ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
& 3. ВИВЧЕНІ ГРУПИ ОРФОГРАМ
49. Прочитайте слова. Які труднощі можуть виникнути щодо написання кожного з них?
Чесний, серйозний, запорізький, ковальський, не спиться, переможеш, розчервонітися, допомагати, примиритися, безмежжя, синьо-жовтий, жовтогарячий, камінчик, духмяний, шістнадцять, шістдесят, прегарний, Ігорович, ЗНО, ВНЗ, пів-Європи, пів’яблука, непримиренний, львів’янці, надвечір’я.
– Який розділ науки про мову вивчає правопис слів? Поясніть значення терміна орфограма.
–
– Які з орфограм буквені, які – небуквені? Звіртеся з таблицею.
Орфограми БУКВЕНІ: | Орфограми НЕБУКВЕНІ: |
Вибір написання слова (певної букви) з низки можливих варіантів за умови однакової вимови | Написання слів разом, окремо, через дефіс, апостроф, перенос слів, скорочення слів |
Наприклад: веселка – орфограма: букви е-и, що позначають ненаголошені голосні в коренях Орфограма: букви з-с у префіксах з (с) | Наприклад: нехтувати – орфограма: не з дієсловами; міжгір’я – орфограма: апостроф; водограй, чорно-білий, пів-України – орфограма: написання складних слів разом, через дефіс; кг, год – орфограма: скорочення слів |
50. Подані слова запишіть відповідно в чотири колонки.
Презавзятий, печиво, вишнею, вуличка, тривога, пшениця, придунайський, (у) синьому, ста (числівник), краєчок, минуле, барвінку, хазяїн, екзамену, Анатоліївна, широкий, примовляти, кручею, здоровенний, хилитися, розквіт, зчесати, скотитися, школярем.
51. У кожному з поданих слів визначте орфограму (або кілька орфограм). Обгрунтуйте написання слів відповідними орфографічними правилами.
Краєвид, премудрість, Полтавщина, Чорне море, Причорномор’я, заозер’я, юннат, морозиво, півдня, рукопис, електроплита, список, напівгеній, ві-кон-ни-ця, кг, вагонобудівний.
– Слова з небуквеними орфограмами запишіть.
52. ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ! У кожному слові визначте орфограму. Доберіть і запишіть по 2-3 слова з тими ж орфограмами. Орфограми підкресліть.
Зорепад, високий, свято, український, пісенний, Оксанці, яскраво – синій, знання, ручний, причарувати, менший, неозорий, радісний, пів-міста, сходи, любиш, спортзал, контрастний, серіал, будь-хто, інвестор, диск, ні перед чим, кішка, не може, журиться, (у) сорочці.
– Назвіть небуквені орфограми.
53. ПОПРАЦЮЙТЕ В ГРУПАХ! Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Позначте місце наголосу, за потреби зверніться до словника. Запам’ятайте вимову слів. У кожному слові визначте орфограму.
Прият..ль, ч..рговий, к..лометр, навчан..я, зап..тан..я, подолан..я, пом’якшен..я, заслан..я, завдан..я, в..мова.
ПІДКАЗКА
Іменники на – ання здебільшого мають наголос на тому ж складі, що й дієслова, від яких вони утворені: читати – читання; запитати – запитання.
– Який розділ науки про мову вивчає правильну вимову слів? Виділені слова передайте звукописом.
54. Перепишіть, уставляючи пропущені літери та знімаючи риски.
1. Над сон..им містом легко/кр..лим роєм літають красні мрії, давні сни (Леся Українка). 2. Л..тів журавлик на кр..хких кр..лятах над пр..ірвою розбурханої вул..ці (П. Перебийніс). 3. Цілу ніч смієт..ся дощ, і асфальт став темно/сірий (Ю. Мельник). 4. Гасне остан..я зірка у н..бесах бе..дон..их (М. Луків). 5. Л..мон..ий віт..р задмухав понад..ніпровий вечір (М. Вінграновський). 6. Мій улюблений колір – ж..вто/г..рячий, він бе..страшний і бе..журний (О. Сандига). 7. Ніч пр..слухаєт..ся до порожніх вул..ць і німих тротуарів (М. Семенко).
– Визначте орфограми у словах із пропущеними літерами. Поясніть написання цих за допомогою орфографічних правил.
– Поясніть ужиті в реченнях розділові знаки.
– В останньому реченні підкресліть усі члени речення. Визначте, якими частинами мови вони виражені.
Поміркуйте, від чого насамперед залежить грамотність людини. Підготуйтеся до обговорення цього питання в класі. На основі обговорення підготуйте плакат.