуй ребуси, кросворди. У тебе поліпшиться пам’ять, збагатиться словниковий запас.
Усе, що знаєш і вмієш, – це результат властивості мозку людини запам’ятовувати й зберігати інформацію. Пам’ять зберігає наші знання, без яких неможливо добре вчитися, досягти успіху в житті.
Увага. Неможливо вчитися добре, якщо не можеш зосередитися на тому, що вивчаєш. Через неуважність і непосидючість погано засвоюється новий матеріал. Необхідно позбутися цих рис характеру. Займайся тим, що потребує зосередженості, наприклад складай пазли чи мозаїку. Тренуй спостережливість, порівнюй, аналізуй. Гуляючи вулицями, запам’ятовуй прикмети, що допоможуть тобі зорієнтуватися на зворотному шляху. Після перегляду кінофільму – спробуй пригадати імена героїв, їхній одяг. Грайся з друзями в різноманітні ігри, що покращують увагу, наприклад “морський бій”, “ерудит”.
Творче мислення – це здатність мислити самостійно, вільно. Допомагає оцінити можливі варіанти розвитку подій та їх наслідки, знайти нові ідеї та нестандартні рішення розв’язання складних ситуацій. Творче мислення, уяву можна розвинути. Не бійся помилитися, пробуй знайти новий спосіб розв’язання проблеми. Не соромся запитувати, радитися. Уважно слухай. Багато читай. Ідеї можуть виникнути під час обговорення. Іноді оригінальний вихід з подібної ситуації знайдеш у художньому творі. Якщо віриш, що досягнеш мети, завжди знайдеш спосіб, як це зробити.
Учню доводиться багато слухати на уроках. Незалежно від твого особистого типу сприйняття інформації, розвивай навички активного слухання. Процес слухання складається з трьох етапів:
Треба навчитися читати ефективно. Чим відрізняється читання від ефективного читання? Можна прочитати багато сторінок і на другий день усе забути. А можна прочитати менше, але проаналізувати текст і знайти в ньому важливі думки та ідеї.
Наприклад, щоб ефективно прочитати параграф у підручнику:
Використовуючи ці поради, швидше зрозумієш прочитане, легше його запам’ятовуватимеш, ефективніше опановуватимеш новий матеріал.
Висновок
Успішне навчання допомагає здобути знання, без яких у сучасному світі неможливо досягти успіху. Щоб учитися було легше, слід розвивати інтелектуальні здібності, пам’ять, увагу, творче мислення. Щоб добре опанувати новий матеріал, потрібно розвивати навички активного слухання та ефективного читання.
Завдання
1. Назви чинники успішного навчання.
2. Які етапи активного слухання?
3. Що таке ефективне читання?
4. Чому важливо тренувати пам’ять і увагу?
5. Як ти думаєш, чому бажання вчитися важливе?
6. Пригадай книжку Рудольфа Распе “Пригоди барона Мюнхгаузена”. Як головний герой розв’язував звичайні ситуації?
7. Наведи приклади з художніх творів, кінофільмів, власного досвіду (на вибір), як творче мислення та вміння знаходити нестандартні рішення допомогло розв’язати конфліктну ситуацію чи врятуватися.
Моделюй – набувай життєвих навичок
1. Склади план дій на день. Скористайся додатком 2.
2. Виконай вправи на розвиток мислення, уваги, пам’яті, уяви.
Вправа 1. Асоціації.
Уважно послухай і запам’ятай пари слів. Попроси, щоб читали тільки перше слово з пари, а друге записуй по пам’яті.
1. Ножиці – різати, курка – яйце, книжка – учити, кінь – сіно, метелик – муха, скрипка – музикант, щітка – зуби, сніг – зима, чорнило – зошит, півень – кукурікати, потяг – їхати, корова – молоко, лампа – вечір, груша – компот.
2. Перо – вода, жук – крісло, окуляри – помилка, голуб – батько, дзвоник – пам’ять, лійка – трамвай, чоботи – котел, гребінець – вітер, замок – мати, тертка – море, сірник – вівця, риба – пожежа, санчата – завод, сокира – кисіль.
Вправа 2. Зорова уява.
Заплющивши очі, уяви відповідні малюнки.
1. Собака махає хвостом. 2. Лев нападає на антилопу. 3. Блискавка в небі. 4. Діамант виблискує на сонці. 5. Цвіте вишня. 6. Гілка яблуні з яблуками. 7. Екскаватор копає канаву.
Пригадай і запиши назви цих малюнків. Якщо пригадав більше шести малюнків, маєш гарну зорову уяву.
Вправа 3. Сприйняття інформації на слух.
Послухай 10 довільних слів. Наприклад: срібло, ранок, дитина, північ, річка, вгору, склянка, капуста, черевик, школа. Повтори якомога більше слів, але в тому порядку, у якому їх диктували.
Вправа 4. Зорова пам’ять.
Перед походом по продукти в магазин запиши їхні назви. Кілька разів прочитай їх і йди до магазину, залишивши список удома.