Динаміка і колорит музичних творів. Розучування пісні “Степом, степом” А. Пашкевича. Слухання музики. Д. Шостакович. Сьома симфонія (І ч.)

7 КЛАС

Тема 1. Образний зміст музики

Урок 11

Тема уроку. Динаміка і колорит музичних творів. Розучування пісні “Степом, степом” А. Пашкевича. Слухання музики. Д. Шостакович. Сьома симфонія (І ч.)

Мета уроку: прищеплювати інтерес до хорового співу, вчити розмірковувати про почуту музику, робити самостійні висновки і узагальнення; розвивати образне мислення, удосконалювати вокально-хорові навички; виховувати почуття любові до українського народу та його історії.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: нотний

текст пісні, фортепіано, магнітофон, аудіо-запис, портрет Д. Шостаковича.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

Слухаючи твори, ви звертаєте увагу на динаміку і колорит музичних творів. На минулому уроці ви переконалися, яке значення має динаміка у відтворенні музичного образу, слухаючи “Танок з шаблями” А. Хачатуряна. Погляньте на вправу і виконайте її (на дошці) з певними динамічними відтінками.

src="/image/2/image194_37.jpg" class=""/>

1. Визначаємо тональність, розмір, робимо характеристику динамічних відтінків.

2. Настройка у тональності.

3. Сольфеджування вправи.

III. Розучування пісні “Степом, степом”.

1. Вступна бесіда.

А. Пашкевич народився 11 лютого 1938 р. на Житомирщині. Його покоління, яке називали дітьми війни, зазнало багато страхіть і лиха. Свої університети проходив з баяном у руках та з піснею у серці. Працюючи потім у хорових колективах, у репертуар брав і свої пісні. Проходять роки, з’являються пісні “Мамина вишня”, ,Небреці”, “Хато моя, біла хато”. Та навіть якби талант митця спромігся лишена одну пісню “Степом, степом” на слова Миколи Негоди, що стала реквієм усім і нині, то й тоді ім’я його було б записано у Золоту книгу української народної пісенної історії. Уперше пісня прозвучала у 1967 p., і нині вже важко уявити святкування Дня перемоги без цього тужливого реквієму.

Коли звучить “Степом, степом”, а до підніжжя пам’ятника загиблим лягають квіти, до кожного з нас приходить усвідомлення, якою ціною було здобуто перемогу.

2. Прослуховування пісні у виконанні соліста і хору

(Діти слухають пісню і характеризують).

– Чи звернули ви увагу на роль виражальних засобів: ритму, динаміки, темпу?

– Яка основна ідея тексту слів пісні?

Степом, степом

Слова М. Негоди

Музика А. Пашкевича

 Динаміка і колорит музичних творів. Розучування пісні Степом, степом А. Пашкевича. Слухання музики. Д. Шостакович. Сьома симфонія (І ч.)

 Динаміка і колорит музичних творів. Розучування пісні Степом, степом А. Пашкевича. Слухання музики. Д. Шостакович. Сьома симфонія (І ч.)

Степом, степом розгулись гармати.

Степом, степом клекіт нароста.

Степом, степом падають солдати,

А навкруг шумлять жита.

Степом, степом поросли берізки,

Степом, степом сонце розлилось –

Степом, степом встали обеліски,

А навкруг розрив колось.

Степом, степом – людям жито жати.

Степом, степом – даль махне крилом.

Мати, мати жде свого солдата,

А солдат спить вічним сном.

3. Розучую пісню за нотним текстом, спочатку охарактеризувавши його. Звертаю увагу на ритм пісні, дикцію, дихання, чистоту інтонування.

IV. Слухання музики.

Тему Великої Вітчизняної війни продовжить ще один з найбільш визначних творів цього періоду – Сьома симфонія Д. Шостаковича.

– Що таке симфонія?

– Які групи інструментів входять у симфонічний оркестр? Дмитро Шостакович народився у 1906р. в м. Петербурзі, там закінчив консерваторію як піаніст і композитор. Написав 13 симфоній, 2 балети, ораторії, музику до кінофільмів, пісні.

Серед симфоній особливе місце займає Сьома (“Ленінградська”), яка була написана у 1941 р. під час блокади Ленінграда. Страшний воєнний час, голод, холод, а симфонія вперше прозвучала у 1942 році. З музикантів симфонічного оркестру залишилося 15 чоловік, а потрібно 100. Скликали всіх музикантів.

9 серпня VII симфонію Шостаковича зіграли в залі філармонії. А на партитурі було написано “Присвячується місту Ленінграду”. В ній композитор розкрив боротьбу народу проти фашизму, боротьбу двох світів.

“Сьома симфонія, – писав композитор, – це поема про нашу боротьбу за перемогу”.

2. Слухання твору.

3. Характеристика твору.

Це епізод нашестя ворога, яке починається віддаленим дробом малого барабана. А далі ледь чутно виникає тема ворога. Вона має тему маршу і позбавлена живих інтонацій. Тема ворога наростає, стає несамовитою і оскаженілою. Тут ви можете проаналізувати роль динаміки, ритму, темпу у розкритті образу ворога.

– Як передано в музиці образ руйнівної сили?

– Якими засобами зображено жорстокість, фашизм?

4. Характеристика прослуханого твору.

Поступова зміна гучності асоціюється з наближенням чи віддаленням подій. Ми собі уявляємо, як наближається страшне лихо війни. Ви помітили, що динаміка є тут основним музично-виражальним фактором у розкритті образного змісту музики.

Перед слуханням другого фрагмента доцільно дітям дати завдання простежити, як за допомогою музики показана боротьба з фашизмом, його впевненість у перемозі. Глибшому сприйманню музики, осягненню її змісту допоможе використання репродукції картини О. Дейнеки “Оборона Севастополя” та вірш М. Бажана “Сьома симфонія Шостаковича”…. Порожня аудиторія. Ноти. Рояль.

І він, примружуючись по-хлоп’ячому,

Вдивляється в те, що ми згодом побачимо, –

Завтрашній лик перемоги й покари…

Симфонії Сьомої журна мажорність,

Натхненність цього музиканта тривожного,

Худенького, змореного громовержця. –

Вона об’єднала нас кожного,

Розпечене серце впаявши до серця.

О, музики благословення соборність!

V. Підсумок уроку.