Урок 10. Механічні явища
Мета: формувати поняття про механічні явища та їх характеристики, значення механічних явищ для людини та в природі; розвивати навички логічного мислення; виховувати цікавість та уважність до явищ навколишнього світу.
Обладнання: металеві кульки.
Тип уроку: формування нових знань.
Хід уроку
I. організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та умінь учнів
1. Бесіда
¦ Що називається явищами?
¦ Які явища ви знаєте?
¦ Наведіть приклади механічних явищ.
2. Прочитайте твердження
Твердження | Так | Ні |
До теплових явищ природи відносять виверження вулкану | ||
До світових явищ природи відносять кипіння води та випаровування | ||
До електричних явищ відносять рух планет по орбіті | ||
До хімічних явищ відносять створення нових лікарських засобів | ||
До звукових явищ відносять рух поїзда на магнітній подушці |
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Чи можемо ми уявити своє
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Уявіть, ніби ви сидите у човні, що пливе за течією ріки. Якщо заплющити очі, то не можна визначити, чи рухається човен відносно берега, чи стоїть на місці.
Чому так відбувається? Мабуть, тому, що, заплющивши очі, ти не бачиш, чи переміщається човен відносно нерухомих об’єктів, розташованих на березі. Для того щоб це визначити, необхідно вибрати на березі нерухоме тіло, наприклад дерево, і поспостерігати, чи переміщається човен відносно цього тіла. Нерухоме тіло (дерево), відносно якого спостерігається рух іншого тіла (човна), називається тілом відліку. Отже, щоб зрозуміти, рухається тіло чи ні, треба вибрати тіло відліку й подивитися, чи змінюється положення розглянутого тіла відносно тіла відліку.
Процес зміни положення тіла відносно тіла відліку називається механічним рухом.
2. Практикум
Дослід 1. На столі продемонструйте рух декількох кульок. Вони під час руху стикаються між собою та міняють напрям руху та швидкість. Чому це відбувається?
– Що є результатом їх взаємодії?
Дослід 2. На столі котиться одна кулька, інші не завжають їй рухатися. Але чому змінюється швидкість? (Взаємодія з поверхнею столу) Від типу поверхні залежить швидкість руху кульки. Продемонструйте цей дослід на гладенькій поверхні та шорсткуватій. Рух кульки уповільнюють нерівності поверхні.
Дослід 3. Підкиньте кульку вгору. Що з нею буде далі? Вона впаде на стіл. У цьому випадку кулька взаємодіє із землею.
На всі предмети діє сила тяжіння Землі.
3. Висновки
Зміна напряму та швидкості руху тіл зумовлена їх взаємодією.
Одним із видів механічної взаємодії є земне тяжіння. Тяжіння Землі тим більше, чим ближче тіло до землі та більша його маса.
V. Закріплення нових знань
1. Бесіда
¦ Що називають механічним рухом?
¦ Що є причиною механічних явищ?
¦ Назвіть приклади механічних явищ.
¦ Що називають силою тяжіння?
¦ Як сила тяжіння діє на всі предмети на Землі?
¦ Від яких факторів залежить сила тяжіння?
2. Робота з тектом підручника
Читаємо науковий текст та відповідаємо на питання (за підручником Базанова Т. І., Новак К. В., Дербенева А. Г, Садкіна В. І. Природознавство. 5 клас, § 12).
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
Опрацювати текст підручника.