Урок 15. ЄДНІСТЬ ВИРАЖАЛЬНИХ ТА ЗОБРАЖАЛЬНИХ ІНТОНАЦІЙ У МУЗИЧНИХ ТВОРАХ
Вступ
Ми вже знаємо, що інтонація – це основа музики, і від її яскравості залежить яскравість музики. Інтонації в музиці можуть бути зображальними та виражальними.
До зображальних інтонацій відносять ті, що зображують різноманітні звуки, шуми та явища навколишнього світу, а до виражальних – ті, що передають настрої, почуття та думки людини.
Демонстрація колядки “Уставай же, брате”
Продовження розучування колядки “Уставай
Караоке. Колядка “Уставай же, брате”
1. Уставай же, брате,
Бо вже біла днина.
Бо вже на світ появилась
Дивная новина.
2. Уставай з постелі
Та пускай до хати.
Будем тобі українську
Коляду співати.
3. Ой, засвіти свічку,
Постав на віконце,
Хай засяє наша доля,
Як роса на сонці.
Слухання. П’єса В. Косенка
Спробуйте уявити себе художниками, якім потрібно намалювати картину на запропоновану музику! Заплющіть очі, слухайте та подумки малюйте.
Аналіз прослуханого твору. В. Косенко “Дощик”
Видатний український композитор
У цьому творі зображальні інтонації знаходяться у нерозривній єдності з виражальними.
Слухання. В. Кирейко. Опера “Лісова пісня” (“Награші Лукаша”)
Послухайте наступний твір, та спробуйте почути поєднання зображальних і виражальних інтонацій у ньому.
Аналіз прослуханого твору
Ви послухали “Награші Лукаша”, уривок з опери видатного українського композитора Віталія Кирейка “Лісова пісня”. Він створив цю оперу за мотивами однойменного твору Лесі Українки.
Можна легко уявити, як молодий, обдарований музичним талантом Лукаш, закоханий у лісову красуню Мавку, сидить біля дерева та й награє свої улюблені мелодії на сопілці та відчути в задушевній сопілковій мелодії почуття тонкої людської натури.
Підсумки уроку
Сьогодні на прикладі твору для фортепіано “Дощик” Віктора Косенко та уривку з опери Віталія Кирейка “Лісова пісня” ми з’ясували, що виражальні та зображальні інтонації можуть знаходитися у нерозривній єдності…