ПРИКМЕТНИК
Визначення відмінків прикметників за відмінками іменників
195. Прочитайте групи слів
Грамотний, літнього, на могутньому, грамотного, самотньої, соковитої, самотнє, могутній, на соковитому, літня.
Учень, учня, вишні, кошеня, дуб, дубі, спека, дощу, яблуці, груші.
– З’єднайте прикметники з іменниками за змістом і в потрібній відмінковій формі. Запишіть словосполучення у дві групи:
1) прикметники з основою на твердий приголосний;
2) прикметники з основою на м’який приголосний. Позначте закінчення прикметників,
Для того щоб визначити відмінок прикметника, потрібно з’ясувати відмінок іменника, від якого залежить прикметник.
196. Прочитайте текст, уставляючи прикметники з довідки.
(Яка?) Сніжинка – надзвичайно (яка?) й (яка?) фея. Живе вона в (якому?) замку (якої?) країни. А знаходиться та країна на (якій?) і (якій?) крижині. Сніжинка-фея укриває Землю (яким?) снігом. У такій (якій?) справі допомагають їй (який?) Сніговий Слон і (яка?) Снігова Ягничка. Сніжинка-Фея з (якої?), (якої?) вовни Ягнички пряде (яку?) нитку. Потім обв’язує (яким?) мереживом свої біленькі пухнасті шубки. Настає зима,
Довідка: маленька, мила, гарненька, білому, білосніжної, великій, холодній, пухким, нелегкій, незвичайний, чарівна, м’якої, пухнастої, срібну, тонким, м’якеньку, сріблястим.
– Спишіть текст, уставляючи прикметники з довідки. Визначте їх відмінок, позначте закінчення.
197. Прочитайте словосполучення.
Сумний клен, висока береза, сніговими шапками, синій світанок, на зелених ялинках, синє небо, високі кучугури, у химерних кущах.
– Визначте рід, число й відмінок іменників і прикметників. Позначте закінчення прикметників. Складіть текст-опис зимового лісу, використовуючи подані словосполучення.
198. Прочитайте прикметники.
Останній, щирий, добра, рання, пізнє.
– Провідміняйте прикметники, користуючись таблицями відмінювання (с. 85, 87).
– Доберіть іменники до прикметників, складіть із ними речення.
199. Прочитайте вірш Світлани Гордієнко, уставляючи з довідки “загублені” прикметники.
Ще вчора листячко кружляло
У… танку.
На ранок враз зима настала
І свіжість принесла… .
І цей… та… запах
Прийшов до мене уві сні.
А ранком кіт приніс на лапах
… … перший сніг!
Довідка: золотавому, п’янку, тонкий, ніжний, пухнастий, білий.
– Спишіть вірш, уставляючи “загублені” прикметники з довідки. Визначте відмінки вписаних прикметників, позначте закінчення.
200. Прочитайте текст, розкриваючи дужки. Перекажіть.
Ти любиш зиму? Та хто з дітей не любить сніжної (якої? Р. в., одн.) зими! Земля вкривається (пухкий) (чистий) снігом. І тоді обов’язково з’являються Снігобородьки! Вони з (невеличкий) країни Естонії. Там разом із снігом з’являються (кумедний) чоловічки із (великий) бородою. Тому їх називають (сніговий) бородайки, (сніговий) бородачі або просто Снігобородьки. Вони такі (маленький), що ти міг би брати їх на руку (За Ігорем Калинцем).
– Спишіть текст, змінюючи початкову форму прикметників у дужках. Укажіть число та відмінок прикметників у дужках за зразком у тексті. Порівняйте закінчення прикметників з основою на твердий і м’який приголосний.
201. Прочитайте народні прикмети та прислів’я.
1. Чистий блакитний колір неба взимку – ознака стійкої ясної погоди. 2. Лунко потріскує лід – на міцний мороз. 3. Іде лапатий сніг – на тривалу негоду. 4. Рання година держить золото в роті.
– Спишіть, підкресліть хвилястою лінією прикметники, які вжиті в початковій формі. Провідміняйте, користуючись таблицею відмінювання, один із прикметників з основою на твердий і м’який приголосний (на вибір). Позначте закінчення.
202. Прочитайте прикметники.
Верхній, добра, осінній, вечірнє, мідний, кругосвітній, городній, давній, довге, житній, пшенична.
– Спишіть прикметники спочатку з основою на твердий, а потім на м’який приголосний, ставлячи їх в орудному відмінку.