МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ
ПРИЙМЕННИК
& 34 Види прийменників за будовою
3a будовою прийменники бувають:
– прості – складаються з однієї частини: без, до. край (села), близько (першої години);
– складні – складаються з двох і більше складових частин: поза, понад, з-за;
– складені – утворюються з кількох частин (повнозначних слів і прийменників), що пишуться окремо: на чолі, у галузі, за допомогою, нарівні з, одночасно з.
За походженням прийменники поділяються на непохідні і похідні. До непохідних належать прийменники,
Похідні – це прийменники, утворені від непохідних прийменників або інших частин мови: з-під, заради, навколо, із-за, поміж.
Похідні прийменники утворюються | |
– складанням двох або більше непохідних прийменників | З-під, задля, поза, поміж, понад, посеред, із-за, з-поміж |
– внаслідок переходу інших частин мови (іменника, прислівника, дієслова) у прийменники | Край (стола), коло (нас), шляхом (перевиборів), поблизу (ставка), перед (уроками), |
– внаслідок поєднання форм прислівників чи іменників 3 непохідними прийменниками | Незалежно від, під час, відповідно до, у зв’язку з, згідно з |
272
1. Прочитайте вірш І. Сухаревої. Випишіть із вірша непохідні прийменники з повнозначними словами, з якими вони вживаються.
Визначте відмінок виписаних слів. До якої групи за будовою належать непохідні прийменники?
– Моя струнка й висока, як тополя.
На конкурсах краси найперша “міс”.
– А мій вже має доларів доволі,
Займеться, певно, бізнесом колись.
– А у моєї здібності до мови,
Вимова чиста й оксфордський акцент.
– Портрети мій малює пречудово,
Мені казали фахівці про це.
– А наша добре знається на моді.
До того ж має вишуканий смак.
– А ми комп’ютер маємо в господі,
Вже програмує наш неабияк.
– Моя співає, як естрадна зірка.
– А мій береться на гітарі грати.
– А мій, хоч би яка там перевірка,
Урок найкраще може розказати.
– А на змаганнях з боксу мій єдиний
Високе місце призове зайняв.
– А як у вас?
– Дитина як дитина.
Бездомне доглядає кошеня.
2. Поміркуйте, про що свідчить захоплення дитини, яка переймається долею кошеняти. Запишіть п’ять-шість речень, пояснюючи, що найцінніше, на вашу думку, у людині. Використайте в кожному реченні похідні прийменники.
273
1. Складіть і запишіть із поданими словами по два речення, щоб в одному слово було прийменником, у другому – повнозначним словом.
Край, близько, перед, кінець, коло, поблизу, попереду, збоку.
2. Від яких частин мови і яким способом утворені подані прийменники? Підкресліть прості прийменники однією лінією, а складні – двома.
Учитель дав завдання написати твір на тему “Якби я був директором фірми”. Усі старанно пишуть, і тільки Сашко дивиться у вікно.
– А ти чому не пишеш?
– Чекаю на секретарку!
274
Спишіть прийменники. До якої групи вони належать: а) за походженням; б) за будовою? Складіть із п’ятьма прийменниками (на вибір) речення.
З-за, з-під, з-попід, з-над, з-понад, з-поміж, поміж, з-між, проміж, з-проміж, посеред, задля, заради, поза, з-поза.
275
1. Прочитайте текст. Складіть речення, у якому прийменник по з іменником вживається для називання: а) об’єкта і мети; б) місця.
Прийменник по з іменником у знахідному відмінку виражає значення об’єкта і мети: піти по воду, по хліб; значення кількості предметів: по три, по чотири книжки.
Прийменник по з іменником у місцевому відмінку вживається на означення місця: по місту, по кутках, по школі.
Помилково вживають прийменник по з іменником, що називає навчальний предмет, наукову галузь: зошит по математиці замість правильного зошит з математики; спеціаліст по дослідженню космосу замість спеціаліст із дослідження космосу.
Прийменник з у сполученні з іменниками передає значення простору, кількості, об’єкта: з міста, з п’яти осіб, урок з біології.
2. Складіть речення, у якому прийменник з разом із відмінковою формою іменника передає значення простору, кількості, об’єкта.
276
1. Розгляньте малюнки. Яка сфера діяльності вам більше до вподоби? Поділ професій на п’ять основних типів
Людина – природа селекціонер, ветеринар, зоотехнік, лісник, дресирувальник, геолог, агроном, вулканолог
Людина – техніка шахтар, слюсар, водій, механізатор, інженер, конструктор, машиніст, зварювальник, будівельник
Людина – знак бухгалтер, економіст, оператор ПК, програміст, дешифрувальник, технічний редактор
Людина – художній образ маляр, столяр, дизайнер інтер’єру, художник, модельєр, скульптор, архітектор, музикант, актор, письменник
Людина – людина інспектор ДАІ, слідчий, медсестра, тренер, лікар, продавець, учитель, працівник відділу кадрів
2. Розкажіть про сферу діяльності чи професію, яка вас зацікавила найбільше. Використайте подані словосполучення з похідними прийменниками.
З приводу вибору майбутньої професії, у разі потреби, з огляду на мої знання, порівняно з іншими спеціальностями, за допомогою самоосвіти, через проблеми із зором, за рахунок наполегливості, незважаючи на перші невдачі.
Мудре слово
– Краще працювати без визначеної мети, ніж нічого не робити (Сократ).
– Праця – найкращий шлях до того, щоб любити життя (Е. Ренан).
277
1. Спишіть речення. Поясніть уживання розділових знаків.
1. Аж раптом попереду щось завовтузилося й зашелестіло (Гр. Тютюнник). 2. Ой ходить сон коло вікон, а дрімота – коло плота (Народна пісня). 3. Я поліз попід тином, поза купою гною, мимо гарбузиння, увійшов тихо в темні сіни й спинивсь перед хатніми дверима (О. Довженко ). 4. Як парость виноградної лози, плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бур’ян. Чистіша від сльози вона хай буде (М. Рильський). 5. Тече вода з-під явора яром на долину (Т. Шевченко). 6. Мама розпалювала піч, і я крізь сон чув, як тріскочуть дрова (Ю. Винничук). 7. А я чекаю пароплава із-за трипільської гори (Л. Костенко). 8. Антей звертається до Хілона і Федона, що стоять попереду юрби (Леся Українка).
2. Запишіть над кожним прийменником розряд за походженням.
3. Складіть і запишіть речення, у якому виділений прислівник виконує роль прийменника.
Добірні зерна мови
З одного тіста – однаковий з ким-небудь; подібний, схожий на когось. З іншого тіста – не схожий на когось, не однаковий з ким-небудь.
Бабуся з Ясею ліплять пиріжки. Дмитрик допомагає.
Дмитрик. А з цього тіста, бабусю, можуть бути шулики?
Бабуся. Для шуликів не треба дріжджового тіста… Коржі для шуликів роблять зовсім з іншого тіста.
Яся. Так і про людей кажуть – вони або з одного тіста, або не з такого, іншого.
Бабуся. А де ти таке чула?
Яся. Я читала в книжках. Та й учителька завжди каже, що ми всі з одного тіста, коли вигадуємо щось у класі.
Дмитрик. А хтось же буває і з іншого тіста?
Бабуся. Той, хто має іншу вдачу, звички, власне, інший характер.