Тип уроку: комбінований урок.
Мета: увести поняття деформації тіла, надати уявлення про види деформацій; увести поняття сили пружності, з’ясувати залежність сили пружності від деформації; ознайомити учнів з приладом для вимірювання сили; розвивати логічне мислення учнів.
Обладнання та наочність: прилади для демонстрування деформацій тіл, портрет Р. Гука.
Відеофрагмент: види деформацій, фрагмент фільму про Р. Гука.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА
Запитання для фронтального опитування:
– Наведіть приклади деформованих тіл.
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
_____________________________________________________
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
План вивчення нової теми
– Деформація.
– Види деформації.
– Пружна та пластична деформації.
– Сила пружності – прояв дії міжмолекулярних сил.
– Закон Гука.
– Межі застосування закона Гука.
– Вимірювання сили пружності.
– Механічні властивості твердих тіл.
– Види матеріалів.
Опорний
Додатково:
Сила натягу | Це сила пружності, яка виникає за деформацій розтягування у вертикальних підвісах (тросах, нитках, канатах тощо) |
Сила нормальної реакції опори | Це сила пружності, яка виникає за деформацій поверхні, на яку тисне тіло |
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
– Коли виникає деформація тіла?
– Чому виникає сила пружності?
– Від чого залежіть сила пружності, яка виникає за деформації тіла?
– Сформулюйте закон Гука.
– За яких умов виконується закон Гука?
Розв’язування задач
1. Під дією якої сили пружина жорсткістю 40 Н/м розтягнулася на 7 см?
2. На тонкому дроті висить вантаж масою 10 кг. При цьому дріт подовжився на 0,2 мм. Визначте жорсткість дроту.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
– Вивчити конспект.
– Завдання за підручником: вивчити § 21, 22; розв’язати вправу 21 письмово
_____________________________________________________
– Завдання за задачником: № 13.21, 13.24
_____________________________________________________
– Додаткове завдання: виконати експериментальне завдання на стор. 143 підручника; підготуватися до лабораторної роботи № 8
_____________________________________________________