Мета:
- навчальна: удосконалювати вміння аналізувати тексти-описи, усвідомлювати тему й основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу; розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати змістово-композиційний і мовний аналіз художнього тексту з елементами опису; навики сприймання письмового тексту, створення власних творів-описів природи в художньому стилі на основі особистих вражень; розвивальна: розвивати вміння викладати матеріал послідовно, логічно; збагачувати словниковий запас мовлення
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, живопис.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ, МЕТОЮ І ЗАВДАННЯМИ УРОКУ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Комунікативний практикум
- Як ти розумієш слова епіграфа? Чому природу потрібно любити? Які є типи мовлення? Назвіть особливості опису як типу мовлення. Які є стилі мовлення? У чому особливості
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО Робота з текстом
> Прослухайте уважно текст.
ЧАРІВНІСТЬ ЗИМОВОГО ЛІСУ
Ви були в лісі, коли там панує зима? О такій порі ліс не просто гарний, нині він незвичайний – він чарівний.
Ніби ти заходиш не в ліс, а в царство неземної краси й опиняєшся в полоні дивовижних вражень. Ти навіть слова сказати не можеш голосно, аби не сполохати якогось дива. Усі дерева, кущі стоять припорошені сніжинками, ніби готуючись до якогось балу. Он дерева набрали на своє гілля стільки пухнастого снігу, що, здається, не витримають дрібненькі галузки, і зрине вниз білий водоспад. Хочеться розмовляти пошепки.
Та снігурі зовсім на це не зважають, їм приємно перелітати з гілки на гілку й струшувати сніг. Білочки теж вискакують на прогулянку, щоб розвеселити себе й довколишніх птахів, які відразу злітають, якщо десь осиплеться сніг.
Ліс наповнюється поодинокими звуками, такими ніжними й неповторними, ніби сама природа щось шепоче. Десь пташка обізветься, десь прошелестить сніг, сиплючись до підніжжя дерев.
Небо чисте, блакитне. На сонці сніг блищить, переливається й грає всіма барвами веселки, навіть дивитися боляче на цю розкіш.
Мороз. Сніг вискрипує й хрумає під ногами. Якщо взяти в руки трохи снігу й уважно роздивитися, то кожна сніжинка – як витвір мистецтва, ніби якийсь казковий майстер-ювелір зробив ці крихітні ажурні зірочки.
Ти зрозумієш, що ліс – цілий світ, наповнений життям. Так приємно стояти й слухати ліс (3 журналу).
Бесіда за змістом почутого
> Поясніть заголовок тексту. Визначте тип і стиль мовлення.
> Визначте тему, основну думку тексту.
> Що в тексті вас вразило найбільше?
> Чому автор тексту називає ліс чарівним?
> Назвіть особливості опису як типу мовлення.
> Які художні засоби використовує автор?
Термінологічний практикум
> Дайте визначення термінів “епітет”, “порівняння”, “метафора”, “уособлення”.
Робота в групах
> Попрацюйте в групах, виконайте завдання.
Група 1
> Підберіть епітети, порівняння, що можна використати у творі-описі природи.
Група 2
> Підберіть метафори, уособлення, що можна використати у творі-описі природи.
Група 3
> Підберіть заголовки для твору-опису природи.
Група 4
> Підберіть епітети для ключових слів: небо, дерева, кущі, повітря.
Група 5
> Вставте у текст слова.
У наше місто завітала…зима. Могутні дерева-велетні одягаються у… вбрання. Не відстали від них і кущі в парках і скверах, тепер вони…
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО Складання робочих матеріалів для твору
> Попрацюйте самостійно. Запишіть опорні слова та вирази для усного твору-опису природи.
Усний твір-роздум
> Складіть усний твір-опис природи на основі особистих вражень.
ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Рефлексія
> Оцініть роботу свою та однокласників на уроці.
> Зробіть висновок, яких помилок слід уникати під час складання твору-опису?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
>Складіть і запишіть міні-твір (5-7 речень) на тему “Природа – творець і художник”.
> Напишіть вірш про зиму.