ПРИКМЕТНИК
& 28. Вживання м’якого знака перед закінченням прикметників
Хочу зустрітися сама з собою…
253. 1. Прочитай вірш твоєї ровесниці Марти. До чого прагне дівчинка?
Я хочу зустрітися з зіркою,
Котра блукає по найтемніших закутках
Прозорого неба.
Я хочу зустрітися з листком,
На якому виблискує крапля вечірньої роси.
Я хочу зустрітися з місяцем,
Який освітлював би дорогу зірці
І краплі вечірньої роси
На кленовому листку.
А взагалі я хочу зустрітися сама з собою
У віддзеркаленні вічності.
2.
3. Випиши з тексту прикметники і зв’язані за змістом іменники. що відповідають поданим схемам.
4. Визнач рід, число, відмінок прикметників. Зістав ці прикметники за кінцевими приголосними основи.
254. Із поданих складів утвори і запиши слова. Порівняй ці слова за кінцевими приголосними основи.
255. 1. Провідміняйте письмово словосполучення: І варіант-ясний літній день; II варіант- ясна літня днина; III варіант – ясне літнє небо. Виділіть закінчення прикметників.
2.
У прикметниках чоловічого і середнього роду з основою на м’який приголосний у родовому, давальному та місцевому відмінках однини, а жіночого роду – в родовому та орудному відмінках перед закінченням пишеться знак м’якшення: торішнього, торішньому, у торішньому; торішньої, торішньою.
256. Прочитай речення. Визнач, у якому відмінку вжито виділені словосполучення. Зверни увагу на закінчення прикметників.
1. В осінньому лісі пахне грибами (Микола Луків).
2. В осіннім лісі всюди казка: тут різні барви, кольори (Надія Красоткіна).
У місцевому відмінку однини прикметники чоловічого і середнього роду можуть мати дві форми: в осінньому і в осіннім. Прикметники в короткій формі часто зустрічаються в поетичних творах.
257. 1. Прочитай уривок з оповідання Г. Тютюнника “Дивак”.
Олесь ще малий, головою ледь до клямки дістає. Очі в нього чорні, глибокі, як вода у затінку, дивляться широко, немов одразу хочуть збагнути увесь світ.
Любить він зиму. Йому подобається робити перші протопти в наметах. Іще любить Олесь малювати на снігу всяку всячину. Присяде навпочіпки й водить пальцем сюди, туди. Дивись, хата виходить, а з бовдура дим валує, а на тину півень горланить, розчепіривши дзьоба ножицями (ЗаГоигором Тютюнником).
2. Знайди в тексті опис зовнішності Олеся. Що світиться в глибині очей хлопчика? Який світ мрії полонить уяву Олеся?
3. Чи хотілося б тобі подружитися з Олесем? Як ти гадаєш, яким буде хлопчик, коли виросте? Продовж речення.
У майбутньому Олесь буде….
4. Спиши перший абзац тексту. Підкресли прикметники. Добери до них і запиши спільнокореневі слова, антоніми й синоніми.