Фонетика. Орфоепія. Орфографія
Уроки № 88-89
Тема. Урок розвитку комунікативних умінь № 18-19. Контрольний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами опису тварин
Мета:
– навчальна: виявити та оцінити рівень сформованості в учнів умінь і навичок письмово докладно відтворювати зміст прослуханого тексту художнього стилю з елементами опису тварин;
– розвивальна: розвивати зв’язне мовлення, аналітико-синтетичні мисленнєві навички, збагачувати словниковий запас;
– виховна: виховувати
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, культура.
Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. РОБОТА З ТЕКСТОМ. СПРИЙНЯТТЯ І ВІДТВОРЕННЯ ЗМІСТУ
Перше прослуховування тексту
> Прослухайте уважно текст, намагаючись усвідомити й запам’ятати його зміст.
КОШЕНЯ
Були брат і сестра – Вася і Катя; у них була кішка. Весною кішка пропала. Діти шукали її всюди, але
Але Вася не відповідав їй. Нарешті Вася закричав: “Знайшов! Наша кішка… і в неї кошенята; які гарнесенькі, іди сюди швидше!”
Катя побігла додому, добула молока і принесла кішці. Кошенят було п’ятеро. Коли вони виросли трішки й почали вилазити з кутка, у якому вивелися, діти вибрали собі одне кошеня, сіре з білими лапками, і понесли додому. Мати пороздавала решту кошенят, а це лишила дітям. Вони годували його, бавилися з ним і клали з собою спати.
Одного разу діти пішли гратись на дорогу і взяли з собою кошеня.
Вітер ворушив солому на дорозі, кошеня бавилося з соломою, і діти тішилися з нього. Потім вони знайшли щавель біля дороги і пішли рвати.
Раптом вони почули, що хтось кричить: “Назад! Назад!”,- і побачили, що мчить верхи мисливець, а поперед нього дві собаки – побачили кошеня і хочуть схопити його. А кошеня, замість того, щоб бігти, присіло до землі, згорбило спинку і дивиться на собак. Катя злякалась і побігла геть. Вася щодуху кинувся до кошеняти і водночас із собаками підбіг до нього, впав животом на беззахисне кошеня і закрив від собак.
Мисливець підскакав і відігнав собак. А Вася приніс додому кошеня і вже не брав його з собою в поле. І довго не міг вирішити, як ставитися до вчинку Каті. Адже страшно буває всім (За Л. Толстим).
Методичний коментар. Методика проведення контрольного переказу в 5 класі дозволяє організацію лексичної та орфографічної роботи. Проводять контрольний переказ на здвоєних уроках мови (на першому учні працюють із чернетками, на другому – у зошитах для контрольних робіт).
Лексична робота
– Чи все зрозуміло в змісті тексту? Які слова були незрозумілими?
– Поясніть лексичне значення слова комора.
– Як називають дітей у тексті? Доберіть синоніми.
Орфографічна робота
> Запишіть слова, поясніть орфограми.
Весною, не могли, тоненьким, кішці, трішки, ворушив, мисливець, щодуху, беззахисне.
З’ясування пунктограм
> Запишіть речення, поясніть розділові знаки.
Нарешті Вася закричав: “Знайшов! Наша кішка… і в неї кошенята; які гарнесенькі, іди сюди швидше!”
Складання плану переказу
> Дайте відповіді на запитання,
– Чому Вася поліз під стріху?
– Скільки кошенят знайшов Вася?
– Чим Катя нагодувала кішку з кошенятами?
– Яке кошеня діти собі вибрали?
– Чим кошеня бавилося на дорозі?
– Чому діти його полишили?
– Скільки собак бігло до кошеняти?
– Що зробила Катя?
– Як Вася врятував кошеня?
> Складіть план переказу.
Друге прослуховування тексту
IV. НАПИСАННЯ ПЕРЕКАЗУ ІЗ ТВОРЧИМ ЗАВДАННЯМ
> Підготовка чорнового варіанту переказу.
> Третє прослуховування тексту.
> Редагування написаного.
> Переписування.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)
> Творче завдання: підготуйте усну розповідь про національні традиції, які ви спостерігаєте у своїй родині.