Мета: збагатити уявлення учнів про властивості води; навчати спостерігати та проводити деякі досліди, що демонструють властивості води, пояснювати прояв цих властивостей у природі; виховувати інтерес до предмета.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Наведіть приклади різноманітності рослин, тварин і грибів.
– Назвіть методи пізнання природи.
– Що ви можете дослідити за допомогою мікроскопа та телескопа?
– Чому потрібно вивчати природу?
– Уявіть, що вам із друзями запропонували
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про властивості води.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 10-12)
– Пригадайте! Які властивості води ви знаєте? Назвіть їх.
– Про які незвичайні властивості води розповіли Карасик Золотенко та рибка Немо?
– Що таке речовина?
– Роздивіться малюнки на с. 10 та назвіть стани води, які ви знаєте. Що впливає на перехід
– Тіла живої і неживої природи, тіла, створені людиною, складаються з речовин. Речовина – це те, із чого складається тіло. Скло, залізо, цукор, кухонна сіль, глина, деревина – все це речовини. Вода – теж речовина.
Зустрівши в лісі джерело, ми радіємо: “Яка чиста вода!”. Однак у природі зовсім чистої води немає. Будь-яка вода – морська, річкова, дощова – це розчин.
Воду з розчиненою в ній речовиною називають розчином. Навіть у дощовій воді, яку вважають найчистішою, є домішки, які потрапляють з повітря. Пригадайте, яке чисте і свіже повітря після дощу! Це вода поглинула з повітря пил, кіптяву, вихлопні гази.
Морська вода – це розчин значної кількості різних речовин.
Усі розчини прозорі. Якщо у воді є нерозчинні частинки, вони роблять її каламутною.
Усі речовини можна розподілити на розчинні і нерозчинні у воді.
– Що доповнив Карасик Золотенко?
Роботах в групах
– Спробуйте розчинити у воді різні речовини та зробіть висновки, які з них розчинні, а які – ні.
1) Цукор, сіль, сода – розчинні.
2) Пісок, глина, борошно – нерозчинні.
3) Соняшникова олія, вершкове масло – нерозчинні.
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в парах
– Вставте в текст потрібні слова, користуючись таблицею.
Вода не має… (запаху, кольору), вона… і… (прозора і текуча). Вода – рідина. Вода – … (розчиняє:) багато речовин. Під час нагрівання вода… (розширюється), а під час охолодження… (стискається).
2. Вікторина “Яка властивість?”
– Яку властивість води використовує людина, коли миє посуд, пере білизну?
– Чому цукор розчиняється в чаї?
– Чому на каструлі, що кипить, “стрибає” кришка?
– Якщо вода має смак, про що це свідчить?
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що ви взнали на уроці про воду? Прочитайте висновки на с. 12.
– У яких станах зустрічається вода в природі? Наведіть приклади.
– Розкажіть, як утворюється хмара.
– Як довести, що лід і сніг тануть при 0 °С?
– Як довести, що вода кипить при +100 °С?
– Що називають розчином?
– Наведіть приклади розчинних у воді речовин.
– Проведіть дослід і доведіть, що крейда не розчиняється у воді.
– Розкажіть, як властивість води розчиняти деякі речовини люди використовують у житті.
– Але у води є ще одна властивість. Про неї ви дізнаєтеся, якщо проведете вдома такий дослід. Налийте води в пластикову пляшку і покладіть у морозильник. Коли вода замерзне, дістаньте і запишіть, що сталося з пляшкою.
Не відкриваючи пляшку, поставте її в тепле місце. Коли лід розтане, запишіть, що сталося з пляшкою.
Поміркуйте, чому це відбувається?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 10-12.